- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بسته پيشنهادي بازار آتي در حال بررسي

پيشنهادات كانون كارگزاران و شركت بورس كالاي ايران پيرامون «تغيير ضوابط و مقررات قراردادهاي مشتقه» در سازمان بورس همچنان مورد بررسي قرار دارد. 

.

 

همچنان كه كارشناسان پيش بيني كرده بودند وعده‌هاي مبني بر آرامش بازار تحقق پيدا كرد تا پس از یک التهاب ناگهاني، مسير حركتي قيمت‌ها دوباره به جاي اول خود برگردد. براساس گفته معامله‌گران، آنچه بازار آتي را در روزهاي گذشته هيجاني كرده بود افزايش قيمت ارز به تاثير از اخبار رواني و از سويي افزايش سطح تقاضاها بود. به نظر مي‌رسد تا زماني كه بازار ارز التهاب داشته باشد، مبادلات در ساير بازارها با نگراني دنبال مي‌شود؛ زيرا مسير حركت دادوستدها متناسب با قيمت ارز تغيير مي‌كند. 

.
معاملات ديروز با دامنه نوسان اندك زير يك درصد روز آرامي را پشت سر گذاشت و معامله‌گران سعي كردند به دور از التهاب دادوستدهايشان را انجام دهند. توصيه كارشناسان اين است كه با توجه به تغيير روند مبادلات و تصميم مشتريان به تاثير از شرايط كنوني، بهتر است معامله‌گران آماتور صبور باشند و از اينكه در بازه‌اي از زمان متضرر شوند نترسند؛ زيرا بردوباخت در بازار عادي است و اين جزو شرايط ذاتي معاملات بازار آتي است. 

.
تحليلگران با اشاره به وضعيت بازار داخلي و از سويي مبادلات طلا در بازارهاي جهاني بر اين باورند كه بازار آتي علاوه بر عوامل گفته شده با برخي از مشكلات درون سازماني نيز مواجه است. يكي از كارگزاران بورس كالا با بيان اينكه يكي از مسائلي كه بازار با آن رو به رو است ميزان وجه تضمين است، گفت: تعداد زيادي از مشتريان حقيقي با گلايه از رقم موجود كه قرار است در روز چهارشنبه به ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان برسد معتقدند كه بالا بودن سپرده باعث مي‌شود رغبت سرمايه‌گذاران نسبت به بازار كم شود. اين در حالي است كه با توجه به ريسك موجود در اكثر بازارها و از سويي افزايش دامنه نوسانات ارز، بهتر است اين ميزان همچنان در همان محدوده باقي بماند تا هم مشتريان مارجين كال (Margin Call) نشوند و هم اينكه شركت‌هاي كارگزاري به دليل كم بودن سپرده مشتري مجبور به پرداخت جبران نقدينگي و در نهايت متضرر نشوند.

.
در همين حال، فعالان از تغييرات اساسي روند مبادلات در بازار آتي خبر مي‌دهند. آرش‌مرشد سلوك، نماينده كانون كارگزاران در كميته تخصصي قراردادهاي مشتقه بورس كالاي ايران با اشاره به موضوع متضرر شدن تعدادي از شركت‌هاي كارگزاري در مبادلات سال گذشته اظهار كرد: ضوابط و مقررات بازار آتي داراي نواقصي بود كه در آن حدود ضرر و زيان به طور مشخصي تعريف نشده بود اما پس از اتفاقات سال گذشته، كميته تصميم گرفت راهكارهاي اساسي را در اين باره ارائه دهد. 

.
مرشد سلوك با بيان اينكه مقررات و ضوابط گذشته مديريت ريسك را دچار مشكل مي‌كرد، افزود: پيشنهادات كانون كارگزاران به همراه نظرات كميته تخصصي قراردادهاي مشتقه بورس كالا درباره موضوعات مختلف بازار آتي به سازمان بورس ارائه شده كه كارشناسان سازمان بورس و شركت بورس كالاي ايران همچنان در حال بررسي اين پيشنهادها هستند، البته چگونگي بررسي اين بسته پيشنهادي و زمان اجراي آن در صورت تاييد هنوز مشخص نيست و همه چيز به صورت پيشنهاد در حال بررسي است. 

.
براساس گفته اين كارشناس بحث «دستورالعمل معاملات قراردادهاي آتي»، «پذيرش» و «اختيارات» از مهم‌ترين مباحثي بوده كه در اين بسته گنجانده شده است. حال بايد ديد با توجه به اينكه اعضاي كميته تخصصي قراردادهاي مشتقه، مسوولان بورس كالا هستند آيا تغييري در روند معاملات بازار آتي صورت خواهد گرفت و سازمان بورس به اجراي بسته پيشنهادات يا حتي اصلاح آن رضايت خواهد داد يا اينكه بورس ترجيح مي‌دهد شرايط كنوني معاملات ادامه پيدا كند؟

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.