- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بازگشت دلار از نقطه دو هزار

 یک روز پس از آن که دو عضو تیم اقتصادی دولت از بازبینی برنامه‌های ارزی در روزهای آینده خبر دادند؛ قیمت برخي ارزها در بازار تهران کاهش یافت. بازار ارز تهران، ساعات اولیه روز کاری خود را با نوسان عمده در نرخ انواع ارز آغاز کرد.

.

قیمت دلار که در اواخر روز پنج‌شنبه گذشته تا دو هزار و ۲۰ تومان نیز افزایش پیدا کرده بود، دیروز تا هزار و ۹۶۰ تومان سقوط کرد، اما در میانه‌های روز و افزایش هیجان بار دیگر به نزديك کانال دو هزار تومانی رسید. قیمت دلار در ساعت ۱۶ دیروز تا هزار و ۹۹۵ تومان کاهش پیدا کرد، اما در دیگر ارزها، قیمت‌ها تا پایان روز کاری نیز صعودی بود و حتی قیمت پوند انگلستان تا ۴۰ تومان نیز نسبت به روز پنج‌شنبه بالا رفت. برخی فعالان بازار ارز از بالا رفتن عرضه دلار به بازار در ساعات نخستین دیروز خبر دادند و احتمال می‌رود همین اقدام قیمت‌ها را تا حدودی کنترل کرده باشد. 

.
دو روز پیش، محمود بهمنی ريیس کل بانک مرکزی افزایش قیمت ارز در بازار را تحت تاثیر عوامل «سیاسی و روانی» دانسته و اعلام کرده بود که «بانک مرکزی به اندازه کافی ارز در اختیار دارد و محدودیت‌ها تاثیری در درآمدهای ارزی نداشته است.» شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اشاره به تلاش گسترده غرب برای اعمال محدودیت بر اقتصاد ایران، بر فشار بخش روانی بازار تاکید کرده و گفته بود که « در چند روز اخیر تغییری در درآمدها و ذخایر ارزی ایجاد نشده است و طبیعی است که با یکسری کارهای روانی می‌توان به فضاي روانی دامن زد.» فعالان بازار معتقدند اين دو موضع‌گيري موجب كاهش قيمت در ابتداي صبح شد و حتي برخي بر اين گمان هستند كه روند قيمت‌ها در هفته جاري كاهش خواهد يافت. استدلال آنها به شتاب قيمت‌ها باز مي‌گردد. فعالان بازار با مسوولان هم نظر هستند كه روند شديد افزايش قيمت بدون دليل است و آنچه موجب شتاب قيمت شده ترديد‌ها در خصوص آينده است.

.
سكه كاهشي شد
قیمت انواع سکه نيز روز گذشته بدون توجه به افزایش قیمت جهانی طلا، کاهش پیدا کرد. دیروز با اینکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی تا مرز هزار و ۶۰۰ دلار افزایش قیمت داشت، در بازار تهران، تحت تاثیر کاهش قیمت دلار، قیمت انواع سکه کاهش یافت. به نحوی که قیمت سکه طرح جدید و قدیم ۸ هزار تومان و نیم سکه سه هزار تومان کاهش پیدا کرد و به ترتیب ۷۶۷ هزار، ۷۷۲ هزار و ۳۸۳ هزار تومان فروخته شد. قیمت ربع سکه نیز نسبت به روز پنج‌شنبه تغییری نداشت.

.
تضعیف دلار در مقابل یورو
بهای هر اونس طلا در جریان معاملات روز جمعه بازارهای جهانی به هزار و ۵۹۹ دلار و ۱۰ سنت رسید. در بازارهای مالی جهان هم دلار در برابر یورو تضعیف شد. قیمت طلا در بازارهای جهانی روز جمعه بعد از افزایش قیمت یورو، متعاقب توافق رهبران اروپایی برای مقابله با بحران یورو و بر سر اعطای وام به کشورهای مقروض از جمله اسپانیا و ایتالیا افزایش یافت. با این حال طلا همچنان در وضعیت نامساعدی قرار دارد. این فلز گرانبها از سال ۲۰۰۴ بدترین دوره خود را به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌هاي متعاقب بحران اقتصادی، از اروپا گرفته تا چین، طی می‌کند و همین مساله سبب شده تا سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری‌های مطمئن‌تری همچون دلار بروند.

.
قیمت طلا در حالی افزایش یافت که ارزش دلار در مقابل یورو نیز کاهش پیدا کرد؛ دلیل این امر توافق رهبران اروپایی برای نجات کشورهای بدهکار بود. این مساله می‌تواند مسکنی برای سرمایه‌گذاران و بازارهای جهانی باشد. ضمن اینکه گفته می‌شود موسسه «پایداری مالی اروپا» قرار است برای کمک به بدهی بانک‌ها وارد عمل شود. فعالان بازار همچنین موافقت آنگلامرکل صدراعظم آلمان با اجرای چند طرح محرک اقتصادی در منطقه یورو را برای آینده طلا «مناسب» توصیف کرده‌اند؛ هر چند که آنها معتقدند قیمت اونس جهانی طلا بالاتر از هزار و ۶۴۰ دلار نخواهد رفت.

.
فعالان بازار با اشاره به تعطیلی بازار کانادا و آمریکا در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هفته آینده به دلیل مناسبت‌هایی چون جشن‌های روز استقلال آمریکا، این تعطیلی را عامل کاهش حجم معاملات در بازارهای جهانی و ترمز افزایش قیمت‌ها می‌دانند. با این همه در نظرسنجی میان ۲۴ کارشناس «کیتکو»، ۱۴ نفر رای به افزایش قیمت اونس جهانی طلا طی هفته آینده داده‌اند و ۴ نفر نیز با این نظر مخالف بوده‌اند.

.
طلا ازابتدای سال میلادی جاری بیش از ۱۲ درصد از زمان اوج قیمت، کاهش ارزش داشته و از سال ۲۰۱۱ نیز در مجموع ۱۸ درصد افت قیمت داشته است. روند افزایش قیمت طلا در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ ممکن است به کاهش ارزش دلار منجر شود که البته این امر به عواملی همچون تدابیر بانک مرکزی آمریکا برای احیای اقتصاد نیز بستگی دارد.

.
با وجودی که افزایش قیمت طلا، بسیاری از سرمایه‌گذاران را به سمت این فلز گرانبها سوق داده است اما «رویترز» در گزارشی به نقل از کارشناسان نوشت که «هنوز هم دلار به عنوان سرمایه‌ای امن از سوی سرمایه‌داران خریداری می‌شود و این امکان وجود دارد که بهای اونس جهانی طلا به پايین‌ترین میزان خود پس از سال ۲۰۰۴ برسد و هر آنچه را که در سال جاری به بهای خود افزوده است، از دست بدهد. لذا تنها یک راه از دید کارشناسان برای افزایش بهای اونس جهانی طلا وجود دارد و آن هم کاهش بهای دلار در بازارهای جهانی است. کاهش بهای دلار در شرایطی ممکن خواهد شد که شرایط بحرانی اقتصادی در اروپا، چین و آمریکا نیز ادامه داشته باشد و سرانجام بانک مرکزی آمریکا مجبور به ارائه محرک‌های اقتصادی جدید شود.»

.

منبع : دنياي اقتصاد

.