نرم افزارحسابداری صدگان

تحولات بازار به نرخ ارز بستگي دارد

0 746

حسابداراپ

كاهش قيمت سكه از يك تا بيش از ۴ درصد در نوسان بود
مبادلات سكه در بازار نقدي و آتي طي هفته گذشته با افزايش حجم و ارزش رو به رو بود، البته در شرايطي پيش‌بيني‌ها از بازار به حركت دلار بستگي دارد كه شيب كاهشي قيمت سكه در پايان روز چهارشنبه نسبت به روز شنبه به ۴ درصد رسيد. 

.

طلا، نرخ بهره و ديگر هيچ…
مبادلات بازارهاي جهاني طلا اگر چه تا روزهاي پاياني هفته گذشته در همان محدوده يك هزار و ۶۰۰ دلار به ازاي هر اونس حركت كرد كه در دو روز پاياني، قيمت‌ها به زير يك هزار و ۶۰۰ دلار نيز رسيد. البته تصميمات بانك‌هاي مركزي جهان به خصوص بانك مركزي اتحاديه اروپا نيز حاكي از آن بود كه بيشتر سياست‌هاي پولي در جهت كاهش سياست‌هاي پولي (چاپ پول) بوده و در شرايطي كه آمادگي براي افزايش قيمت بيشتر كالاها و مواد خام فراهم شده كه براي بازار طلا قيمت‌ها كاهشي بود.

.

موضوع تقويت دلار به تاثير از گزارش‌هاي منتشر شده اشتغال در بخش غير‌كشاورزي ايالات‌متحده و محدوديت در سياست‌هاي انبساطي بانك‌هاي مركزي جهان از عوامل مهمي بود كه شرايط براي كاهش قيمت طلا را در پي داشت. كاهش نرخ بهره بانك مركزي اتحاديه اروپا از يك به ۷۵/۰ درصد (كاهش ۲۵/۰ درصدي) و از سويي انقباض در سياست‌هاي پولي جهان روي نوسان بازارهاي كالايي و طلا تاثيرگذار بود. به نظر مي‌رسد تاثيرات روپيه روي تقاضاي طلاي هند از ديگر موضوعاتي بود كه طي هفته گذشته سطح تقاضاي طلا در بازارها را تغيير داد. پيش‌بيني تحليلگران بر اين است كه تقويت دلار كاهش طلا را در پي دارد؛ اما كاهش نرخ بهره از سوي بانك‌هاي مركزي جهان مي‌تواند از ريزش محسوس قيمت‌ها جلوگيري و شرايط را براي تحركات مثبت آماده كند.

.

سكه و ارز در هلهله اخبار غير‌رسمي
بازار سكه و ارز در هفته گذشته با نوسان رو به بالايي دنبال شد. اين در حالي بود كه افزايش قيمت دلار در محدوده يك هزار و ۹۰۰ تا ۲ هزار تومان روي تحركات مثبت بازار سكه بيشترين تاثير را گذاشت. در اين ميان مسوولان بانك مركزي نيز با اتخاذ تصميمات جدي و از سويي تدابير مربوط به بازار ارز سعي در كاهش التهاب بازار داشتند كه تا حدودي توانستند از افزايش مجدد قيمت‌ها جلوگيري كنند.

و

اين در حالي است كه بانك مركزي به مردم هشدار داده و با بيان اينكه اهرم‌هاي كاهشي در بازار موجود است از سياست‌هايي براي كاهش قيمت‌ها خبر داده و حتي به موضوع ذخاير ارزي كشور به عنوان مهم‌ترين عامل نبود مشكل در بازار نام برده، اما مساله اساسي‌تر اين است كه آيا با محدوديت‌هاي بين‌المللي در رابطه با وضعيت نفت ايران و از سويي برگزاري نشست‌هاي استانبول و مذاكرات هسته‌اي شرايط رواني بازارها تا حدودي متفاوت از آنچه است كه مسوولان بر آن تاكيد دارند.

.

.

موضوع چند نرخي شدن ارز و مطرح شدن اين مساله در كميسيون اقتصادي مجلس و از سويي هشدار كارشناسان نسبت به اين موضوع از ديگر فاكتورهايي بود كه توانست روي تحرك بازار ارز تاثير گذارد. تحليلگران شرايط بازار ارز و سكه در آينده را علاوه بر موضوع تحويل سكه‌هاي پيش‌فروش شده به اخبار و گزارش‌هاي رواني منتشر شده غير‌اقتصادي پيرامون مسائل مختلف مربوط مي‌دانند، اما برخي گمانه‌زني‌ها حاكي از اين است كه ممكن است پس از بين رفتن اخبار التهابي در هفته پيش‌رو، از افزايش قيمت‌ها جلوگيري شود؛ اما اين روند كاهشي ثابت باقي نمي‌ماند، بلكه ممكن است در صورت انتشار هر گونه خبر يا گزارش، اوضاع تغيير كند.

