نرم افزارحسابداری صدگان

قيمت سكه اصلاح مي‌شود؟

0 661

حسابداراپ

دورنماي بازار آتي صعودي؛ همه منتظر تصميمات بانك مركزي

توصيه به سرمايه‌گذاران: با موج اصلاحي وارد معاملات شويد
اغلب سرمايه‌گذاران در بازار سكه به اين فكر هستند كه موقعيت‌هاي خريد را حفظ كنند و از فروش جلوگيري كنند؛ اما برخي اخبار و گزارش‌هاي رسمي نشان مي‌دهد كه ممكن است پس از افزايش مداوم، شاهد اصلاح روند مبادلات نيز بود. 

.

 

ديروز معامله گران بازار ارز اجازه ندادند قيمت دلار به پايين تر از سطح هزار و ۹۰۰ تومان برسد؛ به طوري كه از نظر فعالان، سطح قيمتي يك هزار و ۹۲۰ تومان به عنوان سطح مقاومتي دلار عنوان شده، اما آنچه در بازار آتي اتفاق افتاد اصلاح قيمت‌ها در بيشتر سررسيدها بود. اين در شرايطي است كه روند مبادلات با افزايش قيمت هم همراه شد تا همچنان كه كارشناسان تاييد مي‌كنند با توجه به پارامترها، احتمال صعودي شدن قيمت‌ها در آينده همچنان وجود داشته باشد. 

.
داوود حسني يكي از كارشناسان بازار آتي بر اين باور است كه نوسان در بازار ارز زياد نبود؛ اما در صورت بيشتر شدن تنش‌ها در منطقه خاورميانه و شكل گرفتن تحولات جديد سوريه مي‌توان افزايش قيمت‌ها در بازار ارز را جدي تلقي كرد. 

.
اين كارشناس بازار آتي با اشاره به اينكه تحليل‌هاي تكنيكال روي صعودي شدن قيمت‌ها تاكيد دارد، افزود: زماني كه پارادايم‌هاي غير‌اقتصادي به عنوان اهرم تاثيرگذار به صورت رواني مسير بازار را تغيير دهد و از سويي نقدينگي موجود در بازار مسكن، سهام و ارز به سمت بازارهاي جايگزين روانه شود (به دليل اينكه ناامني در بازار بيشتر مشهود مي‌شود) مي‌توان شاهد گرايش استفاده از طلا به عنوان دارايي مطمئن و سمت و سو گرفتن سرمايه‌ها به سمت بازارهاي ديگر همچون بازار آتي بود. 

.
البته در بيشتر حالات، زماني كه بازار سهام رونق مي‌گيرد بازار قراردادهاي آتي سكه مسير متفاوتي را پشت سر مي‌گذارد. (در مبادلات ديروز ارزش معاملات بازار سهام و اوراق بهادار در حالي به ۴۷ ميليارد تومان رسيد كه ارزش مبادلات بازار آتي نيز با كاهش محسوسي نسبت به دادوستدهاي روز سه شنبه پيگيري شد.)

.
وی همچنین اشاره کرد با وجود اينكه دورنما صعودي است؛ اما عرضه‌هاي سنگين بانك مركزي در بازار سكه و تحويل سكه‌هاي پيش فروش شده باعث تشكيل حجم زيادي از سكه به صورت مازاد شده كه همين اهرم مي‌تواند از افزايش قيمت‌ها جلوگيري كند.
وي با اشاره به اينكه تعداد زيادي از شركت‌هاي حقوقي به حضور در بازار آتي تمايل پيدا كرده‌اند، افزود: قراردادهاي آتي سكه حجم زيادي از سرمايه‌ها را كه در بازارهاي ديگر فراري است، به سوي خود كشانده كه بيشتر اين سرمايه‌گذاران سعي مي‌كنند با ايجاد عمليات آربيتراژ سود تضمين شده‌اي براي خود به وجود بياورند. 

پندار سیستم

.
به باور اين كارشناس، زماني فرصت‌هاي آربيتراژي ايجاد مي‌شود كه مجموعه اي از اطلاعات، بازار را ناكارآمد مي‌كند و آربيتراژگران براي كسب سود از تفاوت قيمت بين چند بازار بيشترين بهره را مي‌برند. به نظر مي‌رسد با روانه شدن سرمايه‌ها به بازار، عمليات آربيتراژ در شرايط فعلي به صورت ماهانه در حدود ۳ درصد سود مي‌دهد. 

