نرم افزارحسابداری صدگان

جزئیات اخذ مالیات سنگین از خانه‌های خالی

0 659

حسابداراپ

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جزئیات مصوبه مالیات بر خانه های خالی پایه‌ای در حقیقت ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر ۵۰ متر خواهد بود و پس از تصویب در مجلس در هفته پیش رو به دولت ابلاغ و مسئولان امور مالیاتی موظف به اجرای آن هستند.

.

ارسلان فتحی پور در گفتگو با مهر، افزود: جزئیات طرح مالیات پایه ای ۲۰۰ هزار تومان بر هر خانه خالی به ازای هر ۵۰ متر خواهد بود. به طورمثال، کسی که علاوه بر نیاز اساسی خود، یک خانه خالی ۱۵۰ متری در هر جای کشور داشته باشد، از او ۶۰۰ هزار تومان مالیات در هر ماه دریافت می شود که پس از هر فصل یعنی سه ماه با نرخ ۵ درصد تصاعدی ، این مالیات اضافه خواهد شد.

.

وی ادامه داد: از صاحبان خانه های لوکسی که در برخی از مناطق شمالی شهر تهران و هر شهر دیگری وجود داشته باشد، مالیات های میلیونی دریافت خواهد شد؛ چرا که آنها باعث ایجاد اختلاف طبقاتی شده اند وباید این هزینه را بپردازند.

.

فتحی پور افزود: باید سیاستهای وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها همگام با هم باشد و به منظور کاهش قیمت‌های توهمی فعلی مسکن، مسئولان وزارت و شهرسازی و شهرداری ها باید به گونه ای مجوز دهند که از یک زمین به بهترین نحو استفاده شود و مالیات بر خانه های کسانی که به طور مثال در یک زمین هزار متری تنها به احداث ۵ واحد مسکونی پرداخته، باید بیشتر باشد چرا که به اسراف زمین پرداخته اند.

.

رئیس کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: باید بگویم در طی ۵ ماه گذشته، خرید مسکن به دلیل قیمت‌های نجومی و غیر قابل باور از رکود بی سابقه ای در ۷۰ سال اخیر برخوردار بوده؛ چرا قیمت هایی که در حال حاضر در تهران و دیگر شهرهای کشور وجود دارد مناسب ۱۰ یا ۲۰ سال آینده یعنی در سال ۱۴۱۰ است و در این زمان پذیرفتنی نیست و با حقوق های آن زمان این قیمت های فعلی کمی قابل قبول است.

.

وی عنوان کرد: با فرض اینکه سرانه مطلوب برای تامین مسکن هر ایرانی ۴۰ متر می باشد، این موضوع را افشا می کنم که با توجه به پروژه های انجام شده، به قدری ساخت مسکن گسترش یافته که برای هر ایرانی، ۴۵ متر مازاد خانه  هم داریم و اگر مشکلی هست، مربوط به خانه های خالی است.

.

فتحی پور اضافه کرد: تمامی این مالیات‌ها در یک صندوق حمایت از تامین مسکن اقشار ضعیف و متوسط به منظور صرف پروژه های گسترش ساخت مسکن مانند مسکن مهر صرف خواهد شد.

.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: موضوعی که قابل توجه وزارت راه و شهرسازی است، برخی انبوه سازان باعث افزایش قیمت حبابی در اوایل سال جاری شده اند، چرا که به طور صوری انبوه سازی با انبوه ساز دیگری به منظور افزایش قیمت در یک منطقه معامله کرده و باید مسئولان آنها را شناسایی بکنند؛ چرا که به طور واقعی در طی ۶ ماه گذشته، تاکید می کنم هیچ کس توانایی خرید مسکن با این قیمت‌های کاذب را نداشته است و آنها باعث اخلال در نظم اقتصادی  قیمت مسکن شده اند.

.

فتحی پور تاکید کرد: هرچه زودتر مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید به اتحادیه مشاوران املاک طرح تبدیل نرخ درصدی به تعرفه مشخص را ابلاغ و همچنین هرچه جدی تر و زودتر طرح تعزیراتی اجاره بهای مسکن را نیز اجرا کنند.

.

