- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دستور تغيير در ثبت سفارش واردات كالا

 اگرچه چندي پيش وزير صنعت، معدن و تجارت با رييس بانك مركزي در زمينه تخصيص ارز به اختلاف رسيدند، اما به نظر مي‌رسد شرايط موجود، وزير صنعت، معدن و تجارت را به اين نتيجه محتوم رسانده كه درخواست ارز براي واردات به اندازه سال‌هاي قبل نه شدني و نه منطقي است و بايد نوعي تحديد تقاضا براي ارز ايجاد شود.

.

اين تغيير با روش‌هاي گوناگون ممكن است، يكي از آنها دگرگوني در روش‌هاي ثبت سفارش كالاست كه البته برخي از بازرگانان معتقدند اين اتفاق خوبي براي ايجاد تعادل در دخل و خرج ارزي است.

.

 

نمایه
سیاست ثبت سفارش کالا تغییر کرد
 اولویت‌بندی جدید برای تخصیص ارز وارداتی

ثبت سفارش کالا که تاکنون بر مبنای طبقه‌بندی ۳ گانه کالاها انجام می‌شد از این پس بر اساس اولویت‌های ۱۰ گانه کالایی صورت می‌گیرد تا شاید به این ترتیب با قرار دادن گزینه‌های بیشتر، تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی به واردکنندگان متعادل‌تر شود.

.
البته آن طور که مسوولان سازمان توسعه تجارت می‌گویند: هنوز این ۱۰ اولویت نهایی نشده و قرار است در جلسه‌ای بانک مرکزی نیز نظر خود را در این مورد اعلام کند. تاکنون کالاهای اساسِی، دارو، مواد اولیه تولید در اولویت‌های اول تا سوم قرار گرفته اند.

.
با اين وجود واردکنندگان می‌گویند که از دو روز پیش ثبت سفارش کالاها بر اساس دستورالعمل جدید انجام می‌شود. در این میان برخی از واردکنندگان نیز انتقاد می‌کنند که در اولویت‌بندی جدید که در واقع مبنای تخصیص دلار ۱۲۲۶ تومانی به کالاهای وارداتی قرار گرفته است، بسیاری از قطعات کارخانه‌ها و کالاهایی که پیش از این از ارز مرجع برخوردار بودند، در اولویت‌های پایین قرار گرفته اند.

.
اولویت‌‌های جدید ارزی
به هر حال روز گذشته مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت ایران، شرایط جدید ثبت سفارش واردات کالا را اعلام کرد که بر اساس آن کالاهای وارداتی به ۱۰ گروه طبقه‌بندی می‌شود؛ بنابراین بخشنامه، تمامی تعرفه‌های HS در قالب ۱۰ گروه کالایی بر حسب اولویت اول تا دهم و بر اساس برخورداری از ارز سیستم بانکی تقسیم‌بندی شده است، ضمن اینکه قسمت مربوط به نوع معامله در اوراق ثبت سفارش جدید حذف و تمام ثبت سفارش‌ها بر اساس فرمت بانکی در ۳ نسخه اصلی که مربوط به بانک مرکزی، بانک عامل و گمرکات اجرایی است، صادر خواهد شد.

.
بر این اساس، به همراه تمام اوراق ثبت‌سفارش و پروفرم یک نسخه پرینت اطلاع‌رسانی نیز به متقاضیان از سایت ثبتارش ارائه و پس از اخذ امضای متقاضی، به عنوان جزو لاینفک ثبت سفارش مهر رابط خورده و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.
همچنین مدت اعتبار تمام ثبت سفارش‌هاي تعرفه‌های اولویت اول و دوم، دو ماهه و سایر اولویت‌ها سه ماهه است که در ظهر اوراق ثبت سفارش و برگ اطلاع‌رسانی نیز درج خواهد شد.

.
بر اساس این بخشنامه، قسمت مربوط به نوع ثبت سفارش از این پس بدون ذکر نام شیوه‌های قبلی اعم از اعتبار اسنادی، حواله یا برات، صرفا تحت عنوان عبارت شیوه‌های متداول سیستم بانکی کشور صادر خواهد شد و در قسمت گزینه مربوط به محل تامین ارز، ۳ عنوان کلی اعم از تسهیلات ارزی، ارز متقاضی یا عبارت از محل ارز بانک مرکزی به نرخ فروش بانک‌های عامل درج خواهد شد.

