- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تسهیلات دولت برای دریافت مالیات از اصناف

 

با ورود به تیرماه فصل دریافت مالیات، سازمان امور مالیاتی تسهیلاتی برای دریافت مالیات از اصناف در نظر گرفته است.

.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هر سال با ورود به تیرماه ، فصل مالیاتی آغاز می‌شود که براساس قانون از اول تا پایان تیرماه مالیات عملکرد سال قبل محاسبه و به دولت پرداخت می‌شود.

.

بعد از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده که اظهارنامه عملکرد این مالیات در پایان هر فصل سه ماهه از اول تا ۱۵ ماه ارائه می‌شود، بنابراین در تیرماه سال جاری دو اظهارنامه مالیاتی یکی مربوط به عملکرد سال ۹۰ و دیگری مربوط به مالیات ارزش افزوده بهار ۹۱ ارائه می‌شود.

.

مسئولان سازمان امور مالیاتی اعلام کرده‌اند، در راستای تشویق مردم به پرداخت مالیات، مبنا بر خود اظهاری اصناف بویژه خرده‌فروشان و مشمولان بند «ج» مالیات‌های مستقیم و اعتماد سازمان مالیاتی به آنها قرار داده‌ شده است.

.

در این زمینه یک مسئول در سازمان امور مالیاتی گفت: البته تعداد اندکی از اصناف هم مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند، چون هنوز این مالیات به صورت گسترده اجرا نشده و هم باید مالیات عملکرد بپردازند.

.

در توافق‌نامه اخیر سازمان امور مالیاتی با اصناف مقرر شده مالیات عملکرد بردرآمدی سال ۹۰ به روش الکترونیکی اظهار شده و هر میزان مالیات قطعی عملکرد سال ۸۹ آنها بوده است، حداقل ۱۵ درصد به آن اضافه کرده و به عنوان مالیات عملکرد سال ۹۰ خود از طریق اظهارنامه الکترونیکی ابراز نمایند.

.

سازمان امور مالیاتی طبق توافق اعلام کرده، کسانی که اظهارنامه الکترونیکی ارائه می‌کنند، باید ۳۰ درصد از مالیات متعلقه را به صورت نقدی همراه اظهارنامه پرداخت کرده و ۷۰ درصد بقیه را در ۷ قسط مساوی ماهانه پرداخت کنند.

.

همچنین طبق توافق سازمان امور مالیاتی و اصناف کسانی که اظهارنامه دستی و کاغذی ارائه کنند، باید ۵۰ درصد از مالیات متعلقه سال ۹۰ را نقدی و همراه با اظهار نامه و ۵۰ درصد بقیه را طی ۵ ماه به صورت مساوی تقسیط و پرداخت کنند.

.

مسئولان سازمان مالیاتی بارها اعلام کرده‌اند، مشمولان ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم [1] شامل سه دسته الف، ب و ج هستند که مشمولان بند الف کسانی هستند که دفاتر قانونی روزنامه کل دارند و مشمولان بند ب کسانی که دفتر درآمد هزینه نگهداری می‌کنند و مشمولان بند ج شامل خرده‌فروشان، کسانی هستند که مکلف به نگهداری دفتر قانونی نیستند، بلکه خلاصه وضعیت درآمدی خود را در جایی ثبت می‌کنند که براساس همان درآمد حداقل ۱۵ درصد به رقم مالیات قطعی خود در سال ۸۹ اضافه کرده و به عنوان مالیات عملکرد سال ۹۰ خود از طریق اظهارنامه الکترونیکی به سازمان مالیاتی اعلام می‌کنند.

.

طبق توافق اخیر سازمان امور مالیاتی با اصناف از اظهارنامه‌های بند ج فقط ۴ درصد به صورت تصادفی مورد رسیدگی مجدد قرار می‌گیرد و بقیه ۹۶ درصد اظهارنامه‌ها پس از پرداخت مالیات به صورت مالیات قطعی پذیرفته می‌شود.

.

هدف سازمان امور مالیاتی این است، بر اساس اعتماد متقابل سازمان امور مالیاتی و اصناف، مردم به پرداخت مالیات و مشارکت در اداره اجتماع تشویق شوند.

.

به گفته مسئولان سازمان امور مالیاتی، مشمولان بند الف و ب ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم [1] بر اساس تکالیف قانونی که در شهریور سال ۹۰ در ماده ۱۵۸ [2] قانون ذکر شده، باید اظهارنامه مالیاتی از طریق الکترونیکی ارائه کنند و این ماده قانونی به ادارات کل مالیاتی، شورای اصناف و از آن طریق به اتحادیه‌ها ارسال شده است.

.

مبنای مالیات مشمولان بند الف و ب قانون مالیات‌های مستقیم نیز براساس خوداظهاری است که آنها موظفند در اظهارنامه‌ها، اولا اطلاعات هویتی مانند شماره ملی فرد، کد پستی، نشانی دقیق، شماره تلفن و سایر اطلاعات خواسته شده را درج کنند و موعد مقرر تا پایان ۳۱ تیر ۹۱ اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

.

اظهارنامه مشمولان بند الف و ب بر مبنای اطلاعات دفاتر قانونی، روزنامه کل و دفتر معین که در سال قبل این دفاتر پلمب و تکمیل شده باشد، ابراز می‌شود.

.

همچنین مشمولان بند الف و ب و فعالان اقتصادی از اول تیرماه ۹۱ تا ۳۰ آبان ۹۱ مکلف به ثبت نام برای دریافت کد اقتصادی هستند و این موارد باید همه رعایت شود‌، تا اظهارنامه مالیات آنها پذیرفته شود.

.

البته ثبت‌نام اشخاص حقوقی برای دریافت کد اقتصادی جدید از سال گذشته شروع شد و تا پایان خرداد ۹۱ ادامه پیدا کرد و کسانی که در این مهلت برای دریافت کد اقتصادی ثبت‌نام کرده باشند، از مزایای الکترونیکی سازمان امور مالیاتی مانند بخشودگی‌ قانونی و یا پرداخت قسطی مالیات بر عملکرد برخوردار می‌شوند.

.

همچنین فعالانی از مشمولان بند الف و ب که مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیز هستند، حتما باید ثبت‌نام کرده باشند و اگر اظهارنامه‌ آنها برای مالیات عملکرد سال ۹۰ حداقل ۱۵ درصد نسبت به سال ماقبل افزایش یابد، طبق ماده ۱۵۸ این گونه اظهارنامه‌ها مورد پذیرش قرار می‌گیرد و تنها ۱۲ درصد از اظهارنامه‌های مشمولان بند الف و ب به صورت تصادفی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و بقیه پس از پرداخت مالیات به صورت مالیات قطعی سال ۹۰ از آنها پذیرفته خواهد شد.

.