- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سقوط طلا به سطح ۱۵۶۰ دلار

بهای طلا در بازار‌های جهانی برای چهارمین بار در یک ماه گذشته به سطح ۱۵۶۰ دلار نزدیک شد. طلا در بازارهای جهانی نزديك به ۵۰دلار از ارزش خود را از دست داد. در بازار داخلی در واکنش به این شرایط قیمت سکه تنها ۱۵۰۰ تومان ارزان شد. دلار البته کماکان بالاتر از ۱۸۲۵ تومان نوسان می‌کند وهمین امر مانع اصلی کاهش قیمت سکه تا غروب پنج‌شنبه بود.

.

طلا در بازارهای جهانی 
کاهش بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازارهای جهانی تقریبا از قبل از ظهر چهارشنبه به وقت تهران در بازار لندن به دنبال برخی گمانه‌زنی‌ها از نشست فدرال رزرو شدت گرفت. در این روز قیمت طلا تقریبا از محدوده ۱۶۲۰ دلار شروع به کاهش کرد. تا غروب پنج‌شنبه این شرایط با درز کردن برخی اخبار در مورد سقوط بهای نفت به زیر ۸۰ دلار تشديد شد و تا کف قیمت ۱۵۶۰ دلار افت کرد.در ادامه تا بعدازظهر روز گذشته قیمت آن ناشی از افزایش تقاضا در بازارهای جهانی قدری نوسان داشت و تا ساعت ۱۹ به وقت تهران به ۱۵۶۱ دلار رسيد.

.
پايان نشست كميته بازار باز
نشست دو روزه کمیته بازار باز فدرال رزرو به اتمام رسیده و تصمیم جدی فدرال رزرو مبنی بر تغییر پرتفوی اوراق قرضه کوتاه مدت به بلند مدت در این بانک ضمن هشدار به اروپا شرایط را برای بازارهای کالایی مشکل‌تر کرد. در فدرال رزرو اعلام شد اقتصاد آمریکا قادر به کاهش زود هنگام نرخ بیکاری و بالابردن نرخ رشد اقتصادی نیست، اما در عین حال تصمیمی برای تزریق پول بیشتر به اقتصاد در قالب Q3 ندارد.

.

از بحران بدهی‌های اروپایی‌ها به شدت ابراز نگرانی شد و تاثیر آن بر اقتصاد آمریکا و جهان مورد تاکید بیشتر قرار گرفت. با اینکه برخی به مجرد اعلام نارسایی‌های آماری از اقتصاد آمریکا، احتمال به جریان افتادن دور سوم تسهیل مقداری را مجددا مطرح می‌کنند و با امید بر انجام آن، افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی می‌کنند، اما اتخاذ سیاست‌های انبساطی در آمریکا از سوی برنانکه رییس فدرال رزرو طی نشست‌های سیاست‌گذاری و کمیته‌‌های باز و اظهارنظرهای دوسالانه وی در جمع اعضای کنگره معمولا با احتیاط جدی مطرح بوده است.

.

در تازه‌‌ترین خبر‌ها طرح موسوم به «operating twist» (تغيير تركيب اوراق قرضه)، که سال گذشته نیز مورد توجه قرار گرفت، دوباره در صدر برنامه‌های برنانکه قرار گرفته است. فدرال رزرو با تکرار حرکت سال گذشته خود، اوراق قرضه کوتاه‌مدت را فروخته و درمقابل اوراق قرضه با سررسید بلند مدت خریداری می‌کند. در این روزها البته نتایج انتخابات یونان مشخص شده و مردم به ماندن در یورو و تحمل برنامه‌های ریاضتی رای داده‌اند. در عین حال فدرال رزرو با هدف‌گذاری نرخ تورم حداکثر دو درصدی نیاز جدیدی برای تزریق منابع مالی به صورت دور سوم «تسهیل مقداری» (Q3) نمی‌بیند.

