نرم افزارحسابداری صدگان

کاهش قيمت ارز در بازار

0 613

حسابداراپ

برخی خوش‌بینی‌ها به روند مذاکرات ایران با ۱+۵ و امکان رفع نگرانی از برخی تحولات منطقه همچنان بازار ارز و سکه را تحت تاثیر خود قرار داده و به ریزش قیمت‌ها دامن زده است. بر اساس شواهد فعلی امکان نوسان و کاهش بیشتر قیمت‌ها همچنان وجود دارد.

.

دلار تا ساعت سه بعدازظهر در کف بازار به ۱۷۶۷ تومان هم رسید. دیروز قیمت دلار در بازار منطقه چهارراه استانبول و خیابان فردوسی پس از چند بار نوسان بین ۱۷۷۰ تا ۱۷۸۰ تومان بالاخره در ساعت ۳ بعدازظهر با نرخ ۱۷۶۷ تومان هم اعلام شد. با رسیدن به این قیمت، دلار عملا نسبت به غروب سه‌شنبه تقریبا ۱۵ تومان دیگر نیز ارزان شد.

.

در این ساعات ورود وزیر خارجه روسیه به تهران و شروع تلاشی تازه برای تسهیل دستیابی به توافق ایران با غرب در مذاکرات مسکو علامتی مثبت به بازار ارز بود که قیمت دلار آمریکا را در مسیر کاهش بیشتر قرار داد. همان‌طور که روز گذشته پیش‌بینی شد ورود وی و احتمال درز کردن اخبار مثبت بیشتر از نتایج گفت‌وگوهای مقدماتی وزیر خارجه روسیه با مقامات کشور که البته برخی سفر وی را در راستای حل بحران سوریه هم تحلیل کرده‌اند، بازار را با واکنش‌های همسوتری حداقل تا پیش از برگزاری اجلاس مسکو، همراه ساخته است.

.
روند کاهشی قیمت دلار از غروب دوشنبه با انتشار خبری از مصاحبه سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با خبرگزاری العالم آغاز شد. وی در گفت‌وگو با این خبرگزاری از تدوین مدالیته جدیدی خبر داد که در صورت توافق بر سر آن با طرف‌های غربی امکان بازدید بازرسان آژانس از منطقه نظامی پارچین فراهم می‌آید.

.

در این میان اشتون، رییس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز سه شنبه پس از مذاکره با سران این اتحادیه در استراسبورگ بلافاصله با جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی کشور تماس گرفت و از آمادگی برای گفت‌وگو بر سر پیشنهادهای هسته‌ای و غیر‌هسته‌ای ایران در مذاکرات آتی در مسکو خبر داد. این امر نیز فضای بازار ارز و سکه را آرام‌تر کرد. دیروز نیز که وزیر خارجه روسیه به ایران رسید، بازار ارز با تلقی رفع نگرانی از این مساله به استقبال آن رفت. این موارد از جمله مهم‌ترین مسائل روانی و تاثیرگذار بر بازار ارز بوده و از این رو رصد آنها مورد توجه فعالان این بازار است. 

.
در کنار این مسائل اتفاقات دیگری نیز در بازار‌های جهانی نفت روی داده که در زمره موارد مورد توجه قرار گرفته است. معافیت هفت کشور دیگر خریدار نفت ایران از تحریم‌های آمریکا هم بعضا با واکنش مثبت در بازار ارز روبه‌رو بوده است. در حالی که کاهش تدریجی نیاز این کشورها به نفت ایران و جلوگیری از شوک قیمتی در این بازار هدف اصلی آمریکا است، این اقدام در ادامه سیاست کنترل قیمت نفت و تحریم ایران پیش می‌رود.

پندار سیستم

.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا، هیلاری کلینتون در بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، گفت که هفت کشور معاف شده از تحريم ايران عبارتند از: هند، مالزی، کره‌جنوبی، آفریقای جنوبی، سریلانکا، ترکیه و تایوان. براساس این گزارش، به گفته وزارت خارجه آمریکا این تصمیم به دنبال کاهش واردات نفت ایران توسط این کشورها صورت گرفته است. 

