- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

حركت روبه جلو بازار

آيا تقاضاي سرمايه‌گذاري به بازار بازگشت

دلار در بازار دیروز قدری گران‌تر شد. قیمت دلار در بازار دیروز تا ۲ بعدازظهر تغییری نسبت به نرخ غروب سه‌شنبه نداشت و در سطح ۱۹۲۰ تومان در نوسان بود اما ازاین زمان به بعد قیمت آن به سوی ۱۹۳۰ تومان حرکت کرد. نرخ دلار روز سه‌شنبه پس از نوسان تا سطح۱۹۴۰ تومان با افزایش عرضه مواجه شد و به زیر ۱۹۲۰ تومان کاهش یافت. قیمت در این محدوده برای ساعاتی ثابت ماند و تقریبا از غروب سه‌شنبه تا ظهر دیروز تغییر خاصی نداشت.

.

با وجود تاکید مقامات بانک مرکزی بر کفایت دارایی‌های ارزی کشور و رفع نگرانی از بازار و توانایی پاسخگویی به تقاضای واردات و مواد اولیه همچون گذشته و همچنین پرهیز از معاملات وسوسه‌انگیز دلار و سکه، همچنان سفته‌بازی و خرید و فروش در این بازار رواج دارد. دیروز نسبت به روزهای قبل خریدار و فروشنده بیشتر بود. 

.
طی ۱۸ ماه گذشته با نوسانی شدن قیمت ارز و سکه شغل دلالی و معامله‌گری در بازار ارز و سکه طرفدار بیشتری پیدا کرده و به روشنی می‌توان به غیر از افراد میانسال ، به جوان‌ترها هم در پیاده روهای خیابان فردوسی، چهار راه استانبول و سبزه میدان برخورد کرد. تمایل به خرید و فروش دلار ضمن جذابیت تجربه کردن ریسک قیمت، از یک نگرش عمومی نیز جهت می‌گیرد که همان نگرانی عمومی از شرایط داخلی و منطقه‌ای به علاوه انتظارات تورمی است. کاهش نرخ بازدهی بازارهای موازی البته اهرم تحریک‌کننده در افزایش تقاضا در این بازار است.

.
افت قیمت سهام و کاهش شدید شاخص بازار سهام از یک سو و تمایل به بازاری با نقد شوندگی و حساسیت بیشتر شرایطی را برای بازار ارز فراهم آورده که کمتر بازاری را می‌توان با آن مقایسه کرد. در بازار ارز البته گریز از ریسک نیز به مراتب سهل‌تر از هر بازار دیگری به ویژه بازارهای کالایی است. شگردهای تازه در بازار این روزهای بازار ارز این است که دلالان با بررسی شرایط قیمت‌ها، در همان کف قیمت‌های بازار خرید می‌کنند و با نوسانی شدن بازار، سود اندکی از آن می‌برند و دوباره دارایی‌های ریالی خود را شبانه به خانه می‌برند. در واقع کسانی که در بازار ارز دلار را بیشتر نگاه دارند، ریسک افت و خیز بیشتری را به جان خریده‌اند.

.
وجود نقدینگی فراوان در دست اشخاص به جای حضور در شرکت‌های تولیدی و بورسی، به دلیل افت بازدهی به ویژه در بهار امسال، بار دیگر بازار ارز را نشانه رفته است. بر اساس آمارهای منتشر شده در بازار سهام، نرخ بازدهی سه ماهه بهار امسال ۱ درصد و تا روز گذشته منفی ۳/۳ درصد گزارش شده است. طبیعی است که در شرایطی اینگونه نقدینگی از بازار سهام به بازار ارز و سکه جابه‌جا شود. 

.
روز گذشته قیمت دلار تا رسیدن به نرخ ۱۹۲۷ تومان، تقریبا ۷ تومان افزایش قیمت داشت. افزایش قیمت دلار، یورو را نیز با وجود افت ارزش در بازار های جهانی، با ۵ تومان افزایش در بازار داخلی تا ۲۴۲۰ تومان بالا برد. پوند دوباره تا ۳۰۰۰ تومان بالارفت و ۴۰ تومان گران شد. ین ژاپن ۱۰ و دلار استراليا ۱۰ تومان و درهم ۷ تومان گران شدند. این افزایش‌ها موجب شد تا قیمت سکه نیز با وجود افت قیمت جهانی طلا با ۱۰ هزار تومان افزایش تا ۷۲۰ هزار تومان گران شود. سکه طرح قدیم هم با همین میزان افزایش تا ۷۲۵ هزار تومان بالا رفت. نیم سکه هم ۳۰۰۰ تومان رشد قیمت داشت و تا ۳۶۰ هزار تومان افزایش داشت. در همین شرایط قیمت ربع سکه در بازار بدون تغییر ۱۸۵ هزار تومان باقی ماند. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۴۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۲ تومان گران شدند.