.

در بازارهای جهانی هم قیمت نفت به دلیل اعلام نگراني از افت نرخ رشد اقتصادي و تداوم بحراني بدهي‌ها در اروپا و ساير مناطق جهان در مسير كاهشي است که بر افت قیمت طلا تاثیر بیشتری داشته است. چشم‌انداز افت نرخ رشد اقتصادی در اروپا، آمریکا و چین و افزایش ذخایر استراتژیک نفتی در آمریکا دلایل افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی اعلام شده است. قیمت نفت سبک آمریکا دیروز به زیر ۸۰ دلار فرو افتاد و ۷۸ دلار نیز برای آن از سوی برخی منابع اعلام شد.افت قیمت نفت و افزایش ارزش دلار آمریکا در بازار‌های جهانی، طلا را تا کف قیمت ۱۵۶۰ دلار پایین آورد.

.

این شرایط برای قيمت طلا بار چهارم است که دریک ماه اخیر اتفاق می‌افتد و قیمت طلا پس از رسیدن به کف قیمت ۱۵۶۰ دلار دوباره با افزایش تقاضا برای خرید‌های عمده دوباره تغییر مسیر می‌دهد. بار قبل در ۳۱ ماه مه (۱۱ خرداد)، قبل از آن در ۲۹ مه (۹خرداد) و دفعه پیش‌تر ۲۴ ماه مه (۴ خرداد) این اتفاق ثبت شده است.

.
در ادامه بحران‌های مالی در جهان، روز گذشته همچنین اعلام شد که توسط موسسه رتبه سنجی مودیز رتبه اعتباری ۱۵ بانک سرمایه‌گذاری در دنیا از جمله بانک‌های آمریکایی، اروپایی و کانادایی و دیگر مناطق دنیا با افت مواجه شده است. نگرانی از کاهش سود آوری در بلندمدت و نحوه فعالیت آنها در شرایط پر نوسان بازار سرمایه و تقاضای افزایش نرخ بهره از سوی سرمایه‌گذاران، دلیل کاهش رتبه اعتباری آنها اعلام شده است.

.
در بازار داخلی 
قیمت ارزها برخی افزایشی و برخی کاهشی بود. نرخ فروش دلار آمریکا در روز پنج‌شنبه تا هنگام ظهر ۱۸۳۰ تومان بود، اما تا بعدازظهر تا ۱۸۲۷ تومان تعدیل شد. قیمت یورو در بازار، اما در سطح ۲۳۲۵ تومان ثابت ماند. در بازار روز پنج‌شنبه، پوندانگلیس و صد ین ژاپن هر یک با ۱۰ تومان کاهش نرخ به ترتیب ۲۸۷۰ تومان و ۲۲۹۰ تومان فروخته شدند.

.

در مقابل قیمت ریال عربستان و درهم امارات با ۷ تومان و ۵ تومان افزایش قیمت به ترتیب به ۴۹۲ تومان و ۴۹۵ تومان رسیدند. دلار کانادا ۱۰ تومان افزایش قیمت داشت و ۱۸۳۰ تومان فروخته شد. دلار استرالیا اما بدون تغییر ۱۸۵۰تومان ماند. لیر ترکیه تا ۱۰۳۰ تومان افزایش داشت و ۲۰ تومان گران‌تر شد.

.
در بازار سکه، اما قیمت سکه‌ها به دلیل تاثیرپذیری هر چند اندک از افت جهانی قیمت طلا، کاهشی بود. سکه طرح جدید ۶۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان، سکه طرح قدیم ۶۹۱ هزار تومان، نیم‌سکه ۳۴۴ هزار تومان و ربع سکه ۱۸۲ هزار تومان فروخته شدند که بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را ثبت کردند.
در بازار طلا نیز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۰۰ تومان ارزان شد و تا ۷۰ هزار و ۲۹۴تومان کاهش یافت.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.