- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

یونان در یورو ماند، يورو طلا را بالا برددلار ریال را پايين آورد

قیمت طلا دوباره بالا رفت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازارهای جهانی تا ۱۶۲۳ دلار تا بعدازظهر دیروز افزایش یافت. در بازار داخلی غروب یکشنبه قیمت سکه افزایش یافت و تقریبا ۴۵۰۰ تومان گران شد.

.

قیمت دلار در بازار داخلی ۱۸۰۰ تومان بود. یک مقام بانک مرکزی از سرازیر شدن بیش از۲ میلیون قطعه سکه به بازار در هفته آینده خبر داد و البته بازار ارز در ادامه انتظارات خود همچنان گوش به خبرهای نهایی از اجلاس مسکو دارد. اين موضوعات درصدر اخبار مربوط به بازار بود.

.
با مشخص شدن نتایج انتخابات یونان و پیروزی احزاب راست طرفدار یورو، قیمت طلا که برای ساعاتی به دلیل فروش عمده در مسیر کاهشی بود و تا محدوده ۱۶۱۰ دلار افت کرد، بعدازظهر دیروز تا ۱۶۲۳ دلار بالا رفت. افت ابتدايي قیمت طلا به دليل افزایش توجه به بازارهای سهام و انتقال بخشی در دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده برای خرید طلا به بازارهای بورس بود.

.

فروش عمده در ساعاتی از بازار دیروز قیمت را با کاهش مواجه کرد. در عین حال برابری یورو در مقابل دلار آمریکا با این اتفاق به مرور به ۲۷/۱ نزدیک می‌شود و در این راستا قیمت طلا را در برابر دلار آمریکا بالاتر برد. بازار‌های بورس از آسیا گرفته تا اروپا و آمریکا نسبت به این اتفاق روی خوش نشان دادند. همزمان اجلاس ۲۰ کشور صنعتی و بزرگ در مکزیک برپاست که تلفیق برنامه‌های حمایتی برای اقتصاد جهانی محور این مذاکرات است ودر صورت تحقق آن افزایش تقاضا برای کالاهای پایه به‌ویژه نفت و طلا محتمل است.

.
بازار داخلی تا غروب یکشنبه افزایش ۴۵۰۰ تومانی برای قیمت سکه تمام بهار آزادی را شاهد بود که نرخ آن راتا ۶۸۴ هزار و ۵۰۰ تومان ترقی داد. البته قیمت سایرسکه‌ها و طلای ۱۸عیار در بازار داخلی کاهشی بود. سکه طرح قدیم با ۳۰۰۰ تومان کاهش تا ۶۸۷ هزار تومان افت کرد. نیم سکه ۱۰۰۰ تومان و ربع سکه ۴۰۰۰ تومان کاهش قیمت داشته و به ترتیب ۳۴۲ هزار تومان و ۱۸۲ هزار تومان فروخته شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۲۰۰ تومان کاهش تا ۳۰۲ هزار تومان افت کرد.

.
قیمت دلار در بازار روز یکشنبه ابتدا تا ۱۸۰۰ تومان بالارفت. به گفته برخی فعالان بازار تزریق دلار در بازار قیمت را تا ۱۷۸۰ تومان کاهش داد و تا غروب دوباره قیمت آن به ۱۸۰۰ تومان رسید. به غیر از دلار آمریکا و ین ژاپن سایر ارزها در بازار تقریبا افت قیمت داشتند. افزایش قیمت سکه در بازار داخلی در حالی است که وعده ورود ۳/۲ میلیون سکه در هفته آینده، قیمت آن را در معرض تهدید قرار داده است. 

.
۳/۲ میلیون سکه بهار آزادی در راه بازار
به گزارش مهر، مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی گفت: حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه سکه پیش فروش شده تمام بهار آزادی سررسید شده است و در هفته‌های آینده روانه بازار می‌شود. به گفته وي در پنج مرحله پیش فروش سکه بهار آزادی که از بهمن سال گذشته انجام شد، در مجموع ۹ میلیون و سیصد هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی پیش فروش شده و تاکنون شش میلیون و سیصد هزار قطعه از آن سررسید شده است.

.
پیمان قربانی افزود: پنج میلیون وهفتصد هزار قطعه سکه بهار آزادی معادل ۹۱ درصد سکه‌های سررسید شده تا کنون تعیین تکلیف شده است.
این مقام مسوول در بانک مرکزی گفت:‌ از مجموع سکه‌های سررسید شده معادل ۵/۵۷ درصد، سکه دریافت شد و ۵/۳۳ درصد نیز از ابزارهای جایگزین استفاده شده است.

.
وی بیشترین استفاده‌کنندگان از ابزارهای جایگزین را مربوط به پیش‌خریداران مرحله دوم (پیش خریداران با قیمت ۶۲۷ هزار تومان) اعلام کرد و افزود: ۵/۶۷ درصد پیش‌خریداران مرحله دوم به جای دریافت سکه از ابزارهای جایگزین به ویژه اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۲۴ درصد استفاده کرده‌اند.مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر تعهد این بانک تا واگذاری آخرین سکه‌های پیش‌فروش شده گفت:

.

برخی از پیش‌خریداران سکه که زمان تحویل سکه آنان فرارسیده است، هنوز برای دریافت یا تعیین تکلیف آن مراجعه نکردند و با ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود عملیات واگذاری سکه‌های پیش‌خرید شده تا پایان سال ادامه داشته باشد. قربانی افزود: از سه ابزار جایگزین سکه‌های پیش‌خرید شده فقط دریافت گواهی سپرده با نرخ سود جدید ۲۰ درصد باقی مانده است.

.
واكنش‌هاي هيجاني 
بازار داخلی ارز واکنشی هیجانی به تحولات منطقه‌ای دارد. با اینکه قاعدتا قیمت ارز در داخل کشور با احتساب پارامترهایی مانند تورم، شاخص قدرت خرید، تفاوت نرخ بهره، تراز تجاری و امثال آن طی ۳۲ سال گذشته باید به دقت محاسبه شده و رقم واقعی آن بین ریال ایرانی و ارز کشورهای مقابل احصا شود، اما آنچه که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد و کمتر مبنای محاسبه و مورد اعتنا است همین موارد است.

.

در مقابل واکنش‌ها در بازار ارز عمدتا با محوریت نگرانی‌های منطقه‌ای و انتظارات تورمی همراه است. نرخ تورم در ماه‌های اخیر تا مرز ۲۵ درصد (نقطه به نقطه) نیز رسیده است. بر اساس برخی محاسبات انتظار می‌رود که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مرداد ماه تا ۲۶ درصد هم افزایش داشته باشد. در داخل اگرچه خبر جديدي از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نيست اما تبعات ادامه دار آن همچنان قیمت‌ها را در بازار داخلی بالا می‌برد. در چنین شرایطی انتظار برای افت قیمت ارز در بازار داخلی انتظار بی‌جایی است.

.

دیروز و امروز نشست‌های ایران با ۱+۵ در مسکو در جريان است و بازار داخلی تحت هر شرایطی و با انتشار هرگونه خبری، تغيير خاص خود را در چرخه عرضه و تقاضا نشان می‌دهد. ظاهرا مرز ۱۸۰۰ تومان برای دلار آمریکا در بازار داخلی، کف قیمتی است که به دلیل تزریق دلار مجال افزایش نداشته است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.