.
اولویت تخصیص ارز در ذیل اوراق ثبت سفارش درج می‌شود، ضمن اینکه بر روی برگ اطلاع‌رسانی قابل توجه متقاضی نیز، عبارت «تخصیص ارز برای واردات کالاهای شما بر اساس مقررات بانک مرکزی بوده و در صورتی که این ثبت سفارش مشمول دریافت ارز نشود، متقاضی می‌تواند بدون هیچ گونه تغییری در ثبت سفارش اولیه، از سیستم ارز صادراتی، یا همان بدون انتقال ارز، استفاده نماید» و با مراجعه مستقیم به گمرک، راسا اقدام به ترخیص کالا کند.

.
بر اساس این بخشنامه، تمام ثبت سفارش‌هاي صادر شده قبل از تاریخ ۱۸ تیرماه سال‌جاری، که هنوز موفق به گشایش اعتبار، حواله یا برات اسنادی نشده‌اند، از حیث انتفاع ساقط بوده و متقاضیان می‌توانند جهت تعیین اولویت و صدور مجوز جایگزین جدید به استان محل صدور ثبت سفارش خود مراجعه کنند.

.
به گزارش مهر، همچنین در مورد ثبت سفارشات صادر شده قبل از تاریخ ۱۸ تیرماه سال‌جاری، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، در قبال اخذ، پانچ و ابطال ثبت سفارشات مذکور اقدام به ارائه پرینت مجدد از طریق دسترسی کارشناس تحویل و چاپ اوراق مجدد با شماره ۸ رقمی قبلی و تاریخ روز بر اساس فرمت جدید و اولویت‌بندی تعرفه اقدام کنند.

.
ثبت سفارش جایگزین و افتتاحیه صرفا با شیوه‌نامه جدید صادر می‌شود و ثبت سفارش‌‌های اصلاحیه در صورت ارائه نامه بانک مبنی بر گشایش و کارسازی مالی نیز با شیوه قبلی صادر خواهد شد.
ثبت سفارشات صادره از محل ورود موقت کمیسیون ۵ نفره (بدون انتقال ارز) خودروی جانبازی، خودروی اهالی جزیره ابوموسی به صورت خودکار در اولویت دهم قرار می‌گیرند و متقاضیان می‌توانند از محل بدون انتقال ارز یا همان ارز صادراتی اقدام به ورود کالای خود کنند.

.
بازتاب روش جدید ثبت سفارش
البته در حالی که به نظر می‌رسد دستورالعمل جدید در راستای کندتر کردن ثبت سفارش است، کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: این روش جدید صرفا راهکاری است تا از یکسو دغدغه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت را در مورد واردات کالاهای مورد نیاز کشور به صورت شفاف‌تر بیان کند و از سوی دیگر راهی باشد برای بانک مرکزی تا با در نظر گرفتن ۱۰ اولویت ارز موجود در منابع بانکی را به واردات تخصیص دهد.

.
محمدحسین برخوردار، رییس مجمع عالی واردات نیز در عین حال که چنین بخشنامه‌ای را در راستای جلوگیری از اتلاف منابع ارزی ارزیابی می‌کند، هشدار می‌دهد که اولویت‌بندی کالاها باید به گونه‌ای باشد که به تولید لطمه نخورد.

.
به گفته برخوردار این در حالی است که از زمان اجرایی شدن این روش بسیاری از واردکنندگان کالاهای کارخانه‌ای، کالای خود را در اولویت‌های نهایی؛ یعنی «کم شانس» در برخورداری از دلار ۱۲۲۶ تومانی دیده‌اند. به هر حال آن طور که مسوولان سازمان توسعه صادرات می‌گویند: هنوز بانک مرکزی موافقت خود را با روش جدید ثبت سفارش کالا اعلام نکرده است. 

.

منبع : دنياي اقتصاد

.