نرم افزارحسابداری صدگان

تصحيح قيمت در بازار سكه

0 668

حسابداراپ

پس از آنكه قيمت دلار تا سطح دو هزار تومان بالا رفت، بهاي سكه نيز در بازار تا آستانه ۸۰۰ هزار تومان پيش رفت؛ اما اين پيشروي دوامي نداشت و با افت قيمت دلار و كاهش بهاي اونس ظرف دو روز گذشته ارزش هر سكه با ۳۷ هزار تومان كاهش تا ۷۳۰ هزار تومان پايين آمد. كاهش ۲۰ هزار توماني بهاي سكه در بازار ديروز بيشترين افت قيمت در هفته جاري را رقم زد. در بازار ارز نيز قيمت تمامي ارزها افت داشت. بيشترين كاهش گرچه مربوط به پوند انگليس بود، اما افت ۳۵ توماني دلار بيش از همه خبرساز شد. افتي كه به تصحيح قيمت در ساير بازار‌ها منجر شد.

.

 

دلار و سكه باز هم ارزان شد
حركت بازار در سراشيبي

روند افزایشی قیمت ارز و سکه در بازار در این روزها کاملا برعکس شده و با تلاش برای رفع برخی نگرانی‌ها از بازار ارز و سهام قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار گرفته‌اند. برخی از نگرانی‌های منطقه‌ای نیز به مرور تاریخ مصرف خود را از دست می‌دهند که بر عادی‌سازی روند قیمت‌های بازار تاثیرگذار بوده است. دلار دیروز هم بخشی از ارزش خود در بازار داخلی را از دست داد.
روند افت قیمت دلار برای پایین آوردن قیمت آن ادامه دارد و با کاهش قیمت دلار به سطح ۱۹۴۵ تومان در ساعت ۲ بعدازظهر به وقت تهران عملا بازار شاهد کاهش روزانه ۳۵ تومانی قیمت برای آن بود. 

.
قیمت‌ها در بازار 
یورو نیز همین میزان ارزان شد و به نرخ ۲۴۶۵ تومان فروخته شد. قیمت سایر ارزها هم دیروز با سرعت بیشتری در مسیر کاهشی قرار گرفت. پوند انگلیس دیروز ۷۰ تومان و صد ین ژاپن ۵۵ تومان از ارزش خود را در بازار از دست دادند. ریال عربستان و درهم امارات نیزبه ترتيب ۱۳ و ۱۱ تومان کاهش قیمت داشتند.همچنین از قیمت دلار کانادا ۴۰ تومان و از قیمت دلار استرالیا ۶۰ تومان کاسته شد. در بازار سكه نیز روز گذشته تاثیر افت قیمت دلار و پایین آمدن قیمت جهانی طلا موجب کاهش ۲۰ هزار تومانی قیمت سکه شد. سکه به نرخ ۷۳۰ هزار تومان رسید.

.

نرخ سکه طرح قدیم نیز با ۲۵ هزار تومان کاهش ۷۴۰ هزار تومان عنوان شد. نیم سکه ۱۵ هزار تومان و ربع سکه ۲۰۰۰ تومان ارزان شده و به ترتیب ۳۶۵ هزار تومان و ۱۹۰ هزار تومان در بازار فروخته شدند. در بازار طلا نیز قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۸۰۰۰ تومان کاهش به ۳۲۱ هزار تومان رسيد. هر گرم طلای ۱۸عیار هم بیش از ۱۸۰۰ تومان ارزان شد.

.
طلا در بازارهای جهانی
روز گذشته نرخ جهانی طلا در اولین روز کاری این هفته پس از نوسان بین ۱۵۹۰ تا ۱۵۹۹ دلار، تا غروب به وقت تهران به ۱۶۰۰ دلار رسید و نسبت به قیمت بسته شده هفته قبل تقریبا يك دلار افزايش ثبت کرد.

