نرم افزارحسابداری صدگان

دلایل انحلال مؤسسه اعتماد ایرانیان / مؤسسه یا تعاونی “البرز ایرانیان” فاقد مجوز است

0 870

حسابداراپ

.

یک مقام ارشد بانک مرکزی با تشریح دلایل انحلال مؤسسه مالی و اعتباری اعتماد ایرانیان از صدور مجوز فعالیت بانکی برای مؤسسه قوامین طی روزهای آینده خبر داد و گفت: مؤسسه یا تعاونی “البرز ایرانیان” فاقد مجوز است.

.

یک مقام مسئول بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس “توانا” با اشاره به تلاش برخی افراد برای مؤسسه یا تعاونی اعتباری البرز ایرانیان ابراز داشت: عده‌ای تلاش کردند با کمک افراد دارای نفوذ مجوز فعالیت دریافت کنند اما به دلیل عدم صلاحیت آنها بانک مرکزی مجوزی برای فعالیت صادر نکرد.

.

وی افزود: با توجه به عدم دریافت مجوز توسط این موسسه یا تعاونی اعتباری مردم در چنین نهادی به هیچ عنوان سپرده گذاری نکنند که در صورت چنین اقدامی  ممکن است سپرده آنها از دست برود.

.

این مقام ارشد بانک مرکزی با اشاره به رد صلاحیت برخی از رؤسای شعب ۲ بانک در استان‌های آذربایجان غربی و اردبیل گفت: رؤسای شعب این دو بانک در آن استان‌ها به دلیل عدم توجه به بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر عدم ارائه خدمات بانکی به یک صندوق متخلف، رد صلاحیت می‌شوند.

.

به گفته وی، رؤسای این شعب با دور زدن قوانین اقدام به افتتاح حساب به نام اشخاص و بستگان مدیران این صندوق می‌کردند.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: این شعب سپرده‌های مردم را به این حساب واریز کرده تا در مواقع بحرانی امکان شناسایی سپرده‌ها نباشند و به نوعی سپرده‌های مردم را پنهان کردند. 

.

وی در پاسخ به این سؤال که سرنوشت موسسه اعتباری ایرانیان به کجا انجامید،‌ گفت: با توجه به اینکه این موسسه قوانین و مقررات بانک مرکزی را رعایت نکرد و در مهلت تعیین شده مشکلات خود را رفع نکرد، منحل شد.

وی افزود: موسسه مالی و اعتباری قوامین که در حال تبدیل شدن به بانک است، تعهدات موسسه اعتماد ایرانیان بر عهده گرفت.

پندار سیستم

.

به گفته این مدیر بانک مرکزی، کارهای مربوط به بانک شدن مؤسسه قوامین انجام شده، پذیره‌نویسی در بورس صورت گرفته و سپرده قانونی ۴۰۰ میلیارد تومانی لازم را نیز نزد بانک مرکزی مسدود کرده است. در همین راستا تنها صدور برگه مجوز فعالیت آن باقی مانده که طی روزهای آتی صادر می‌گردد.

.

این مقام ارشد بانک مرکزی تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی این مؤسسه کمبود نقدینگی به دلیل پرداخت ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به یک پروژه سرمایه‌گذاری بود و به همین دلیل این موسسه با کمبود منابع مالی مواجه شد.

.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شد علت اصلی مشکلات این مؤسسه نداشتن مدیران بانکی بوده و آیا این مشکل تاکنون برطرف نشده، گفت: در صورتی که مدیران یک بانک یا موسسه دارای تجربه فعالیت بانکی نباشند و از دانش کافی برخوردار نباشند در تسهیلات دهی و بانکداری با مشکل مواجه می‌شوند.

.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات این موسسه و هجوم مردم برای دریافت سپرده‌های خود اظهار کرد: در این شرایط امکان ادامه فعالیت برای موسسه نبود و به همین دلیل موسسه قوامین تعهدات این موسسه را تقبل کرد.

.

وی تاکید کرد: معمولاً مؤسساتی که با کمبود نقدینگی مواجه‌اند بیش از نرخ مصوب، سود سپرده می‌پردازند و این موسسه هم به دلیل کمبود نقدینگی سپرده‌های بلند مدت تا ۲۶ درصد سود پرداخت می‌کرد.

.

وی گفت: در صورتی که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار موسسات حداکثر نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بلند مدت ۲۰ درصد تعیین شده است و برخی مؤسسات برای جذب منابع بیشتر تا ۲۵ الی ۲۶ درصد به سپرده‌ها سود می‌پردازند که این از نظر عملیات بانکی تخلف است و این اقدام به نوعی غیر عقلانی است.

.

این مقام ارشد بانک مرکزی با تشکر از سردار احمدی مقدم به دلیل همراهی و کمک در جهت حل و فصل مشکلات موسسه اعتماد ایرانیان افزود: بانک قوامین برای ساماندهی تعهدات این موسسه سپرده‌های وصول نشده را به صاحبان آنها پرداخت می‌کند که این جای تشکر و قدردانی را دارد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.