نرم افزارحسابداری صدگان

حركت نقدينگي از سهام به سكه

0 671

حسابداراپ

تحركات بازار ارز به عنوان يكي از اهرم‌هاي تاثير گذار روي روند مبادلات قراردادهاي آتي سكه كه باعث شده بود معاملات در ساعت ابتدايي با بي‌رمقي آغاز شود در ادامه با افزايش قابل‌توجه حجم دادوستدها رو‌به‌رو شود. انتشار اخبار غير‌اقتصادي و پارامترهاي سياسي مهم‌ترين دليل افزايش قيمت دلار بوده است.

.

به باور تحليلگران، در شرايطي كه اخبار و گزارش‌هاي پيرامون تحولات سوريه هر روز بعد جديدي به خود مي‌گيرد و حتي برخي گمانه‌زني‌ها پيرامون تشديد نگراني‌ها در منطقه بيشتر شده كه نرخ دلار به تبع از اوضاع به وجود آمده با افزايش قابل‌توجهي مواجه شده است. معامله گران علاوه بر نوسانات نرخ ارز، موضوع ادامه توقف سكه‌هاي پيش فروش شده و شروع دور جديدي از تحويل سكه‌ها را عامل مهمي در تصميم‌گيري سرمايه‌گذاران مي‌دانند؛ همه اين معادلات در شرايطي كنار هم چيده شده كه قيمت طلا در بازارهاي جهاني و گمانه‌زني‌ها از افزايش يا كاهش محسوس آن نيز مي‌تواند فاكتور جديدي در تغيير روند قيمت سكه در بازار نقدي و متناسب با آن بازار قراردادهاي آتي سكه باشد. 

.
در حالي كه اوضاع منطقه يورو و گزارش‌هاي منتشرشده اقتصادي ايالات متحده طي چند روز گذشته به تاثير از تقويت و تضعيف دلار با افت و خيز بازار طلا همراه شده كه نشست دو روزه سران اروپايي در ماه ژوئن و تاكيد اعضا بر اعطاي كمك به بانك‌هاي اسپانيايي و حمايت مالي از منطقه يورو اميدواري به بازارهاي مالي را فزوني بخشيده و از سوي ديگر برخي گزارش‌ها نيز حاكي از استفاده از طلا به عنوان جايگزين دارايي‌هاي مطمئن دارد. به نظر مي‌رسد روايت‌ها از آينده متفاوت است و براي نتيجه‌گيري در اين ميان بايد به اخبار و گزارش‌ها در روزهاي آينده توجه كرد.

.
معاملات بورس و اوراق بهادار تهران طي چند روز گذشته با كاهش حجم اندكي رو‌به‌رو شده، بسياري از كارشناسان با اشاره به اينكه مشكل اصلي بورس درون سازماني نيست و مرتبط با تحولات سياسي در منطقه و از سويي پارامترهاي غير‌اقتصادي است معتقدند: در چند روز گذشته سرمايه‌گذاران با نگراني دادوستدها را پي مي‌گيرند.

.

اين در حالي است كه روز گذشته ۱۲۸ ميليون سهم به ارزش ۲۷ ميليارد تومان معامله شد، تحليل‌گران معتقدند با ريزش حجم مبادلات در بازار سهام، بازار قراردادهاي آتي شاهد افزايش قابل‌توجهي بوده است. تحليل‌گران بر اين باورند كه همواره با كندي انجام مبادلات در بازار سهام، بازار قراردادهاي آتي افزايش قابل‌توجهي را شاهد بوده و دليل اصلي اين موضوع اين بوده كه سرمايه‌گذار به دليل اينكه دوست ندارد سرمايه‌اش راكد باشد سعي مي‌كند در بازارهاي ديگر به دنبال سود تضمين شده باشد و به همين دليل در واكنش به اين وضعيت با كاهش حجم مبادلات در بازار سهام، قراردادهاي آتي سكه به عنوان جايگزين، شرايط بهتري پيدا كرده است.