.
طلا در بازارهای جهانی 
قیمت طلا در روزهای اخیر همچنان تحت فشار بحران بدهی‌ها در اروپا و همچنین افت قیمت جهانی نفت قرار دارد. برخی با بیان اینکه تازمانی که بحران بدهی‌ها در اروپا به سرانجامی نرسد، قیمت طلا نیز افزایش نخواهد یافت، چشم‌انداز مثبتی برای بالارفتن قیمت طلا متصور نیستند.
فردا نشست رهبران اروپا در بروکسل انجام می‌شود. این نشست اولین نشست آنها پس از انتخابات دوباره یونان است؛ البته با وجود برخی خوش‌بینی‌ها توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب نکرده است. ایتالیا و فرانسه تلاش دارند تا آلمان را به پذیرش کمک‌های بیشتر به اتحادیه اروپا به ویژه از طریق حمایت از انتشار اوراق قرضه یورویی ترغیب کنند.

.
در همین حال از آلمان خبر می‌رسد که با وجود رتبه اعتباری کامل دو موسسه رتبه سنجی مودیز و استاندارد اند پورز بر یاآلمان، یک موسسه دیگر به نام Egan Jones رتبه اعتباری آلمان را A پلاس اعلام کرده است.
از چین نیز خبر می رسد که بر اساس گزارش یک نشریه اقتصادی امکان اعمال سیاست‌های حمایتی جدید برای افزایش نرخ رشد اقتصادی در این کشور افزایش یافته است. تا کنون افت نرخ رشد اقتصادی در چین به عنوان یکی از اهرم‌های کاهنده قیمت نفت و طلا مورد توجه بازارهای مالی بوده است.
قیمت طلا دیروز تا بعدازظهر به ۱۵۶۹ دلار رسید که نسبت به قیمت غروب سه شنبه تقریبا ۹ دلار کاهش داشت.

.
شرایط بازارهای طلا نامناسب است 
شورای جهانی طلا در آخرین اعلام نظر خود شرایط بازارهای مبادلاتی طلا را نامناسب دانسته است.
طلا به نقل از بلومبرگ گزارش داد: مارکوس گرب مدیر بخش تحقیقاتی سرمایه‌گذاری در شورای جهانی طلا بر این عقیده است که همواره اونس جهانی طلا براساس برخی از فاکتورها از قبیل افزایش ذخایر طلای کشورهای مختلف، کاهش بحران اقتصادی اروپا، افزایش تورم و کاهش نرخ بهره بانکی از سوی بانک‌های مرکزی کشورهای مهم از نظر اقتصادی با افزایش رو به رو شده است.

.
اما در حال حاضر با توجه به بازارهای مبادلاتی از قبیل هند و چین، افزایش بهای دلار و همچنین افزایش بحران اقتصادی در اروپا توانی برای شروع یک حرکت صعودی ندارد.
در چند ماه گذشته میزان رشد اقتصادی در کشور چین به دلیل افزایش بحران اقتصادی درمنطقه یورو و کاهش میزان صادرات در کشور چین، با کاهش روبه رو بوده است. این امر کاهش رونق مبادلات طلا در بازارهای تجاری چین به عنوان اولین بازار مبادلاتی طلا در دنیا را به دنبال داشته است.
از سویی دیگر، با افزایش میزان تعرفه وارداتی طلا در هندوستان و افزایش بهای دلار، قیمت طلا در کشوری همانند هندوستان به عنوان دومین بازار مبادلاتی طلا در دنیا با افزایش روبه‌رو شده است.

.
از سویی دیگر، رکود اقتصادی ایجاد شده در جهان باعث شده است که تقاضا برای اونس جهانی طلا با کاهش شدیدی روبه‌رو شود. در روزهای اخیر بازارهای جهانی طلا شاهد رکود بسیار شدیدی در معاملات بوده‌اند و موجب شده تا هرآنچه در سال جاری رشد داشته است را از دست بدهد. 

منبع : دنیای اقتصاد

.