- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دستور بانک مرکزی به صرافی ها

براساس گزارش های موجود و مشاهدات فعالان بازار ارز، اسكناس‌هاي دلار و يوروي تقلبي در چرخه داد و ستد توزيع شده است.

.
به گزارش بینا، صرافان مي‌گويند، كيفيت جعل برخي ارزها و در راس آن دلار طوري است كه با چشم غيرمسلح يا لمس كردن قابل شناسايي نيست. حتي در برخي از اين ارز‌ها نخ امنيتي نيز به كار رفته كه شك جعلي بودن را كم مي‌كند.

.
اين چنين است كه بانك مركزي در بخشنامه‌اي سه‌دستور به صرافي‌‌ها داده است؛
نخستين دستور تجهيز تمامي صرافي‌ها به دستگاه ويژه الكترونيكي شناسايي اسكناس است. اين دستگاه‌ها آلماني است و بتازگي وارد كشور شده و قابليت تشخيص دقيق‌ترين جعل اسكناس را نيز دارد.

.
دومين دستور بانك مركزي، الزام صرافي‌ها به صدور گواهي سريال براي ارزهاي فروخته شده است. اين گواهي نوعي فاكتور است كه شماره سريال اسكناس‌هاي فروخته شده در آن درج و توسط صراف صحت آن گواهي شده است.

.
سومين موضوع نيز ممهور كردن اسكناس‌هاي دلار به مهرهاي ريز حاوي نشانه يا آرم صراف است.

.
اين امر بيشتر براي سلب مسئوليت از خريدار ارز و شناسايي راحت‌تر فروشنده اوليه پيش‌بيني شده است. به اين ترتيب صرافي‌ها هم‌اكنون به طور كامل براي شناسايي ارزهاي تقلبي توجيه و تجهيز شده‌اند، اما به علت عدم اطلاع بسياري از متقاضيان ارز، كم شدن مقطعي اسكناس در صرافي‌هاي قانوني در عين نياز شديد برخي افراد به خريد ارز براي مسافرت يا درمان كه در مواقع نوسان قيمت در بازار رخ مي‌دهد و در نهايت قيمت پايين‌تر ارز در كنار خيابان، هنوز حجم زيادي از ارزهاي تقلبي به فروش مي‌رسد، به طوري كه پليس حجم فعاليت خود در بازار ارز تهران را افزايش‌داده‌است.

.