.

پندار سیستم

براساس آنچه كه در مبادلات طي يك هفته سپري شده اتفاق افتاده به صورت روزانه ارزش مبادلات بازار آتي بيش از ۱۰۰ ميليارد تومان بوده كه در نوع خود طي سال گذشته ركورد قابل‌توجهي به حساب مي‌آيد. البته تاكيد فعالان بيشتر روي جابه‌جايي نقدينگي‌هاست، اين در شرايطي است كه دورنماي مثبت بازار ارز و سكه نيز افزايش تعداد موقعيت‌هاي خريد را تاييد كرده، زيرا به نظر مي‌رسد اخبار غير‌اقتصادي و تدابير بانك مركزي در قبال بازار ارز و سكه و از سويي تداوم سكه‌هاي پيش فروش شده همواره به عنوان فاكتورهاي تاثيرگذار مي‌تواند تغيير دهنده روند مبادلات باشد. 

.
در مجموع در دادوستدهاي ديروز دامنه نوسان قيمتي در شرايطي پي گرفته شد كه براي اولين بار طي دو هفته گذشته، نوسان قيمت‌ها به بيش از ۳ درصد رسيد؛ به طوري كه قراردادهاي مهرماه با ۶۰/۲ درصد افزايش در محدوده ۸۵۰ تا ۸۶۳ هزار تومان، قراردادهاي شهريورماه با ۷۸/۲ درصد افزايش در محدوده ۸۱۷ تا ۸۳۰ هزار تومان، قراردادهاي مردادماه با ۷۴/۲ درصد افزايش در محدوده ۷۷۰ تا ۷۸۱ هزار تومان و قراردادهاي تيرماه با ۰۹/۳ درصد افزايش در محدوده ۷۲۵ تا ۷۴۱ هزار تومان قرار گرفت. تعداد موقعيت‌هاي تعهدي باز تنها در سررسيد مهرماه افزايشي بود، اما در ساير سررسيدها اين روند كاهشي بود. 

.
داستان طلا؛ صعود یا سقوط ؟
سنا – موسسه تحلیل گری نومورا مخالف نظر پژوهشکده جهانی است و قیمت طلا را در سال جاری رو به افزایش دانسته و می‌گويد: با اوضاع اقتصادی اروپا و بحران‌های پیش روی کشورهای این منطقه، پیش‌بینی می‌شود قیمت جهانی طلا روز به روز با افزایش همراه باشد و در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ شاهد قدرت گرفتن این کالا باشیم.

نشست سران اتحادیه اروپا در هفته جاری باعث افزایش تقاضا برای خرید طلا از سوی سرمایه‌گذاران شده است. بر اساس این گزارش، قیمت طلا برای تحویل در ماه آگوست با رشد ۳/۰ درصدی به ۱۵۷۲ دلار به ازاي هر اونس رسید.

.
پیش‌بینی بانک سوسیته جنرال در خصوص موفقیت‌آمیز نبودن نشست سران اروپا در هفته‌جاری، موجب رونق بازار طلا و افزایش میل سرمایه‌گذاران به خرید این کالا شده است. یکی از مدیران ارشد سوسیته جنرال اظهار كرد: در صورت به توافق نرسیدن رهبران اروپا در نشست هفته جاری، شاهد افزایش ریسک احتمالی در بازارها خواهیم بود.

.
افزایش تمایل بانک های مرکزی برای خرید طلا، افزایش تقاضا برای خرید این کالا در بازار چین و بازار کم رونق املاک و مستغلات نیز از دیگر علل افزایش قیمت طلا عنوان شده است. در این بین، قیمت خرید این کالا و تحویل آن در ماه جولای نیز با رشد ۸ سنتی همراه شد.
همچنين پیش بینی پژوهشکده جهانی طلا از افت قیمت این کالا خبر می‌دهد و قیمت آن را تا پايان سال میلادی ۱۷۵۴ دلار به ازاي هر اونس تخمین زده است.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.