نرم افزارحسابداری صدگان

واكنش به التهاب بازارها

0 732

حسابداراپ

مسوولان پولی کشور بار دیگر از تجدیدنظر در سیاست‌های ارزی خبر دادند. بر این اساس محمود بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی و شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد در نشست مشترکی با احمدی‌نژاد بر لزوم بازبینی در سیاست‌های ارزی کشور در جهت مدیريت نوسانات قیمتی در بازار ارز تاکید کردند.

.

حسینی با تایید «فضای روانی» در بازار ارز آن را مهم‌ترین عامل نوسانات قیمت در بازار داخل عنوان کرد و شرایط تخصیص ارز «واقعی» را در کشور مناسب قلمداد کرد. از طرف دیگر محمود بهمنی نیز با اشاره به اینکه نوسانات بازار ارز بیشتر جنبه روانی دارد، مشکل اصلی بانک مرکزی را در حال حاضر در نقل و انتقالات ارزی عنوان کرد و از «رساندن نرخ بازار به نرخ مرجع» به عنوان سیاست پیش روی این نهاد پولی خبر داد.

.

همزمان، در حالی که بورس تهران در هفته سپری شده افت سنگین ۲/۴ درصدی در شاخص کل را شاهد بود، مدیران ارشد اقتصادی روز چهارشنبه در جلسه ويژه‌اي با حضور احمدي‌نژاد گردهم آمدند تا درخصوص وضعیت نامطلوب بازار سرمایه چاره‌جویی کنند. در اين جلسه، احمدی‌نژاد تاکید کرد باید از دارایی‌های مردم در بورس حفاظت شود. بر این اساس چهار مصوبه مهم در شورای مزبور به تصویب رسید که مهم‌ترین آنها اجازه مجدد به بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس و ارائه تسهیلات به بازیگران حقوقی بازار سرمایه است.

.

 

دولت از بازبيني در سياست ارزي خبر داد
سناریو جدید برای مدیریت روانی بازار
تغيير تمركز از بازار آزاد به نرخ مرجع
دو تن از اعضاي تيم اقتصادي دولت اعلام كردند سياست‌هاي ارزي با هدف مديريت نوسان قيمت‌ها مورد «بازبيني» قرار گرفته است. به گفته آنها در برنامه‌ريزي‌هاي جديد قرار شده با افزايش تخصيص‌هاي ارزي با نرخ مرجع براي تامين مواد اوليه و نيازهاي اساسي در بخش توليد، بازار آزاد از محوريت خارج شود. بنابراین دولت برای مواجهه با شرایط جدید قیمت‌ها در بازار آزاد سناریوهای جدیدی را دستورکار قرار داده است.

.
روز چهارشنبه، محمود بهمنی، ريیس کل بانک مرکزی گفته بود که «بخش عمده‌ای از نوسانات بازار ارز تحت تاثیر عامل انتظارات متاثر از تحولات سیاسی و روانی است و در عمل اتفاقی نمی افتد که قیمت را دستخوش تغییر معناداری کند.»

.

او برای کنترل بازار ارز تاکید کرده بود که «مردم به شایعات توجه نکنند و تحت تاثیر جو روانی سودجویان قرار نگیرند.» از سخنان بهمنی برمی‌آمد که بانک مرکزی ایران نگران افزایش احتمالی قیمت ارز بوده است. برای همین هم ريیس کل بانک مرکزی تاکید داشت که «ذخاير ارزی کشور تکافوی نیازهایمان را می‌کند و هیچ مضیقه‌ای در تامین ارز مورد نیاز وجود ندارد و این اطمینان را نیز می‌دهم که در آینده هم چنین کمبودی نخواهیم داشت.»

.
حالا با وجود هشدارها و توصیه‌های ريیس کل بانک مرکزی، قیمت ارز بار دیگر به محدوده نوسان قیمتی مشابه سال گذشته رسیده و همزمان با بانک مرکزی ، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز از برنامه‌های جدید دولت برای بازار ارز خبر داده است.

پندار سیستم

.
جلسه ويژه با حضور احمدي‌نژاد
شمس‌الدین حسینی با تایید «فضای روانی موجود در بازار» به برگزاری جلسه ویژه‌ای با حضور رييس دولت و اعضای اقتصادی کابینه درباره مسائل روز اقتصاد کشور از جمله ارز اشاره کرد و افزود: «امروز باید با دقت بیشتر و همت و تلاش مضاعف و جهادگونه وضع بازار ارز را دنبال کنیم.»

.
حسینی در پاسخ به سوالی درباره نوسان ارز در بازار گفت: «وضع نوسان ارز تقریبا یک سال است که به صورت جدی وجود دارد؛ اما آن چیزی که بسیار آزاردهنده بود، این بود که برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی به فضای بازار وصل شده بود و در بسیاری از موارد فضای روانی بر آن حاکم بوده است.»

.
دور شدن از نرخ آزاد ارز
وی گفت: «با پشتوانه‌ای که درخصوص درآمدهای ارزی داشتیم و بازبینی در آن به گونه‌ای تلاش کردیم که با برنامه‌ریزی مواد را تامین و تولید کشور را از وابستگی و اثرپذیری از این نوسان ارز دور کنیم.
در این شرایط بود که بانک مرکزی نرخ مرجع را اعلام کرد و گفت که بر اساس این نرخ مرجع، از بازار کالاهای اساسی و مواد اولیه پشتیبانی می‌کند.»

