نرم افزارحسابداری صدگان

خط و نشان برای دلار، آتی آرام می‌گیرد؟

0 629

حسابداراپ

آربیتراژ بهترین عملیات سرمایه‌گذاران در حال حاضر
بازار آتی بورس کالای ایران که طی چند روز گذشته افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرد دیروز صبح با دومین روز نزول قیمت‌ها همراه شد، در حالی که بعدازظهر قیمت‌ها شیب صعودی به خود گرفت. انتشار خبر طرح مجلس برای بستن تنگه هرمز و از سویی مباحث پیرامون عرضه دلار و سکه‌های پیش فروش شده از فاکتورهایی است که روی نزولی شدن روند معاملات بازار تاثیرگذار بود. 

.

 

سیاوش سلیمانی یکی از کارگزاران بورس کالا و از افراد آگاه در زمینه روند معاملات در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: پارامترهای مختلفی در شرایط کنونی وجود دارد که می‌تواند روند دادوستدها را تحت‌تاثیر قرار دهد که از جمله می‌توان به استفاده بانک مرکزی از سامانه جدید به جای سوئیفت به منظور کاهش نگرانی‌ها و تسهیل نقل و انتقال پولی و تعویق فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد.

.
به نظر سلیمانی، با توجه به اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به دلیل فشار تورمی که دارد می‌تواند به عنوان اهرم تاثیرگذاری شناخته شود، اما تعویق آن می‌تواند از فشار رو به بالای قیمت‌ها بکاهد. این در شرایطی است که جو صعودی بازار همچنان خودش را حفظ کرده است.

.

به باور این کارشناس، با نگاه به روند تحلیل‌های تکنیکال می‌توان به این نتیجه رسید که بازار در برخی از ماه‌ها دائما موقعیت فروش داشته، اما در برخی از ماه‌ها بیشتر با موقعیت خرید رو به رو بوده است. (در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه اختلاف سررسیدها گاهی با هم برابر می‌شد و حتی قیمت سکه تیرماه از سکه بازار نقدی کمتر بود، اما در خردادماه مسیر حرکت قیمت‌ها عوض شد و بازار در شرایط کنونی به گونه‌ای شده که سودهای آربیتراژی در این بازار ممکن است به بیش از ۶۰ درصد در سال نیز برسد.) 

.
سلیمانی در رابطه با آربیتراژگران و نوسان‌گیری در معاملات می‌گوید: اگر هر یک از افراد سعی کنند تصمیمات مربوط به خرید سکه نقدی را در پیش بگیرند بهتر است، اما با توجه به فاصله قیمتی سررسیدها که ۵۰ هزار تومان شده و حتی اختلاف قیمت سکه و دورترین سررسید که به بیش از ۱۵۰ هزار تومان رسیده، نوسان‌گیری در شرایط کنونی بهترین تصمیم برای معامله گران است.

پندار سیستم

.

به عقیده وی نوسان‌گیری همانند «یک کُره داغ در دست افراد است که با جا به جایی آن می‌توان هم سود کرد و هم اینکه از ضرر جلوگیری کرد، اما اگر برای یک بار این کره در دست هر فرد باقی بماند آنوقت است که دست فرد می‌سوزد و متضرر می‌شود.» به نظر می‌رسد بازار در شرایط فعلی همچنان به اخبار واکنش نشان می‌دهد. خط و نشان بانک مرکزی و دولت برای بازار سکه و ارز از مهم‌ترین تصمیماتی است که می‌تواند روی روند معاملات و کاهش التهاب‌ها تاثیرگذار باشد. 

.
سلیمانی در ادامه صحبت‌هایش پیرامون وضعیت دلار در بازار گفت: قیمت دلار و سایر ارزها در کشور علاوه بر اینکه می‌تواند تاثیر روانی داشته باشد، با ادامه محدودیت‌های بین‌المللی نفتی و بانکی کشورمان ممکن است میزان ذخایر ارزی در بلندمدت تغییر کند و آنوقت بانک مرکزی سعی می‌کند با توجه به محدودیت‌ها با احتیاط بیشتری گام بر دارد. البته این موضوع در بلندمدت بر بازار ارز تاثیر خواهد گذاشت. 

.
سلیمانی درباره موضوع افزایش میزان وجه تضمین‌ها گفت: با توجه به شرایط موجود، بالا رفتن میزان وجه تضمین نمی تواند برای کارگزاران منطقی باشد؛ افزایش میزان وجه تضمین و رسیدن به رقم ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در شرایطی که جذابیت بازار آتی به اهرمش که همان سپرده‌ها است بر می‌گردد و ریسک شرکت‌های کارگزاری تغییر می‌کند و این باعث می‌شود تعداد بازیگران بازار تغییر کند و نظر سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار با تردید مواجه شود. 

.
این کارشناس بازار آتی با بیان اینکه تصمیم‌گیران تا زمانی که از جو بازار نترسند دلار به بازار تزریق می‌کنند بر این باور است اگر برای نفت کشورمان محدودیت‌های ایجاد شده ادامه پیدا کند و مشکلاتی به وجود بیاید آنوقت ممکن است شرایط تغییر کند، اما به نظر می‌رسد دو طرف این قضیه نگاه بلندمدتی به این موضوع ندارند و می‌خواهند بدانند تصمیمات در قبال این موضوع چیست. در هر حال به نظر می‌رسد تغییرات بازار ارز با توجه به محدودیت‌های نفتی ایران و مساله بیمه کشتی‌های نفتکش در ماه‌های آینده مسیر متفاوتی را طی کند. 

.
سلیمانی همچنین با اشاره به اختلاف سررسیدها بر این باور است که فاصله قیمتی بین ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان در هر یک از سررسیدها برای سرمایه‌گذاران معقول خواهد بود و اهرم‌هایی همچون تزریق ارز و ثابت نگه داشتن قيمت سکه‌های پیش فروش شده می‌تواند روی خیزش بازار آتی تاثیرگذار باشد. البته این کارشناس احتمال تشکیل حباب را با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال جاری بعید دانست. 

.
وی در پایان توصیه کرد سرمایه‌گذاران به خرید کردن در زمان موج‌های اصلاحی و به صورت پلکانی روی آورند و از فروختن خودداری کنند، البته بهترین استراتژی همان انجام عملیات آربیتراژ است. 

.
دریافت وجه تضمین اضافی قراردادهای آتی سکه طلا
مدیریت قراردادهای مشتق کالایی بورس کالای ایران اعلام کرد: به استناد بند ۴۴ ماده یک از دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی بورس کالا، کلیه مشتریان دارای موقعیت تعهدی باز موظف به تامین مبلغ ۳ میلیون ریال به عنوان وجه تضمین اضافی در حساب عملیاتی (در اختیار بورس) خود می‌باشند.

.
بنابر اعلام این مدیریت، وجه تضمین مورد نیاز برای هر قرارداد تا اطلاع ثانوی معادل وجه تضمین اولیه به علاوه وجه تضمین اضافی برابر با مبلغ ۲۷ میلیون ریال می‌باشد که بعد از اتمام جلسه معاملاتی روز دوشنبه مورخ ۱۲ تیرماه ۹۱ توسط اتاق پایاپای اعمال خواهد شد. بدیهی است برای مشتریانی که در مهلت مقرر نسبت به تامین وجه تضمین مذکور اقدام نكنند اخطاریه افزایش وجه تضمین صادر می‌شود.

.

.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.