.
این هفت کشور به ۱۱ کشور دیگری پیوستند که پیش از این از تحریم صنعت نفت ایران معاف شده بودند. آمریکا ماه مارس (اسفند ۹۰- فروردین ۹۱) نیز ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را در ازای کاهش میزان خرید، از تحریم نفت ایران معاف کرده بود.

.
سایر قیمت‌ها در بازار 
نرخ برخی دیگر از ارزها در بازار نیز ديروز همراستا با افت قیمت دلار با کاهش مواجه شدند. یورو ۳۰ تومان، پوند انگلیس ۱۵ تومان، صد ین ژاپن ۸۵ تومان، دلار کانادا ۳۵ تومان و درهم امارات ۴ تومان کاهش یافتند.
ديروز همچنین با وجود افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، نرخ سکه با ۴۰۰۰ تومان کاهش به ۶۷۰ هزار تومان رسید. نیم سکه نیز ۱۰۰۰ تومان کاهش یافت و به ۳۴۰ هزار تومان رسید. در عین حال ربع سکه در بازار دیروز تقریبا بدون تغییر در سطح ۱۸۳ هزار تومان باقی ماند. در بازار طلا البته هر مثقال طلای ۱۷ عیار و هر گرم طلای ۱۸ عیار به ترتیب با ۲۹۰۰ تومان و ۶۶۹ تومان کاهش به نرخ‌های ۲۹۷ هزار و ۶۰۰ تومان و همچنین ۶۸ هزار و ۷۰۱ تومان فروخته شدند.

.
قیمت طلا در بازار‌های خارجی 
قیمت طلا دیروز پس از رسیدن به نرخ ۱۶۲۶ دلار تا حدي كاهش يافت و در محدوده ۱۶۲۰ دلار نوسان داشت. قیمت طلا در این سطح نسبت به نرخ بعداز ظهر سه شنبه تقریبا ۱۸ دلار بیشتربود. در بازار‌های جهانی در حالی که خریدهای تکنیکی، فرصت‌طلبی‌های سوداگرانه و تقاضای سرمایه‌گذاری برای دارایی‌های امن، طلا را با افزایش قیمت روبه‌رو کرده بود، افت رتبه اعتباری ۱۸ بانک در اسپانیا توسط موسسه رتبه سنجی فیچ و انتظار برای اخبار ناگوارتر از بحران بدهی‌ها در اسپانیا و منطقه یورونيز قیمت طلا را در فشار گذاشته بود. 

.
در روزهای اخیر چالش بر سر کمک ۱۲۵ میلیارد دلاری (۱۰۰ میلیارد یورویی) اتحادیه اروپا به بانک‌های اسپانیا در کانون توجهات افکار عمومی و بازارهای مالی و کالایی جهان به ویژه اروپا بوده است. برخی در داخل این کشور از لزوم بهره‌مندی از این وام سخن می‌گویند و برخی نیز این کمک را تنها موجب تقویت و نجات بانک‌های این کشور و نه مردم عادی می‌دانند. از این رو مخالفت‌های نهادهای مدنی با این وام در داخل اسپانیا خود اعتراضات خیابانی را رقم زده است.

.
در عین حال تلاش برای کنترل قیمت نفت همزمان با مذاکرات خاورمیانه که از سوی آمریکا و غرب مدیریت می‌شود نیز تاثیر ویژه‌ای بر قیمت طلا در بازار‌های جهانی داشته است.
این در حالی است که برابری یورو در مقابل دلار آمریکا در روزهای اخیر قابل توجه بوده است. این نرخ ابتدا از سطح ۲۶/۱تا ۲۳/۱ افت کرد؛ اما دوباره در این روزها تا ۱/۲۵ افزایش یافته است. 

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.