.
حسني در رابطه با ادامه موج اصلاحي قيمت‌ها تصريح كرد: اصلاح قيمت‌ها در بازار از ديروز شروع شده و ممكن است اين روند در روز پنج‌شنبه (امروز) نيز ادامه پيدا كند، اما به طور معمول و عرف معاملات دلار در روز پنج‌شنبه نسبت به روز چهارشنبه در سطح بالاتري قرار دارد به همين دليل حركت بازار در روزهاي پنج‌شنبه با روز قبل خود ممكن است متفاوت باشد. (براساس گفته تحليل‌گران تكنيكال بازار همواره با دو موج رو‌به‌رو است: موج اصلاحي و موج گرايشي. زماني كه خطوط منحني تحليل تكنيكال و روند قيمت‌ها صعودي باشد خطوط به سمت بالا و شيب افزايشي قيمت‌ها «موج گرايشي» نام مي‌گيرد و خطوط برگشتي و رو به پايين و برگشت قيمت‌ها «موج اصلاحي» ناميده مي‌شود.)

.
وي در توضيح اينكه چرا قيمت سكه در سررسيدهاي تيرماه بالاتر از حد معمول بوده است، اظهار كرد: يكي از دلايل اصلي اين وضعيت ايجاد عمليات آربيتراژ است؛ به طوري كه معامله‌گران در سررسيدهاي نزديك همچون تيرماه شروع به خريد مي‌كنند و در سررسيدهاي دور همچون شهريور و مهرماه تصميم به فروش مي‌گيرند. به عقيده اين كارشناس اين روال از روز سه شنبه شدت به خود گرفته و هنوز هم فرصت اينكه آربيتراژ انجام گيرد وجود دارد اين در شرايطي است كه استراتژي شركت‌هاي كارگزاري براي تعيين رفتار معاملاتي متفاوت است. 

.
حسني در پايان با توصيه به معامله‌گران خاطرنشان كرد: سرمايه‌گذاران خرد بهتر است اسير هيجان موجود نشوند و سعي كنند در موج‌هاي اصلاحي و موقعيت‌هاي آرام وارد معاملات شوند و تصميم به خريد كنند؛ زيرا در اين حالت، امكان ريسك و ضرردهي به سطح پاييني خواهد رسيد.
ديگر كارشناسان بر اين باورند كه اخبار و گزارش‌هاي غير‌اقتصادي پيرامون موضوعات مختلف يكي از اهرم‌هايي است كه مي‌تواند روي صعودي شدن بازار نقش اساسي ايفا كند. اين در حالي است كه بانك مركزي با اعلام اينكه مردم مواظب باشند و به شايعات توجه نكنند از تدابير جديد با توجه به ذخاير ارزي كشور خبر داده است. 

.
بازار آتي روز گذشته بيشتر با موقعيت‌هاي خريد رو‌به‌رو بود و فروشندگان در بازار بسيار اندك بودند. اين در حالي است كه تعداد موقعيت‌هاي باز در همه سررسيد اگرچه كم بود، اما روند افزايشي داشت. 

.
براساس گزارش گروه مطالعات اقتصادي آريا سهم، با توجه به اوضاع سیاسی منطقه، نوسانات نرخ دلار و سکه در چند روز گذشته بازار آتی با افزایش قیمت همراه بوده به همین دلیل عده‌ای از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند نظاره‌گر بازار باشند؛ زیرا موقعیت فروش با ریسک زیادی همراه است و قیمت‌های شهریور ماه و مهر ماه نسبت به سکه نقدی بالاتر است، به طوري كه در شرايط فعلي تفاوت قيمت سکه در بازار نقدی با سكه سررسيد مهرماه نزديك ۱۴۰ هزار تومان و با سكه سررسيد شهریورماه نزديك ۱۱۰ هزار تومان است.

.

قيمت سكه در سررسيد تيرماه با افزايش ۳/۱۴ درصدي در محدوده ۷۳۵ تا ۷۴۴ هزار تومان، سررسيد مردادماه با ۰۵/۰ درصد كاهش در مبادلات صبح و افزايش ۷۲/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۷۷۵ تا ۷۸۱ هزار تومان، سرررسيد شهريورماه با كاهش ۳۷/۰ درصدي در مبادلات صبح و افزايش ۷۸/۰ درصدي در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۸۲۱ تا ۸۳۱ هزار تومان و سررسيد مهرماه با ۳۷/۰ درصد افت در مبادلات صبح و افزايش ۶۲/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۸۵۵ تا ۸۶۴ هزار تومان قرار گرفت.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.