- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دلايل رشد قيمت در بازار ارز و طلا

دلار با گذر از مرز ۱۹۰۰ تومان و نوسان تا سقف ۱۹۴۰ تومان در ساعاتی از بازار دیروز، نهایتا در ساعت ۱۹ بعدازظهر تا ۱۹۲۰ تومان تعدیل شد. گرچه در ميانه روز قيمت‌هاي متفاوتي براي اين ارز شاخص اعلام شد. برخي سايت‌ها از نرخ ۱۹۱۵ تومان سخن مي‌گفتند در حالي كه در صرافي‌ها حداقل قيمت اعلام شده ۱۹۲۵ تومان بود. افزایش قیمت دلار در بازار دیروز، نرخ سکه را نیز با یک جهش کم سابقه تا ۷۱۰ هزار تومان بالا برد.

.

در این روزها گلایه از بانک مرکزی در تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومانی به حداکثر رسیده تا جایی که وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به تعیین قیمت کالاها در بازار بر مبناي قيمت آزاد دلار هشدار داد. همزمان با گلایه و هشدار وزیر بهای دلار با پشت سر گذاشتن كانال قيمتي ۱۸۰۰وارد کانال ۱۹۰۰ تومان شد و تا ظهر روز گذشته تا ۱۹۴۰ تومان هم بالارفت. در واقع در کمتر از سه روز کاری حدود ۱۰۰ تومان بر قیمت دلار افزوده شد.

.
دلايل رشد قيمت‌ها
برخي فعالان بازار دليل افزايش قيمت را چالش‌های درون دولتي در خصوص نحوه تخصيص ارز با قيمت رسمي مي‌دانند. انعكاس چالش‌ها ميان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در روزهای اخیر آن‌چنان در فضای بازار ارز تاثیرگذار بوده که نگرانی‌های منطقه‌ای از جمله اجلاس مسکو به حاشیه رانده شده است.

.

بهمنی هفته‌های گذشته در اظهار نظری گفته بود: تمام مشکلات صنعت ما نقدینگی نیست و باید بهره‌وری افزايش يابد نه اینکه کامیون پول در کارخانه‌ها خالی شود. در مقابل این اظهار‌نظر اواخر هفته گذشته نیز در مقابل غضنفری با انتقاد شدید از بانک مرکزی به دلیل در دسترس نبودن دلار ۱۲۲۶ تومانی برای آنچه وی واردات کالاهای اولیه خوانده است، بانک مرکزی را مورد نکوهش قرار داد و نسبت به افزایش قیمت کالاهای وارداتی هشدار داد. روز گذشته نیز وی در مراسمی با تکرار گلایه‌های خود گفت: برای تامین مالی بخش صنعت و تولید به ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

.

در این میان برخي سايت‌ها به نقل از خانه صنعت و معدن اخباري را منتشر كردند كه آنها خواستار تغيير در بانک مرکزی شده بودند. به هرحال بازار ارز در این روزها تابعی از مجموعه نگرانی‌هايي است که البته نگرانی‌های داخلی بر نگرانی‌های منطقه‌ای آن می‌چربد. در كنار عوامل مربوط به سياست‌گذاري روند روبه رشد قيمت‌ها نيز از ديگر دلايل جلب نگاه‌ها به بازار ارز و سكه است. بر اساس گزارش بانك مركزي عمده مواد خوراكي افزايش قيمت داشته است. نرخ تورم نيز همچنان افزايشي است و با توجه به افزايش قيمت تمام شده توليد، اين روند كماكان رو به بالا پيش‌بيني مي‌شود.

.

با تداوم روند افزايش نرخ تورم به نظر مي‌رسد تقاضا بار ديگر متوجه بازار ارز شده و درخواست خرید برای دلار به عنوان پول پر قدرت با هدف حفظ قدرت خرید و عبور از بند تورم افزايش يافته است. برخي فعالان بازار اعتقاد دارند حركت قيمت دلار در كانال قيمتي ۱۹۰۰ اگر با مديريت رواني همراه نشود مي‌تواند شائبه رسيدن به قيمت‌هاي بالاتر را تقويت كند. به همين دليل آنان بر مديريت رواني بازار و مصون داشتن آن از حملات سفته بازانه تاكيد دارند.

.
افزايش قيمت تمام ارزها
نرخ همه ارزها در بازار دیروز افزایشی بود. یورو با ۹۰ تومان افزایش تا ۲۴۳۰ تومان بالارفت. پوند انگلیس نیز دیروز رند شد و با ۱۱۰ تومان افزایش ۳۰۰۰ تومان شد.
در بازار سکه هم افزایش قیمت دلار قیمت مجموع آنها را به سمت بالا سوق داده است. سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم هر یک با ۲۰ هزار تومان افزایش تا ۷۱۰ هزار تومان و ۷۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. نیم سکه هم ۱۰ هزار تومان گران شد وتا ۳۵۵ هزار تومان بالا رفت. در بازار سکه دیروز قیمت ربع سکه ۲۰۰۰ تومان افزایش داشت و ۱۸۷ هزار تومان به خریداران فروخته شد. سکه گرمی هم از این شرایط بی نصیب نماند وبا افزایش بیش از ۳۰۰۰ تومانی قیمت تا ۱۱۲ هزار تومان رسید و رکوردی جدید کسب کرد. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۷۸۰۰ تومان افزایش در ساعاتی از بازار تا ۳۱۲ هزار و۴۰۰ تومان افزایش یافت و در این راستا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۸۰۰ تومان افزایش تا ۷۲ هزار و ۱۱۷ تومان بالا رفت. 

.
افزایش قیمت سکه در بازار داخلی همان‌طور که در ماه‌های اخیر مرسوم بوده ربط زیادی به قیمت جهانی طلا ندارد. دیروز یکشنبه قیمت جهانی طلا در سطح ۱۵۷۲ دلار ثابت بود. رسیدن قیمت طلا به این سطح دلايل متفاوتی داشته است. طی هفته گذشته، تشدید بحران بدهی‌ها در اروپا، افت رتبه اعتباری ۱۵ بانک بزرگ دنیا از آمریکا گرفته تا اروپا، کانادا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، سوئیس، ژاپن و برخی کشورهاي دیگر از جمله دلايل افت بوده است.

.

در كنار اين عوامل چشم‌انداز افت نرخ رشد اقتصادی در دنیا و کاهش تقاضا برای مصرف کالاهای استراتژیک از جمله نفت و افت بهای آن به دلیل اعلام افزایش ذخایر استراتژیک آمریکا و کاهش تقاضا از ديگر دلايل سقوط طلا به كانال قيمتي ۱۵۰۰ دلار بود. نتایج نشست اخیر فدرال رزرو در تغییر ترکیب اوراق قرضه در آمریکا، رد احتمال تزریق منابع مالی بیشتر به اقتصاد آمریکا در قالب تسهیل مقداری که تا پیش از این مکررا مورد توجه بود، افت شاخص اعتماد تجاری در آلمان، افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله اسپانیا تا ۷ درصد که بالاترین رقم در ۱۵ سال اخیر بوده است، پیش‌بینی افت بیشتر نرخ رشد اقتصادی در آمریکا و کاهش نیافتن نرخ بیکاری در کوتاه‌مدت نيز از دیگر دلایل اصلی نوسان قیمت طلا بین۱۶۲۰ دلار تا ۱۵۶۰ دلار بوده است.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.