.
فضاسازی رسانه‌ای در بازار
وزیر امور اقتصادی و دارایی معتقد است:كشورهاي غربي «مدام با فضاسازی‌های رسانه‌ای دنبال این هستند که در بازار موازی ارز قیمت را تحت تاثیر قرار دهند.» اما دولت درصدد است که در این شرایط «در بازار مرجع ثباتی نسبی ایجاد کند که این ثبات ایجاد شده است و این برنامه هم ادامه خواهد داشت.»

.
بخش روانی بازار هنوز جای کار دارد
حسینی در گفت‌وگو با واحد مركزي خبر با اشاره به اقدامات غرب در راستای اعمال تحریم‌ها گفت: «برنامه‌های تحریم اقتصادی دو بخش دارد؛ یک بخش عملیات واقعی است که نقل و انتقال پول را دشوار می‌کند و آنها هر کاری که می‌خواستند بکنند تا حالا کرده‌اند، یعنی احساس می‌کنم که بخش عمده‌ای از فشار آنان در این زمینه تخلیه شده ولی آن چیزی که از آن دست بردار نیستند، بخش روانی بازار است.» سخنگوی اقتصادی دولت با طرح این پرسش که آیا طی چند روز گذشته درآمدها و ذخایر ارزی ما کاهش یا تقاضای ارز ما افزایش یافته است، گفت: «در میدان عمل چنین اتفاقی نیفتاده و طبیعی است که با یکسری کارهای روانی می‌توانند به بازار روانی دامن بزنند.»

.
تمرکز بر بازار واقعی
حسینی افزود: در روزهای اخیر هم جلسات اختصاصی با برخی مسوولان ذی‌ربط، وزرای مرتبط، ريیس کل بانک مرکزی و خودم و با ريیس‌جمهور برگزار کردیم و مستقل از آن هم جلساتی برگزار شد. وی ادامه داد: در این جلسات برنامه‌های آینده آنها را پیش‌بینی کردیم و متناسب با آن وارد عمل شدیم.

.
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: «امروز به طور مشخص درخصوص بازار متمرکز شده‌ایم و دقتمان هم در رصدکردن آن بیشتر شده است؛ یعنی فعل و انفعالات بازار را می‌دانیم و جابه‌جایی‌های ارزی که صورت می‌گیرد، برای ما مشخص است.» وی تصریح کرد: «در بخش واقعی ارزی در زمینه تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی همه ارزها تخصیص یافته است و حتی تا مرحله اینکه جابه‌جایی‌ها هم به موقع و درست اختصاص یافته باشد خودمان هم در این زمینه دقیق شده‌ایم.»

.

در عین حال محمود بهمني ريیس کل بانک مرکزی نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا بار دیگر به تاثیر مسائل سیاسی بر بازار ارز اشاره کرد و از برنامه‌های بانک مرکزی برای ثبات بخشی نرخ ارز دفاع کرد. او گفت: «ما نمي‌خواهيم نرخ رسمي ارز را بالا ببريم و بگوييم با نرخ آزاد يكي شده، بلكه سعي ما اين است كه نرخ دلار بازار را به سمت خود بكشيم.» بهمني در مورد نرخ ارز گفت: تمام سعي ما اين است كه بازار را به سمت خود بكشيم و اين را هم در دستور كار خود داريم.

.

رييس كل بانك مركزي با تاكيد بر آنكه تمركز بانك مركزي بايد بر نرخ مرجع باشد، گفت: نوسان قيمت در بازار آزاد ناشي از فعاليت‌هاي سوداگرانه است بنابراين اگر تقاضای واقعي با نرخ مرجع پاسخ داده شود اتفاقات بازار آزاد قابل مديريت است. وي با طرح اين سوال كه آيا وقتي امروز كه نرخ ارز ۱۲۲۶ تومان است، با يك مقاله نرخ آزاد دلار ۱۵۰ تومان افزايش مي‌يابد اين تقصير بانك مركزي است، افزود: «ما براي واردات كالا هر ميزان كه ارز نياز باشد تخصيص مي‌دهيم. ما امروز مشكل ارز نداريم، چرا كه درآمدهاي ارزي ما از مصارف ارزي ما بيشتر است.»

.
مشکل در نقل و انتقال دلار است
بهمني در اين مورد اظهار كرد: «كل واردات ما ۷۱ ميليارد دلار و كل درآمدهاي نفتي ما ۱۰۰ ميليارد دلار در سال است و اگر درآمدهاي ناشي از صادرات غيرنفتي و غيردولتي را حساب كنيم هم اين رقم درآمدها به ۱۴۰ ميليارد دلار مي‌رسد.» وي متذكر شد: «بنابراين ما در اعطاي تسهيلات ارزي براي واردات كالا مشكل نداريم؛ اما بحث نقل‌وانتقال است كه به هر ترتيب ان‌شاءالله آن‌را حل مي‌كنيم.»

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.