.

.

آتي و ركورد حجمي سكه شهريورماه
بازار آتي بورس كالاي ايران در هفته گذشته شاهد ركورد جديدي بود. افزايش قيمت سكه به بيش از ۹۰۰ هزار تومان و از سويي ادامه‌دار شدن تحركات مثبت بازار باعث شد در هفته گذشته مديريت قراردادهاي مشتقه كالايي ميزان وجه تضمين (سپرده) را براي چندمين بار بالا ببرد و براساس بخشنامه جديد مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ميزان سپرده نيز اضافه مي‌شود كه اين موضوع علاوه بر افزايش ميزان وجه تضمين، به سپرده قانوني افزوده مي‌شود.

.

تحليلگران بازار آتي با اشاره به بالا بودن دامنه اختلافات قيمتي در هر يك از سررسيدها توصيه‌هاي زيادي به سرمايه‌گذاران در رابطه با حضور در بازار آتي دارند؛ به باور آنان سرمايه‌گذاران بهتر است از ورود به بازارهاي التهابي و هيجاني خودداري و سعي كنند موقعيت‌هاي خريد خود را نگه دارند.

.

اين در حالي است كه آنچه بيشتر در شرايط فعلي بر آن تاكيد مي‌شود استفاده از نوسان‌گيري و انجام عمليات آربيتراژ است، زيرا با انجام اين عمليات مي‌توان به راحتي به سود نزديك ۳ تا ۴ درصد دست پيدا كرد، اما همه اين موضوعات بستگي به افزايش دامنه اختلافات قيمتي در سررسيدهاي سكه و از سويي بازار نقدي دارد. كارشناسان هفته پيش رو را با توجه به كاهش قيمت طلاي جهاني و گمانه‌زني‌ها مبني بر كاهش قيمت دلار آرام مي‌بينند اما بر اين باورند كه حركت دلار همچون هفته‌هاي گذشته تعيين‌كننده خواهد بود و مي‌تواند نبض بازار را در اختيار بگيرد.

.
در مجموع از روز شنبه تا پايان روز سه‌شنبه تعداد ۸۶ هزار و ۵۲۷ قرارداد به ارزش ۷ تريليون و ۵۶۲ ميليارد و ۲۸۸ ميليون و ۷۴۰ هزار ريال معامله شد كه نسبت به هفته گذشته افزايش محسوسي داشت. اين در حالي بود كه براي سررسيدهاي تيرماه يك هزار و ۸۴۱ قرارداد به ارزش ۱۴۱ ميليارد و ۸۵۷ ميليون و ۷۷۰ هزار ريال، سررسيدهاي مردادماه ۹۷۴ قرارداد به ارزش ۷۹ ميليارد و ۵۴۵ ميليون و ۵۸۰ هزار ريال، سررسيدهاي شهريورماه ۵۷ هزار و ۸۵۰ قرارداد به ارزش ۵ تريليون و ۵ ميليارد و ۷۵ ميليون و ۸۸۰ هزار ريال و سررسيدهاي مهرماه ۲۵ هزار و ۸۶۲ قرارداد به ارزش ۲ تريليون و ۳۳۵ ميليارد و ۸۰۹ ميليون و ۵۱۰ هزار ريال معامله شد.

.
نگاهي به روند حركت قيمت‌ها نشان مي‌دهد كه براي سررسيدهاي نزديك، قيمت‌ها در روز پاياني هفته نسبت به روز ابتدايي آن كاهش بيشتري داشته اما در سررسيدهاي دور چنين نيست. كارشناسان دليل اصلي اين وضعيت را به خاطر دورنماي مثبت از بازار مي‌دانند و اعتقاد دارند هنوز تحركات مثبت قيمتي در آينده با توجه به پارامترهاي موجود پيش‌بيني مي‌شود؛ به طوري كه در پايان مبادلات روز چهارشنبه هفته گذشته نسبت به روز شنبه، قيمت سكه سررسيد تيرماه ۳۴ هزار و ۲۴ تومان (۳/۴ درصد)، سررسيد مردادماه ۲۲ هزار و ۵۲ تومان(۶۷/۲ درصد)، سررسيد شهريورماه ۱۳ هزار و ۱۷۳ تومان (۵/۱ درصد) و سررسيد مهرماه ۱۵ هزار و ۲۴۰ تومان (۶/۱ درصد) كاهش نرخ داشت.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.