نرم افزارحسابداری صدگان

حركت بعدي سرمايه گذاران چيست؟

0 677

حسابداراپ

بازار آتي با كاهش ۲۰ درصدي حجم و ارزش معاملات رو به رو شد

قيمت سكه هر يك از سررسيدها در بازار آتي بورس كالاي ايران طي روز پنج شنبه نسبت به شنبه هفته گذشته با افزايش نزديك به ۲ درصد همراه شد، اما حجم و ارزش مبادلات بيش از ۲۰ درصد كاهش را تجربه كرد.

.

 

طلا از ترس دلار آب شد
قيمت طلا روز پاياني هفته را با ريزش محسوسي پشت سر گذاشت؛ رسيدن به مرز يك هزار و ۵۷۰ دلار به ازاي هر اونس به تبع از تقويت شاخص جهاني دلار، صعودي شدن موقعيت‌هاي خريد دلار و تصميمات اخير فدرال رزرو در قبال سياست‌هاي پولي جديد از موضوعاتي است كه باعث شده اميدواري سرمايه‌گذاران بازار طلا كم رنگ شود.

.

براساس سياست‌هاي جديد پولي ايالات متحده برنامه خريد اوراق قرضه بلندمدت به همراه فروش اوراق كوتاه‌مدت قرار است تا پايان ماه ميلادي اجرا شود، در حالي كه تلاش براي كاهش بيكاري و حمايت از گسترش سياست‌هاي فعلي باعث شده ترس و ترديد از آينده همچنان وجود داشته باشد. براساس تازه ترين گزارش صندوق بين‌المللي پول، بدهي‌ها در بحران اروپا به مرحله بحراني رسيده است.

.

از سويي گزارش اعلام شده موسسه مودي نيز حاكي از آن است كه با كاهش رتبه اعتباری ۱۵ بانك بزرگ بين‌المللي آينده اقتصاد جهان همچنان تيره و تار است. به نظر مي‌رسد با توجه به پارامترهاي موجود در منطقه يورو و از سويي روايت‌ها از اقتصاد ايالات متحده، تصميم سرمايه‌گذاران براي خريد طلا پايدار باقي بماند. البته كاهش سرعت رشد اقتصادي در چين و از سويي تغييرات روپيه نسبت به دلار در هند نوسانات بازار طلا را همچنان ادامه دار كرده است، اما نكته مهم و اساسي اين است كه تغييرات بازار طلا در شرايط كنوني به عرضه و تقاضا بستگي ندارد بلكه تحت تاثير نوسانات ارز حركت خواهد كرد. 

.
در اين ميان استفاده از طلا به عنوان دارايي مطمئن با توجه به چشم انداز بلندمدت اقتصاد جهان (سودآوري و رشد بانك‌ها در حال كم شدن است)، موضوعي است كه مي‌تواند همچنان مدنظر سرمايه‌گذاران قرار گيرد. اين در حالي است كه نظرسنجي‌ها و گمانه زني‌ها از بازار طلا در كوتاه مدت حاكي از اين است كه حركت رو به پايين طلا ادامه‌دار خواهد بود.
سكه و ارز افزايش مي‌يابد يا كاهش؟

.
بازار داخلي سكه و ارز هفته گذشته را با اخبار و گزارش‌هاي غيراقتصادي دنبال كرد. در هفته پيش‌رو در شرايطي كه قيمت سكه به تاثير از بازار ارز و گزارش‌هاي غيراقتصادي افزايش قابل توجهي را تجربه كرد، در روزهاي پاياني به تاثير از قيمت طلاي جهاني ريزش محسوسي را شاهد بود.

.

به نظر تحليلگران، در حال حاضر بيشترين عاملي كه بازار را تحت تاثير قرار مي‌دهد موضوع انتشار اخبار و گمانه‌زني‌ها از موضوعات غير اقتصادي و محورهاي سياسي است، زيرا اين پارامترها به صورت رواني و غير مستقيم روند معاملات را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

.

اين در حالي است كه دور ديگري از مذاكرات ايران در استانبول در روز ۱۴ تيرماه و شروع محدوديت‌هاي نفتي اتحاديه اروپا در قبال ايران در روز ۱۲ تيرماه از ديگر فاكتورهاي موجود و تاثيرگذار است. به نظر مي‌رسد تغييرات قيمت دلار نيز به عنوان يكي از ديگر متغيرهاي بازار همچنان مي‌تواند فاكتور تعيين‌كننده قيمت سكه در بازار نقدي و آتي باشد. 

