- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بزرگترین بدهکار مالیاتی کشور

 رییس کل امور مالیاتی کشور از وجود هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معوقه مالیاتی در کشور خبر داد.

.

به گزارش ایلنا از مشهد، علی عسکری عصر سه شنبه در نشست خبری خود به مناسبت هفته فرهنگی کشور بابیان این مطلب گفت: از این میزان معوقه مالیاتی چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آن جریمه و کمتر از سه هزار میلیارد آن اصل مالیات است.

.

وی وزارت نفت را بزرگ‌ترین بدهکار مالیاتی کشور معرفی کرد و افزود: از میزان کل معوقات مالیاتی در کشور، سه هزار میلیارد آن متعلق به وزارت نفت است.

.

عسکری با بیان اینکه نمی‌توان این بدهی را از این وزارتخانه گرفت خاطر نشان کرد: علت بدهی بزرگ وزارت نفت به دلیل وارد کردن بنزین و گازوئیل به قیمت پایه کشورهای خلیج فارس و فروش آن به نرخ دولتی ۱۰۰ تومان، در سال‌های گذشته بوده است، و سازمان امور مالیاتی نرخ مالیات را به ازای لیتری ۷۰۰ تومان محاسبه می‌کرده در صورتی که اصل فروش لیتری ۱۰۰ تومان بوده است.

.

وی با بیان اینکه در سال جاری این بدهی از جمع معوقات مالیاتی کشور کسر خواهد شد، اظهار کرد: یک هزار میلیارد تومان دیگر از این معوقات مربوط به سوء استفاده برخی افراد از کارت‌های بازرگانی برای واردات کالا است که برخی افراد با نوعی کلاهبرداری از دارندگان کارت‌های بازرگانی و سوء استفاده از کارت‌های آنان مبادرت به واردات کالا می‌کردند.

.

عسکری از وصول ۹۲ درصدی درآمد‌های مالیاتی در سال ۹۰ خبر داد و تصریح کرد: پیش بینی مالیاتی سال گذشته کشور ۳۰ میلیاردو ۶۰۰ میلیون تومان بود که ۲۸ میلیارد تومان آن وصول شد و پنج میلیارد دیگر نیز از محل وصول مالیات بر ارزش افزوده حاصل شد.

.

وی با اعلام پیش بینی حدود ۳۴ میلیارد تومان مالیات سال ۹۱ کشور، خاطر نشان کرد: اصلاح نظام مالیاتی در طرح تحول اقتصادی کشور یکی از بسترهایی است که می‌تواند در شناسایی درست محل دریافت مالیات‌ها سازمان امور مالیاتی کشور را یاری کند.

.

رییس کل امور مالیاتی کشور اصلاح قانون مالیات‌ها، طرح جامع مالیاتی، زیرساخت‌های نظام مالیاتی و جذب و اصلاح نیروی انسانی را از راهکارهای مهم اصلاح نظام مالیاتی کشور برشمرد و گفت: طرح جامع مالیاتی بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین پروژه نرم افزاری کشور است.

.

وی با بیان اینکه با همکاری یک شرکت فرانسوی سه فاز از طرح جامع مالیاتی انجام شده و تست فاز چهارم آن نیز تا پاییز انجام می‌شود افزود: این طرح در سال جاری در سه استان تهران، اصفهان و کرمانشاه انجام می‌شود و در کمتر از یک سال در سال ۹۲ در تمام کشور عملیاتی خواهد شد.

.

عسکری اطلاع رسانی و آگاهی را دو رکن اصلی مالیاتی در کشور دانست و گفت: لازمه یک نظام مالیاتی کارآمد این است که در سمت مقابل، فعالین اقتصادی و مؤدیان با تغییر و تحول آگاهی لازم را پیدا کنند.

.

وی در خصوص فرار مالیاتی در کشور بیان کرد: بین ۲۰ تا ۲۳ درصد مالیات دهندگان فرار مالیاتی دارند که این آمار در کشورهای توسعه یافته بین ۱۰ تا ۱۴ درصد است.

.

عسکری از رشد ۳۶ درصدی مالیات در سال گذشته خبر داد و افزود: با وجود تمام فشار‌ها و تحریم‌های اقتصادی ایران جزو ۲۰ کشور بزرگ اقتصادی جهان است و در سال گذشته که بسیاری از کشورهای جهان رشد منفی اقتصادی داشتند، ایران حدود پنج درصد رشد اقتصادی را تجربه کرد.

.

رییس کل امور مالیاتی کشور ادامه داد: در برخی از کشور‌ها همچون دانمارک تا ۴۷ درصد از تولید ناخالص مالیات می‌گیرند، اما این آمار در ایران هفت درصد است.

.

وی با تقدیر از مشارکت مردم در بحث پرداخت مالیات گفت: در سال گذشته که برای نخستین بار بستر اظهار نامه مالیاتی الکترونیک مهیا شده بود ۴۵ درصد مؤدیان مالیاتی از آن استقبال کردند که پیش بینی می‌شود امسال ۸۵ درصد مالیات دهندگان از آن استفاده کنند.

.