نرم افزارحسابداری صدگان

دلار و سکه دوباره در مسیر افت قیمت

0 702

حسابداراپ

دیروز هم قیمت‌ها در بازار ارز و سکه کاهشی بود. دلار دیروز ۱۵ تومان و روز شنبه ۲۵ تومان ارزان شد و در مجموع طی دو روز اول این هفته دلار ۴۰ تومان قیمت خود را از دست داد.

.

دلار روز گذشته تا ساعت ۲ بعدازظهر به نرخ ۱۹۸۰ تومان رسید. قیمت سکه نیز با وجود افزایش بهای جهانی طلا در بازارهای جهانی دیروز شاهد کاهش بود. بر اين اساس نرخ آن با ۱۷ هزار تومان کاهش تا ۷۵۰ هزار تومان افت کرد.

.

به دنبال افزایش قیمت دلار تا محدوده ۲۱۰۰ تومان در بالاترین سطح در روز پنج‌شنبه، ورود مداخله‌ای دولت و نشست وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برای برنامه‌ریزی جدید در بازار ارز موجب شد تا قیمت دلار با پشت سر گذاشته شدن تلاطم‌های بازار ارز کاهش یابد. 

.
در روزهای اخیر محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی نوسان قیمت ارز در بازار را امری کاملا روانی و مربوط به مسائل‌ منطقه‌ای ارزیابی کرد و گفت که این شرایط به دلایل اقتصادی اتفاق نیفتاده است. وی همچنین در ادامه تذکرات خود گفت که بانک مرکزی به اندازه کافی ارز در اختیار دارد و درآمدهای ارزی بانک مرکزی کاهش نیافته است.

.

وی روز گذشته نیز با ذکر رقم ۱۵۰ میلیارد دلاری برای ذخایر ارزی کشور شرایط را خوب توصیف کرد و گفت که ما برای واردات ۷۰ میلیارد دلاری کمبود ارزی نداریم. بهمنی بازار سکه را نیز مورد اشاره قرار داد و از امکان تحویل زودتر از موعد ۲/۲ میلیون قطعه سکه پیش‌فروش شده به صاحبان آنها هم خبر داد.

.
طبق قرار باید این سکه‌ها در مرداد ماه تحویل شوند. اما بهمنی بازهم ضمن زیر سوال بردن قیمت‌های فعلی سکه تحویل ۲/۲ میلیون سکه به بازار را اهرمی برای کاهش قیمت‌ها دانسته است. این در حالی است که قیمت این سکه‌ها پیش‌تر توسط افراد حقیقی یا حقوقی پرداخت شده و تنها در صورت ورود بخشی از آنها به بازار امکان تاثیرگذاری بر قیمت را دارد. در واقع این سکه‌ها تحویل صاحبان آنها می‌شود نه اینکه مستقیما وارد بازار شود.

.
به هر حال این سخنان رییس کل با هر تعبیری همراه با افت ارزش دلار در بازار موجب کاسته شدن قیمت سکه تا ۷۵۰ هزار تومان شد. قیمت سکه روز پنج‌شنبه در بالاترین سطح تقریبا به ۷۷۵ هزار تومان رسیده بود. روز گذشته سکه تا ساعت ۲ بعدازظهر با نرخ ۷۵۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

پندار سیستم

.
بهمنی البته روز گذشته با اعلام راه‌اندازی یک سامانه جدید برای بهبود نقل و انتقال ارز، تاکید کرد که برای مقابله با تحریم‌ها بیکار ننشسته‌ایم. در بازار خبرهای دیگری نیز همسو با خبرهایی که انتظار می‌رود بر افت قیمت‌ها تاثیر ویژه داشته باشد، وجود داشت. علاوه بر برخی تحرکات در بازار سهام که منجر به تجمیع برخی سهم‌ها شده است، از زبان وزیر اقتصاد خبر رسید که تصمیمی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود ندارد.

.

این به معنی کاهش انتظارات تورمی در بازار تعبیر می‌شود و بر افت قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود. برخی اقدامات برای کنترل قیمت اقلام مصرفی نیز اگرچه اندک اما به اثر روانی در افت قیمت‌ها در بازار ارز و سکه کمک کرده است.

.
در این شرایط کاهش قیمت دلار در بازار به افت قیمت سایر ارزها نیز انجامید. علاوه بر افت ۱۵ تومانی دلار در روز گذشته قیمت یورو ۱۰ تومان، پوند انگلیس ۲۰ تومان، صد ین ژاپن ۱۰ تومان، ریال عربستان ۶ تومان، درهم امارات ۲ تومان، دلار کانادا ۵ تومان و یوآن چین ۱۲ تومان کاهش داشتند.

.
در بازار سکه هم علاوه بر افت قیمت سکه طرح جدید، نرخ فروش سکه طرح قدیم با ۷ هزار تومان کاهش تا ۷۶۵ هزار تومان پايين رفت. نیم سکه و ربع سکه هم هر یک با ۳ هزار تومان افت قیمت به ترتیب ۳۸۰ هزار تومان و ۱۹۲ هزار تومان فروخته شدند. 

.
در بازار طلا هم قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار با ۳ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش و گرم طلای ۱۸ عیار با ۸۰۷ تومان کاهش، به ترتیب ۳۲۹ هزار تومان و ۷۵ هزار و ۹۵۰ تومان فروخته شدند.

.
قیمت طلا در بازارهای جهانی 
در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در پایان معاملات منتهی به بامداد شنبه به وقت تهران به سرعت بالا آمد و این میزان نسبت به ۲۴ ساعت قبل از آن تقریبا ۴۷ دلار افزایش ثبت کرد و از ۱۵۵۲ دلار به ۱۵۹۹ دلار رسید.

.
در بازار‌های بین‌المللی ارزش برابری یورو در مقابل دلار تا ۲۶/۱ افزایش یافته است. نتایج اجلاس رهبران اروپا در بروکسل که طی آن پیشنهاد شده تا بانک‌های اروپایی از جمله بانک‌های اسپانیایی بدون دخالت دولت‌های خود، مستقیما از صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سایر منابع تسهیلات بگیرند، موجب خوش‌بینی به آینده و بالا رفتن ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا شد.

.
اما آنچه که از سوی دیگر قیمت طلا را تحت حمایت خود گرفته است، افزایش قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی است. خوش‌بینی به بهبود شرایط اقتصادی و بالارفتن شاخص‌های اقتصادی در اروپا و درعین حال احتمال افزایش قیمت نفت منطقه خاورمیانه به دلایلی همچون سررسید شدن زمان آغاز توقف خرید نفت ایران توسط اروپایی‌ها گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش قیمت نفت را بیشتر کرده است.

.
در عین حال اعلام مواضع جدید کشور چین در مورد نحوه خرید نفت از ایران که در برخی منابع خبری از آن به عنوان یک پاتک نفتی یاد شده، احتمال افزایش قیمت نفت را بالابرده است. چین به تازگی اعلام کرده که در خرید نفت ایران تابع تصمیمات و محدودیت‌های جدید آمریکایی‌ها نخواهد بود. این عامل ضمن افزایش قیمت نفت برخی نگرانی‌ها درخصوص درآمدهای ارزی کشور را مرتفع کرده است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.