- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تا اطلاع ثانوي؛ قيمت‌ها نزولي است

دلايل كاهش و افزايش قیمت سكه در بازار آتي از نگاه كارشناسان
مبادلات بازار آتي بورس كالاي ايران همچنان سير نزولي را طی مي‌كند و با توجه به تداوم اين روند و پيش بيني فعالان بازار از پايين بودن قيمت، انتظار صف فروش دور از ذهن نيست (برخي شب ماقبل به صورت تلفني و غير رسمي دلار را به قيمت زير يك هزار و ۹۰۰ تومان نيز معامله كردند.

.

 

گمانه‌زني‌ها پيرامون عرضه دلار تقلبي و ترس مشتريان براي خريد از بازار آزاد تا حدودي از التهاب دلار و بالا رفتن قيمت‌ها جلوگيري كرده است). همچنين نوسان قيمت طلا در بازارهاي جهاني نيز يكي از دلايل تغيير قيمت‌ها در بازار داخلي است، مساله كاهش نرخ تورم در چين و سردرگمي براي آينده رشد اقتصادي در اين كشور در كنار اعلام بانك مركزي ايالات‌متحده مبني بر اينكه اطلاعات نااميد‌كننده‌اي از سوي وزارت‌كار اين كشور در مورد افزايش فرصت‌هاي شغلي و عدم علاقه به ارائه محرك‌هاي اقتصادي وجود دارد مي‌تواند روي تقاضا براي اونس جهاني طلا موثر باشد. به نظر مي‌رسد بازار در روزهاي آينده تا حدودي با بازار جهاني طلا همگام شود و تابع سایر بازارها باشد. 

.
سياوش سليماني يكي از مديران بازار آتي بورس كالا با اشاره به اينكه مهم‌ترين دليلي كه بازار در سراشيبي قرار گرفته به بحث دلار بر‌مي‌گردد، گفت: تزريق دلار به بازار توانسته روي كاهش التهاب‌ها تاثيرگذار باشد، زيرا قيمت دلار بيشتر از طريق سيستم عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود. در اين ميان پارامترهاي رواني غير اقتصادي نيز مي‌تواند مسير دلار را تعيين كند. 

.
سليماني پس از صحبت درباره وضعيت دادوستد دلار به موضوع اصلاح قيمت‌ها در سررسيدها اشاره مي‌كند و بر اين باور است كه با توجه به تحويل سكه‌هاي پيش فروش شده به مردم در مردادماه، بانك مركزي قصد دارد سطح قيمت‌ها را به گونه‌اي پايين بياورد كه مردم سكه‌هاي خود را به اوراق تبديل كنند. 

.
اين كارشناس بازار آتي با اشاره به اينكه دلايل متعددي براي نزول قيمت‌ها عنوان شده افزود: يكي از مهم‌ترين دلايلي كه روي نزول قيمت‌ها تاثيرگذار است نزديك شدن به زمان تحويل سكه‌هاي قرارداد تيرماه است، اين در حالي است كه انجام عمليات آربيتراژ در سررسيدهاي مرداد و تيرماه يكي از ديگر فاكتورهايي بوده كه توانسته روي كاهش قيمت‌ها تاثيرگذار باشد. اصلاح اختلاف قيمت‌ها در سررسيدها نيز به عنوان سومين دليل نزول افت سكه بازار آتي عنوان شده است. 

.
براساس آنچه معامله گران اعلام كرده‌اند سود سالانه بالاي آربيتراژ كه چند وقت پيش ۶۰ درصد بود و در شرايط فعلي نزديك ۴۰ درصد شده به نظر مي‌رسد تا رسيدن به سود منطقي سالانه ۳۴ تا ۳۲ درصد هنوز فاصله دارد و به همين دليل ادامه شرايط نزولي مي‌تواند افت قيمت‌ها را در پي داشته باشد. 

.
به نظر سليماني در ماه مرداد با توجه به وعده‌هاي بانك مركزي در قبال تحويل سكه‌هاي پيش فروش شده و در پيش رو بودن ماه رمضان تقاضا براي سكه‌هاي نيم و ربع كاهش پيدا مي‌كند و ممكن است قيمت‌ها به تبع از اين شرايط با كاهش همراه شود. شايد به همين دليل است كه حبابي شدن قيمت‌ها دور از ذهن و بعيد به نظر می‌رسد. 

.
اين كارگزار بورس كالا در پايان با اشاره به تزريق دلار به عنوان فاكتور كاهشي اظهار كرد: تجربه تاريخي نشان داده ممكن است پس از اينكه تزريق دلار متوقف شود به تناسب آن قيمت‌ها شروع به بالا رفتن كند، اما تصميمات و رفتار بانك مركزي نشان مي‌دهد كه این نهاد در پي انجام تدابيري براي كاهش التهاب‌ها است. 

.
معامله گران با اشاره به انتشار برخي اخبار مثبت پيرامون مذاكرات هسته‌اي از سوي نمايندگان مجلس تداوم كاهش قيمت‌ها را مربوط به همين موضوع مي‌دانند و احتمال مي‌دهند اين وضعيت بسته به پارامترهاي سياسي موجود ممكن است تغيير كند. در بازار روز گذشته دامنه نوسان افت قيمت‌ها از ۳ تا نزديك ۵ درصد در تغيير بود.

.
قيمت سكه سررسيد تيرماه با ۵۴/۴ درصد افت در محدوده ۷۳۸ تا ۸۰۳ هزار تومان، سررسيد مردادماه با ۲۱/۳ درصد افت در محدوده ۷۰۲ تا ۷۱۴ هزار تومان، سررسيد شهريورماه با ۵۴/۳ درصد افت در محدوده ۷۳۵ تا ۷۵۴ هزار تومان و سررسيد مهرماه با ۶۸/۴ درصد افت در محدوده ۸۱۰ تا ۸۴۱ هزار تومان قرار گرفت.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.