- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

حسابرس هوشيار

خيلي‌ها تا كلمه «حسابرسي» را مي‌شنوند، نام «عباس هشي» به ذهنشان مي‌آيد. شايد اگر او را بخشي از تاريخ حسابداري ايران بناميم، اغراق نكرده باشيم البته اگر بدانيم كه او در مدت ۴۰ سال كار و تدريس در اين حرفه و رشته چه فراز و فرودهايي را طي كرده است.

.

دكتر عباس هشي، مدرس دانشگاه شهيد بهشتي، عضو جامعه حسابداران رسمي ايران، عضو انجمن حسابداران خبره ايران، عضو انجمن حسابداران خبره مديريت آمريكا و چند انجمن ديگر و در كنار همه اينها مدير موسسه حسابرسي «هشيار- بهمند» است.هشي متولد اصفهان است.

.

او تحصيلات مقدماتي را در سال ۴۶ به پايان رساند و سپس وارد مدرسه عالي حسابداري و علوم مالي شركت نفت شد. او مدت دو سال در شركت نفت به كارآموزي پرداخت و حدود سه سال نيز با موسسه حسابرسي «ونيي ماري» همكاري كرد. او در سال ۵۰ موفق به اخذ ليسانس و در سال ۵۱ موفق به اخذ فوق‌ليسانس شد و پس از آن به تدريس در دانشگاه و مدرسه عالي بازرگاني مشغول شد و تا سال ۵۶، عضو هيات علمي اين مركز به صورت تمام‌وقت بود.

.

در اين ميان در سال ۵۲ به مدت يك سال با موسسه حسابرسي «رازدار» و دو سال با موسسه حسابرسي بين‌المللي «آرتور اندرسن» همكاري داشت.از سال ۵۶ به عنوان اولين فارغ‌التحصيل رشته حسابداري در داخل كشور، شريك موسسه حسابرسي بين‌المللي «پرايس واترهاوس» شد كه اين شركت تا سال ۶۲ ادامه يافت.

.

در سال ۵۷ ابتدا موسسه حسابرسي «معتبر» و سپس موسسه حسابرسي «هشيار» را براي انجام كار مالياتي تاسيس كرد كه پس از خروج موسسات حسابرسي بين‌المللي از ايران از سال ۶۳ كليه فعاليت‌هاي موسسه «پرايس واترهاوس» به موسسه «هشيار» منتقل شد.

.
وي از سال ۶۳ با موسسه حسابرسي «بهمند» به مديريت برادرش مرحوم اصغر هشي، به همكاري پرداخت و همزمان در دو موسسه «بهمند» و «هشيار بهمند» به كار حسابرسي پرداخت.«هشيار بهمند» تا سال ۸۲ وابسته به «پرايس واترهاوس» در ايران بود كه البته اين شركت نيز از سال ۸۰ به «پرايس واترهاوس كوپرز» تغييرنام داد.

.
از سال ۸۳ كليه خدمات حرفه‌اي در «هشيار بهمند» متمركز شد و از سال ۸۴ همكاري با موسسه بين‌المللي «هوروات اينترنشنال» را آغاز كرده و از سال ۸۷ عضو دائمي موسسه بين‌المللي «كرو هوروات اينترنشنال» شد.

.
هشي از سال ۶۸ تا ۷۲ به عنوان مشاور در امور خصوصي‌سازي در وزارت نيرو از سال ۷۴ تا ۸۰ به عنوان مشاور در شوراي عالي بانك‌ها، امور مالياتي و سرمايه‌گذاري خارجي با وزارت امور اقتصادي و دارايي همكاري داشته است.

.

او همچنين از سال ۷۲ تا ۸۶ مشاور محلي بانك جهاني براي پروژه‌هاي مربوط به ايران بود و از سال ۷۴ تا ۸۰ اولين و تنها حسابرس منتخب بخش خصوصي در هيات تشخيص صلاحيت حسابداران، يكي از ده نفر موسس جامعه حسابداران رسمي و از سال ۸۰ عضو شوراي عالي جامعه حسابداران رسمي بوده است.هشي همزمان با همه مسووليت‌هاي اجرايي در دانشگاه‌هاي تهران، الزهرا، علوم اقتصادي و شهيد بهشتي به تدريس حسابداري پرداخته است.

.

سهامداران و آنها كه در فصل مجامع پيگير عملكرد شركت‌ها هستند، به خوبي با نحوه كار وي و تسلط كم‌نظيرش بر مباحث مالي آشنايند. موسسه وي يكي از پنج موسسه حسابرسي بزرگ كشور است كه حسابرسي تعدادي از بانك‌ها، پتروشيمي‌ها، هلدينگ‌هاي صنعتي، دارويي و… را بر عهده دارد.او در گزارش‌هاي حسابرسي خود، كوچك‌ترين نكات را از قلم نمي‌اندازد.

.

به همين دليل سهامداران نيز به شركت‌هايي كه او حسابرشان است با ديد ديگري مي‌نگرند.هشي دوست خوب همه خبرنگاران رسانه‌ها بوده و در همه شرايط پاسخگوي سوالات آنها است.او تريبون بخش خصوصي حسابرسي نيز هست و هميشه مشكلات «حرفه» را مطرح كرده و براي حل آنها راهكار پيشنهاد مي‌دهد كه البته در اين مسير گاه مورد انتقاد برخي مسوولان بخش دولتي نيز قرار مي‌گيرد، اما او ثابت‌قدم است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.