نرم افزارحسابداری صدگان

ركوردشكني بازارهاي رقيب در سايه افت سنگين بورس

0 633

حسابداراپ

فعالان اقتصادي در شرايطي هفته نخست تيرماه را سپري كردند كه بورس تهران با ضعف شديد نقدينگي و افت يكپارچه شاخص‌ها مواجه بود، اما در مقابل بازارهاي طلا و ارز بار ديگر روي خوش به سرمايه‌گذاران نشان داده و ركوردهاي جديد تري را به ثبت رساندند. تا جايي كه در اين هفته دلار قيمتي بيش از ۲هزار تومان را تجربه كرد.

.

 

بررسي مجموع نوسانات بازارهاي مالي حاكي از آن است كه در هفته‌اي كه گذشت قيمت نفت برنت درياي شمال با رشد ۴۷/۲ درصدي مواجه شده و دلار آمريكا نيز با ۸ درصد رشد، يورو را هم با خود بالا كشيد تا جايي كه نرخ اين ارز هم ۷/۷ درصد افزايش يافت. در اين هفته طلاي ۱۸ عيار هم ۱۰ درصد و نرخ اونس جهاني طلا نيز ۱۲/۰ درصد رشد قيمت را به ثبت رساندند.

.
اما در بازار فلزات اساسي شرايط به گونه‌ ديگري بود، تا جايي كه شمش روي در اين هفته ۵۹/۲ درصد افت داشت و شمش سرب ۹۶/۳ درصد كاهش را تجربه كرد، حال آنكه مس هم ۰۷/۰ درصد افت را در مجموع طي هفته گذشته تجربه نمود.

.

درهمين حال، آغاز تحريم‌هاي نفتي اتحاديه اروپا از روز يكشنبه (اول جولاي) عليه ايران با توقف ارائه پوشش بيمه مسووليت درخصوص نفت خام ايران از سوي بيمه‌گران اتحاديه اروپا، برخي خريداران ديگر نفت خام ايران را بر آن داشت تا تحت فشار تحريم‌ها كاهش خريد نفت ايران را تا يك‌پنجم تعهد كنند.

.

دولت كره جنوبي نيز طي بيانيه‌اي رسمي اعلام كرد كه واردات نفت از ايران را با آغاز تحريم‌ها تعليق خواهد كرد. اين در حالي است كه اروپا فقط ۱۸ درصد از نفت ايران را مي‌خرد و اخيرا هم ۱۹ كشور از اعمال اين تحريم كه اين روزها به تحريم نيم بند شهرت يافته، معاف شده‌اند.

.
اگر چه ژاپن در تاكيد بر ادامه روند واردات نفت از ايران طرحي را از سوي پارلمان خود به تصويب رساند تا به اين واسطه، پوشش بيمه‌اي ۶/۷ ميليارد دلاري را براي تانكرهاي حامل نفت ايران به ژاپن فراهم سازد و در كنار آن اموال ايران را در بانك ميتسوبيشي رفع توقيف كرد؛ چين نيز به ايران پيشنهاد داد تا ريسك تحويل نفت از طريق كشتي‌هاي آنها را بپذيرد.

.

هند هم طي هماهنگي‌هايي با وزارتخانه‌هاي نفت، دارايي و حمل‌ونقل دريايي تلاش دارد تا از بروز اختلال در واردات نفت از ايران جلوگيري كند. اما تركيه نيز اعلام كرده است كه براي ادامه روابط تجاري خود با ايران در نظر دارد تا با كمرنگ كردن نقش دلار در مبادلات دو كشور، مبادله كالا با پول‌هاي ملي دو كشور را افزايش دهد. 

پندار سیستم

.
از سوي ديگر اقدام عربستان در افزايش توليد نفت، قيمت سبد نفتي اوپك را به كمتر از ۸۹ دلار رساند اين اتفاق در شرايطي رخ مي‌دهد كه قيمت نفت در بودجه سال ۹۱ كشور ۸۵ دلار و در بودجه سالانه عربستان ۸۰ دلار پيش‌بيني شده است.

.
از سوي ديگر در ادامه تحولات نفتي شركت نفتي استات اويل نروژ اعلام كرد كه چهار سكوي نفتي خود در درياي شمال را تعطيل خواهد كرد كه در پي اين اقدام توليدات اين شركت ۱۵۰ هزار بشكه در روز تقليل مي‌يابد.

.

اما در حوزه دلار و يورو تقاضاي اسپانيا، ايتاليا، فرانسه و ديگر كشورهاي اروپايي مبني بر ادغام بدهي منطقه يورو در قالب اوراق قرضه منطقه يورو و پيشنهاد رييس شوراي اروپا مبني بر كنترل بودجه ملي كشورهاي منطقه يورو و تشكيل يك اتحاديه بانكي براي نظارت بر عملكرد مالي كشورهاي عضو سبب شد تا در نشست دو روزه سران اتحاديه اروپا در بروكسل، حمايت از اقتصاد كشورهاي بحران‌زده اروپايي مورد تاكيد قرار گيرد.

.
در تهران نيز نزول شاخص كل بورس اوراق بهادار و ثبت افت ۴ درصدي شاخص براي هفته منتهي به هفتم تيرماه در كنار بازدهي منفي براي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري سبب شد تا عصر روز چهار شنبه شوراي عالي اصل ۴۴ طي جلسه‌اي در دفتر رييس جمهوري، راهكارهايي را براي محافظت از دارايي‌هاي مردم در بورس به تصويب برساند.

.

از سوي ديگر اكونوميست در آخرين گزارش خود با پيش‌بيني كاهش ۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلاري واردات و كاهش ۱۷ ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلاري مازاد تجاري ايران در سال جاري برآورد كرد كه ميزان سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در اين كشور در سال جاري به يك ميليارد و ۱۵۰ ميليون دلار خواهد رسيد.

.

بر اين اساس هيات سرمايه‌گذاري خارجي ۱۲۵ ميليون دلار طرح جديد سرمايه‌گذاري خارجي در ايران را به تصويب رساند تا مشوقي براي حضور سرمايه‌گذاران خارجي در ايران باشد.حال آنكه در بازار مسكن راه‌اندازي سامانه قيمت مرجع، كاهش اوليه قيمت را در واحدهاي مسكوني برخي از مناطق به همراه داشته است.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.