- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تناقض آتي به اوج رسيد

قيمت سكه باز هم همچون عادت هميشگي پس از چند روز كاهش، دوباره مسير افزايشي را طي كرد اين در حالي بود كه افزايش قيمت دلار يكي از پارامترهايي بود كه توانست روي تحركات مثبت بازار تاثيرگذار باشد.

.

 

گمانه‌زني‌ها حاكي از اين است كه يكي از دلايل افزايش قيمت دلار با وجودي كه شرايط براي كاهش بيشتر قيمت نيز وجود داشت اين بود كه برخي از حواله‌هاي ارزی ديروز مسدود بود. البته برخي اخبار حاكي از بهبود اوضاع و شرايط نقل و انتقال و پرداخت پولي (سوئيفت) با رايزني‌هاي صورت گرفته توسط وزارت امورخارجه كشورمان است. همچنين معامله گران بازار ارز و سكه بيشتر منتظر دور دوم مذاكرات ايران و اتحاديه اروپا در استانبول (روز ۲۴ ژوييه، سوم مردادماه) هستند، به همين دليل نوسان قيمتي نيز همگام با پارامترهاي موجود و فاكتورهاي آينده ممكن است ادامه پيدا كند. 

.
سياوش سليماني در رابطه با افزايش قيمت سكه در بازار آتي با وجود اينكه پيش‌بيني‌ها از سير نزولي حکایت دارد، گفت: با وجودي كه قيمت دلار در بازار ديروز افزايش پيدا كرد و خريدها با تحركات مثبتي همراه شده بود، اما به نظر مي‌رسد با توجه به سكه‌هاي پيش‌فروش شده در بازار طي ماه مرداد و از سويي در پيش بودن ماه رمضان ادامه سير نزولي قيمت‌ها بعيد نيست. 

.
به باور سليماني اگر چه بازار همواره پس از چند روز با افزايش يا كاهش قابل توجه و غيرمنطقي دوباره سيكل اصلاحي خود را شروع مي‌كند، اما برخي اوقات هم فروشندگان و هم خريداران دچار اشتباهات محاسباتي مي‌شوند كه به نظر مي‌رسد يكي از دلايل تلاطم بازار همين وضعيت اشتباه و تصميم معاملاتي فعالان باشد. 

.
اين كارشناس بازار آتي در ادامه صحبت‌هايش افزود: گاهي اوقات برخي از معامله‌گران به راحتي وارد بازار مي‌شوند، اما به موقع خارج نمي‌شوند و بسياري اوقات درك خوبي از اعداد ندارند و پس از اينكه چند بار سود كردند روال را به همان طريقي مي‌دانند كه تصور مي‌كنند و اين باعث مي‌شود متضرر شوند. 

.
به اعتقاد اين كارگزار، بازار آتي بيشتر از بازار نقدي متاثر از اخبار و گزارش‌هاي داخل و خارج است و انتشار هر گونه خبر مي‌تواند تاثير محسوسي روي روند مبادلات بگذارد. به همين دليل در شرايط كنوني پيگيري هر گونه اطلاعات رسمي يا غيررسمي مي‌تواند تغيير‌دهنده اوضاع باشد. 

.
به باور سليماني بازار در صورتی که ريزش خود را قبل از تحويل سكه‌هاي پيش فروش انجام دهد در آن زمان بيشتر با نقطه بي تفاوتي رو به رو مي‌شود. اين در حالي است كه اگر بانك مركزي همان قضيه را تكرار كند و بخواهد قيمت سكه را در همان محدوده ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان نگه دارد به دنبال اين است كه قيمت‌ها را با استفاده از ابزارهاي موجود پايين بياورد، به نظر مي‌رسد افت قيمت‌ها تا سطحي امكان‌پذير خواهد بود و اگر به كف قيمتي برسد ديگر ممكن است روند دادوستدها حالت بي تفاوتي پيدا كند و با توجه به شرايط موجود بعيد است روند صعودي همانند قبل با سطح بالايي رو به رو شود. 

.
دادوستدهاي بازار نقدي و آتي سكه چند هفته‌اي است كه به دليل سود تضمين شده در آن رونق خاصي دارد و يكي از دلايل اين وضعيت نيز همان تغييرات بازار ارز و تحركات مثبت دلار است. مبادلات ديروز نيز در شرايطي دنبال شد كه تعداد موقعيت‌هاي جديد در سررسيد شهريورماه بیشتر شد و بازار دوباره وارد شرايطي شد كه خريداران در كنار فروشندگان قرار گرفتند البته يكي از دلايل اين وضعيت بالا ماندن سود سالانه آربيتراژ در سررسيدهاي شهريورماه كه همچنان روي بيش از ۵۰ درصد قرار دارد،‌است.

.
به نظر فعالان، اختلاف قيمت در سررسيدها قبلا اشتباه محاسبه شده و به همين دليل ممكن است باز هم اصلاح شود اما همچنان روايت‌ها از آينده بازار متفاوت است؛ البته قيمت طلا در بازارهاي جهاني و شرايط براي سطح تقاضا مي‌تواند روي بازار داخلي تاثير بگذارد، زيرا در هر لحظه كه احتمال ريزش ادامه‌داري براي مبادلات طلا در سطح جهاني مي‌رود اميدواري با توجه به محركه‌هاي بانك مركزي در قبال سياست‌هاي پولي براي تحركات مثبت بازار طلا وجود دارد.

.

در مجموع روز گذشته قيمت سكه سررسيد تيرماه با ۴۳/۲ درصد افزايش در محدوده ۷۱۸ تا ۷۲۶ هزار تومان، سررسيد مردادماه با ۹۸/۲ درصد افزايش در محدوده ۷۵۴ تا ۷۶۴ هزار تومان، سررسيد شهريورماه با ۵۵/۳ درصد افزايش در محدوده ۸۰۰ تا ۸۲۱ هزار تومان و سررسيد مهرماه با ۳۹/۳ درصد در محدوده ۸۲۹ تا ۸۵۳ هزار تومان قرار گرفت.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.