پندار سیستم

.
در بازارهای جهانی تحولات اروپا و مسائل مرتبط با قیمت نفت همچنان فشار خود بر قیمت جهانی طلا را حفظ کرده است. در اروپا خوش‌بینی دو روزگذشته نسبت به توافق رهبران اروپا در اجلاس بروکسل دوام چندانی نداشت. اگرچه وام ۱۲۰ میلیارد یورویی برای بانک‌های اسپانیایی نتیجه توافق اعضا بود اما در نهایت هماهنگی با بانک مرکزی اروپا به اجلاس دو سه روز آینده موکول شده است. این شرایط در حالی است که نرخ متوسط بیکاری ۱۷ عضو یورو در تازه‌ترین گزارش‌ها بیش از ۱۱ درصد اعلام شده که طی زمان انتشار یورو بی‌سابقه بوده است.

.
در بازار نفت قیمت‌ها همچنان از اختلاف بین اعضای اوپک بر سر میزان تولید از یک سو و افزايش ذخایر استراتژیک آمریکا از سوی دیگر کاهشی است. علاوه بر اینها افت نرخ رشد اقتصادی در جهان و اعلام ارقام تازه از شاخص‌های صنعتی در چین و چشم‌انداز منفی مصرف و تقاضای خرید نفت بر روند کاهشی قیمت موثر بوده است.

.

تلاش برای بالابردن قیمت نفت از سوی برخی از اعضای اوپک در حالی است که میزان تولید روزانه عربستان تا ۱۰ میلیون بشکه افزایش یافته و گفته شده که این کشور نرخ ۶۰ دلار در هر بشکه را برای نفت هدف‌گذاری کرده است. این شرایط البته افزایش برابری دلار و افت قیمت سایر کالاهای پایه از جمله طلا را در پی خواهد داشت. با این حال برخی با بالارفتن نرخ تورم در جهان افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا را در شرایط رکود اقتصادی امکان‌پذیر می‌دانند.

.
پافشاري بر تثبيت نرخ رسمي دلار 
شکاف قیمت رسمی دلار و غیررسمی یا به عبارت بهتر دلار مرجع بانک مرکزی و دلار بازار آزاد در این روزها حتی ۸۰۰ تومان هم شده بود. این میزان در روز گذشته البته اندكي بالاتر از ۷۰۰ تومان بود. اما از آنجا که قرار است ارز دولتی تنها برای واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی استفاده شود و ازاین رو به دست افراد غیردولتی نخواهد افتاد، امکان رانت از این شکاف قیمت تقریبا نزدیک به صفر است. بانک مرکزی البته در این شرایط تصمیمی برای بالابردن قیمت دلار مرجع ندارد. محمود بهمنی با تاکید بر حفظ شرایط موجود اعلام کرده است که قیمت بازار باید به قیمت مرجع نزدیک شود. وي در تازه‌ترین سخنان خود تصريح كرد: هيچ برنامه‌اي هم براي افزايش نرخ مرجع دلار نداريم. 

.
رييس كل بانك مركزي در مورد اختلاف دلار دولتي و آزاد كه طي چند روز اخير بيش از ۷۰۰ تومان در هر دلار بوده، ضمن گلایه از قیمت‌های بازار تاکید کرد: فاصله دلار دولتي و آزاد نبايد اين‌قدر باشد اما هيچ برنامه‌اي هم براي افزايش نرخ مرجع دلار نداريم.
وی در مورد افزايش نرخ دلار طي چند روز اخير عنوان كرد: فاصله نرخ دلار آزاد و دولتي منطقي نيست و نبايد اين قدر باشد. 

.
پيش از اين نيز رييس كل بانك مركزي اعلام كرده بود كه بانك مركزي قصد ندارد نرخ رسمي دلار را افزايش دهد بلكه مي‌خواهد نرخ غيررسمي دلار به نرخ رسمي نزديك شود.
پيش از اين بارها كارشناسان اقتصادي و فعالان اقتصادي از جمله رييس اتاق بازرگاني ايران نسبت به فاصله نرخ رسمي و غيررسمي دلار ابراز نگراني و عنوان كرده بودند. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از کمبود دلارهای دولتی برای حمایت از واردات کالاهای اساسی گلایه کرده بودند.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.