وی اذعان کرد: مسکن در بسیاری از کشورها، در زمره بی ارزش ترین کالا  و زیان آورترین مورد سرمایه گذاری حساب می شود، چرا که خانه یک کالای اساسی بوده و مالیات بر خانه های صاحبان دو واحد مسکونی به بالا بسیار منصفانه بوده چرا که در کشورهای دیگر به منظور بی ارزش دانستن خرید خانه از مالکان یک واحد مسکونی نیز مالیات می گیرند.

پندار سیستم

.

فتحی پور اظهار داشت: مقاوم سازی واحدهای مسکونی باید مورد توجه قرار گیرد و باید گفت در کیفیت مصالح بکار رفته ساختمانی  با توجه به گسل های زلزله در استان تهران مانند سعادت اباد وشهر ری،استان البرز از پل کلاک تا فردیس ومارلیک و برخی نقاط کشور  به جز موارد صنعتی سازی بسیار ضعیف عمل کردند وقیمت مسکن با وجود چنین شاخصه ای باید در این مناطق یک دهم میزان فعلی باشد.

  . 

وی افزود: با وجودی‌که قیمت مسکن در تهران و دیگر شهرها به تازگی مسیر افت را طی می کند، اما همچنان توصیه می کنم تا زمانی که حباب ۵۰ درصدی قیمتهای فعلی مسکن نشکسته، مردم اقدام به خرید مسکن نکنند؛ چرا که در آینده با کاهش های شدید قیمت باعث حسرت و  سرمایه سوزی آنها خواهد شد.

.

فتحی پور خاطرنشان کرد: مصالح ساختمانی ارزان قیمت با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ارزی به طور بسیار گسترده ای وارد بازار خواهد شد و باید مسئولان وزارت راه و شهرسازی قبول کنند که برخی انبوه سازان به خاطر بدست آوردن سودهای غیرمتعارف و برهم زدن نظم اقتصادی کشور، کاری کردند تا قیمت مسکن در شهر تهران دو الی سه برابر  واحدهای مسکونی برخی شهرها مانند پاریس، رم  و مادرید باشد و همچنین در اخر باید بگویم این نوع مالیات ها به گونه ای قطعی است که در صورت عدم تسویه این افراد ممنوع الخروج می شوند.

.

به گزارش مهر، اکنون به بررسی ادامه گزارش مالیات بر خانه های خالی در دیگر کشورها بپردازیم:

۱- در شهر رم ایتالیا سالانه به میزان ۷ درصد ارزش کارشناسی شده ملک خالی، مالیات دریافت می شود و به گونه ای که میانگین میزان مالیات بر خانه های خالی ماهانه ۱۶۸ یورو است و به این دلیل طی ۱۸ سال گذشته قیمت مسکن از نوسانات کمی برخوردار بوده است.

۲- میزان مالیات بر خانه های خالی در کشور چین به طور میانگین ماهانه از متراژ پایین پایه ای هزار یوآن نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان است.

۳- در کشور ترکیه مالیات بر خانه های خالی براساس نیاز معرفی هر استان فرق می کند، به طور نمونه در استان ارزروم ترکیه، حدود یک درصد ارزش کارشناسی شده ملک در هر سال مالیاتی به عنوان مالیات بر خانه های خالی دریافت می شود و در شهر آنکارا ۹ درصد ارزش کارشناسی شده ملک به عنوان مالیات از خانه های خالی دریافت می شود که تمامی این مالیات ها صرف خانه سازی برای دیگر اقشار کشور می شود.

۴- در کشور آلمان، ۶ درصد ارزش کارشناسی شده هر ملک خالی را باید مالکان پرداخت کنند، وگرنه با جرایم سنگینی روبرو می شوند و میانگین دریافتی ماهانه از هر خانه خالی در شهر هامبورگ ۳۲۲ یورو است.

۵- در کشور روسیه مالیات بر خانه های خالی بسیار سنگین بوده و سالانه به میزان ۱۲ درصد ارزش ملک از هر واحد خالی خانه دریافت می شود، به گونه ای که در مسکو پایتخت این کشور و سنت پترزبورگ، خانه های خالی از سکنه چیزی در حدود یک دهم درصد است.

۶- در کشور استرالیا، از هر واحد خالی در شهرهای پرجمیعت مانند کانبرا، ملبورن و سیدنی برای تنظیم بازار عرضه و تقاضا، مالیات تصاعدی پایه ۲۰۰ دلار استرالیا یعنی حدود ۴۰۰ هزار تومان از هر خانه خالی در هر ماه دریافت می شود که این نرخ تصاعدی است.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.