پندار سیستم

.
كارشناسان با اشاره به اينكه بانك مركزي بر اين موضوع تاكيد كرده كه نرخ مرجع دلار در مرز يك هزار و ۲۲۶ تا يك هزار و ۲۳۸ تومان (تازماني كه تعادل به بازار برگردد) باقي مي‌ماند بر اين باورند كه تدابير بانك مركزي در قبال بازار ارز و سكه شرايط متفاوتي را رقم خواهد زد.

.

البته فعالان به دور جديدي از سكه‌هاي پيش فروش شده در هفته‌هاي آينده و سبقت عرضه از تقاضا نيز اشاره مي‌كنند و بر اين باورند در عين حال كه روايت همچنان از بازار صعودي است، اما مي‌توان در صورت تحقق پارامترهاي كاهشي، شاهد موج ديگري از ريزش قيمت‌ها نيز بود، اين نكته را نبايد فراموش كرد كه بازار در همان زمان كه با فاكتورهاي كاهشي روبه‌رو است، برخي از پارامترهاي موجود غيراقتصادي نيز به عنوان اهرم افزايشي قيمت‌ها روي بازار تاثيرگذار خواهد بود.

.
انتظارات ادامه دارد
بازار آتي سكه بورس كالاي ايران هر چند مشابه بازار نقدي و متناسب با آن، هفته گذشته را با حركت افزايشي دنبال كرد، گاهي اوقات در طول هفته مطابق با تصميم خود معامله‌گران و پيش‌بيني آنان از آينده، با آن که گاهی يك قدم جلوتر از بازار نقدي بود، اما دوباره با نگاه به مسير بازار نقدي اين روند را اصلاح مي‌كرد.

.

معامله‌گران اشاره مي‌كنند كه بازار آتي در هفته گذشته به تاثير از بازار جهاني طلا حركت ريزشي را نيز تجربه كرد، اما دورنماها همچنان حاكي از گرفتن موقعيت‌هاي خريد جديد و فروش موقعيت‌هاي فروش است؛ اين در حالي است كه تاكيد بيشتر تحليلگران حاكي از آن است كه با توجه به نوسانات موجود در بازار، سرمايه‌گذاران بهتر است عمليات آربيتراژ را در دستور كار قرار دهند؛ زيرا در عين حال كه تحركات مثبت قيمتي وجود دارد امكان دوباره اصلاح قيمت‌ها نيز هست.

.

در هر حال به نظر مي‌رسد معامله‌گران در حالي كه برخي به خاطر جلوگيري از ضرر از بازار خارج شده اند و برخي همچنان در انتظارند با انتظار سرمايه‌گذاران دنبال شود. در مجموع در بازار آتي طي هفته گذشته ۴۸ هزار و ۷۶۸ قرارداد به ارزش ۳ تريليون و ۷۷۲ ميليارد و ۱۶۰ ميليون و ۷۶۰ هزار ريال معامله شد كه نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتيب ۸۵/۲۷ و ۹۵/۲۴ درصد افت را تجربه كرد. 

.
معامله سررسيد تيرماه با ۳ هزار و ۶۱۹ قرارداد به ارزش ۲۵۶ ميليارد و ۷۰۲ ميليون و ۱۱۰ هزار ريال، سررسيد مردادماه با يك هزار و ۶ قرارداد به ارزش ۷۴ ميليارد و ۶۷۷ ميليون و ۸۲۰ هزار ريال، سررسيد شهريورماه با ۳۷ هزار و ۲۶۶ قرارداد به ارزش ۲‌تريليون و ۹۳۱ ميليارد و ۵۵ ميليون و ۵۴۰ هزار ريال و سررسيد مهرماه با ۶ هزار و ۸۷۷ قرارداد به ارزش ۵۰۹ ميليارد و ۷۲۵ ميليون و ۲۹۰ هزار ريال دنبال شد.

.

روند قيمت سكه در بازار طي هفته گذشته در روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه با تحركات مثبتي همراه بود؛ سررسيد تيرماه ۶ هزار و ۳۱۶ تومان(۹/۰ درصد)، سررسيد مردادماه ۸ هزار و ۹۹۸ تومان(۲۲/۱ درصد)، سررسيد شهريورماه ۱۲ هزار و ۸۴۵ تومان( ۶۶/۱ درصد) و سررسيد مهرماه ۱۹ هزار و ۶ تومان(۳۸/۲ درصد) افزايش داشت.

.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.