نرم افزارحسابداری صدگان

افزايش نرخ دلار و سكه

0 639

حسابداراپ

قيمت دلار با ۴۲ تومان افزايش در يك روز كاري ركورد افزايش در يك ماه گذشته را شكست.
افزایش ۴۲ تومانی قیمت دلارآمریکا دیروز موجب شد در حالی که تقریبا ۵۰ دلار از قیمت جهانی طلا کاسته شده است، نرخ سکه ۱۵۰۰ تومان گران‌تر شود.

.

نرخ جهانی طلا تا بعدازظهر دیروز در محدوده ۱۵۷۰ دلار در نوسان بود که نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه تقریبا ۵۰ دلار از ارزش خود را در بازارهای جهانی از دست داد. در بازار داخلي اما قيمت سكه با افزايش روبه‌رو بود.

.
شروع كاهشي بازار 
نرخ سکه در ساعات اولیه بازاربا ۱۵۰۰ تومان کاهش تا۶۸۸ هزار تومان تعدیل شد، اما در بعدازظهر با افزایش بیشتر قیمت دلار آمریکا تا ۶۹۰ هزارتومان بالارفت. برخی قیمت‌های بیشتری را نیز برای آن اعلام کرده‌اند. دلار دیروز با رسیدن به نرخ ۱۸۶۹ تومان در ساعت ۵/۳ بعدازظهر تقریبا ۴۲ تومان نسبت به قیمت غروب پنج‌شنبه افزایش ثبت کرده است.

.

همان‌طور که انتظار می‌رفت با وجود افت شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی قیمت سکه داخلی به دلیل نوسان قیمت دلار آمریکا، روند کاهشی به خود نگرفت. در واقع افت قیمت در ابتداي شروع به كار بازار دوام نداشت و روند افزایشی قیمت آن ازسرگرفته شد.

.
بازگشت تقاضا
در بازاردیروز برخلاف روزهای پایانی هفته قبل که تقاضایی در بازار مشاهده نمی‌شد، به دلیل نوسان زیاد قیمت‌ها، تقاضای خرید وجود داشت. این شرایط در حالی است که تاثیر خبر تحویل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه سکه به بازار در هفته گذشته برای چند روز بر قیمت‌ها باقی ماند، اما روز گذشته حتی کاهش قیمت جهانی طلا نیز نتوانست از بالا رفتن قیمت سکه جلوگیری کند.

.
مقايسه هفتگي قيمت‌ها
دیروز قیمت سکه با رسیدن به ۶۹۰ هزار تومان نسبت به هفته گذشته تقریبا ۱۰ هزار تومان رشد ثبت کرد و ۴۷/۱ درصد گران شده است. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با يك درصد افزایش در این مدت از ۷۰ هزار تومان فراتر رفته است. با وجودی که قیمت جهانی طلا در این مدت نزدیک به ۴ درصد افت داشته و از ۱۶۲۷ دلار تا ۱۵۷۲ دلار کاهش داشته می‌توان افزایش قیمت سکه داخلی در این مدت را به افزایش ۴ درصدی قیمت دلار در بازار داخلی مربوط دانست که از ۱۷۹۵ تومان تا ۱۸۶۹ تومان بیش از ۷۰ تومان گران شده است.

.
سایر قیمت‌ها 
دیروز یورو نیز در بازار داخلی با ۱۵ تومان افزایش تا ساعت ۵/۳ بعداز ظهر از ۲۳۴۰ تومان فراتر رفت. پوند انگلیس نیز با ۲۰ تومان افزایش در ساعاتی از بازار تا ۲۸۹۰ تومان گران شد. درهم امارت ۵۰۰ تومان شد که ۵ تومان افزایش داشت. ریال عربستان هم با ۲ تومان افزایش تا ۴۹۰ تومان بالارفت. دلار کانادا و دلار استرالیا با ۵ تومان و ۱۰ تومان افزایش به ترتیب ۱۸۳۵ تومان و ۱۸۶۰ تومان فروخته شدند.

.
در بازار، سکه طرح قدیم هم تا ۷۰۰ هزار تومان بالارفت و این قیمت باردیگر برای آن تکرار شد. نیم سکه در ساعاتی از بازار ۳۴۵ هزار تومان فروخته شد که حداقل ۱۰۰۰ تومان گران شد. ربع سکه تا رسیدن به نرخ ۱۸۵ هزار تومان تقریبا ۳۰۰۰ تومان گران شد. 

پندار سیستم

.
طلا در بازار‌های جهانی 
دلایل افت قیمت طلا درروزهای اخیر بسیار متنوع بوده است. در یک دسته بندی به طور خلاصه می توان دلایل افت قیمت را به صورت زیر ارائه کرد.

.
– تشدید بحران بدهی‌ها در اروپا 
– افت رتبه اعتباری ۱۵ بانک بزرگ دنیا از آمریکا گرفته تا اروپا، کانادا، فرانسه ،آلمان ، اسپانیا، سوئیس، ژاپن و برخی دیگر کشورها 
– چشم‌انداز افت نرخ رشد اقتصادی در دنیا و کاهش تقاضا برای مصرف کالاهای استراتژیک از جمله نفت 
– افت بهای نفت به دلیل اعلام افزایش ذخایر استراتژیک آمریکا و کاهش تقاضا
– نتایج نشست اخیر فدرال رزرو در تغییر ترکیب اوراق قرضه در آمریکا 
– رد احتمال تزریق منابع مالی بیشتر به اقتصاد آمریکا در قالب تسهیل مقداری که تا پیش از این مکررا مورد توجه بود
– افت شاخص اعتماد تجاری در آلمان 
– افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله اسپانیا تا ۷ درصد که بالاترین رقم در ۱۵ سال اخیر بوده است.
– پیش‌بینی افت بیشتر نرخ رشد اقتصادی در آمریکا و کاهش نیافتن نرخ بیکاری در کوتاه‌مدت 
در توضیح موارد بالا می‌توان به جزئیات بیشتری نیز اشاره کرد.

.
در فدرال رزرو اعلام شد اقتصاد آمریکا قادر به کاهش زود هنگام نرخ بیکاری و بالابردن نرخ رشد اقتصادی نیست؛ اما در عین حال تصمیمی برای تزریق پول بیشتر به اقتصاد در قالب Q3 ندارد. از بحران بدهی‌های اروپایی‌ها به شدت ابراز نگرانی شد و تاثیر آن بر اقتصاد آمریکا و جهان مورد تاکید بیشتر قرار گرفت. 

.
در تازه‌‌ترین خبر‌ها طرح موسوم به تغيير تركيب اوراق قرضه، که سال گذشته نیز مورد توجه قرار گرفت، دوباره در صدر برنامه‌های برنانکه قرار گرفته است. فدرال رزرو با تکرار حرکت سال گذشته خود، اوراق قرضه کوتاه‌مدت را فروخته و درمقابل اوراق قرضه با سررسید بلند مدت خریداری می‌کند. در عین حال فدرال رزرو با هدف‌گذاری نرخ تورم حداکثر دو درصدی نیاز جدیدی برای تزریق منابع مالی به صورت دور سوم «تسهیل مقداری» (Q3) نمی‌بیند.

.

در بازارهای جهانی هم قیمت نفت به دلیل اعلام نگراني از افت نرخ رشد اقتصادي و تداوم بحران بدهي‌ها در اروپا و ساير مناطق جهان در مسير كاهشي است که بر افت قیمت طلا تاثیر بیشتری داشته است. چشم‌انداز افت نرخ رشد اقتصادی در اروپا، آمریکا و چین و افزایش ذخایر استراتژیک نفتی در آمریکا دلایل افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی اعلام شده است. قیمت نفت سبک آمریکا دیروز به زیر ۸۰ دلار فرو افتاد. 

.
همچنین اعلام شد که توسط موسسه رتبه سنجی مودیز رتبه اعتباری ۱۵ بانک سرمایه‌گذاری در دنیا از جمله بانک‌های آمریکایی، اروپایی و کانادایی و دیگر مناطق دنیا با افت مواجه شده است. نگرانی از کاهش سود آوری در بلندمدت و نحوه فعالیت آنها در شرایط پر نوسان بازار سرمایه و تقاضای افزایش نرخ بهره از سوی سرمایه‌گذاران، دلیل کاهش رتبه اعتباری آنها اعلام شده است.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.