نرم افزارحسابداری صدگان

پذیرش شکست طرح انتقال کارمندان از تهران؟

0 623

حسابداراپ

معاونت توسعه مدیریت رییس‌جمهور، قطع حقوق برخی کارمندان انتقالی را تایید کرد

دو سال ‌پس از دستور ريیس‌جمهور مبنی بر خروج کارمندان دولت از تهران و انتقال برخی مراکز دولتی به شهرستان‌ها، اکنون زمزمه‌هایی از بازگشت بی‌سر و صدای این کارمندان به پایتخت به گوش می‌رسد؛ زمزمه‌هایی که با تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ريیس‌جمهور مبنی بر عدم پرداخت حقوق برخی کارمندان انتقالی، رنگ و بوی واقعیت به خود می‌گیرد.

.

جالب آنکه اصل انتقال کارمندان به شیوه مد نظر دولت، در زمان آغاز اجرا، انتقادات فراوانی را متوجه دولت کرد و بسیاری آن را اقدامی شتابزده و عجولانه خواندند؛ اما دولت در پاسخ به منتقدان همواره از عقبه کارشناسی طرح و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای آن دفاع کرد. 

.
طرح خروج کارمندان دولت از تهران پس از آن مطرح شد که محمود احمدي نژاد با پيش‌بيني «زلزله قطعي تهران» از مردم خواست با توجه به اينکه بر اساس بررسي‌هاي انجام شده تهران در معرض زلزله قرار دارد نسبت به زندگي در ساير نقاط کشور در صورت فراهم بودن شرايط فکر کنند و افزود: البته دولت نيز «امکانات و تسهيلات لازم» را براي کارمنداني که بخواهند از تهران انتقال پيدا کنند فراهم خواهد کرد. رييس‌جمهور همچنين تاکيد کرد که حدود پنج ميليون نفر بايد از استان تهران بروند. 

.
پس از سخنان رييس‌جمهور، لطف‌الله فروزنده معاون وقت توسعه مدیریت رييس‌جمهور از تصميماتي در دولت خبر داد که براساس آن به حقوق کارمنداني که از تهران به شهرهاي ديگر مهاجرت کنند ۲۵ تا ۵۰ درصد افزوده مي‌شود. همچنين آيين‌نامه اعطاي تسهيلات به کارکنان دستگاه‌هاي متقاضي انتقال از شهر تهران نيز در دولت تصويب شد که شامل ۲۱ ماده بوده و در يکي از بندهاي آن تاکيد شد که «تمامي دستگاه‌هاي اجرايي مکلفند بر اساس درخواست کارمند با رعايت ضوابط و مقررات مربوط نسبت به پذيرش درخواست آنان مبني بر انتقال اقدام کنند.» 

.
ارائه تسهيلات بانکي، مسکن مهر، وام ازدواج، انتقال فرزندان دانشجو، تبديل قرارداد کار به دائمي از جمله تسهيلات براي متقاضيان خروج از تهران به شمار مي‌رفت. در کنار اين اقدامات نيز سايتي براي ثبت‌نام کارمندان براي خروج از تهران ساخته شد. 
در پايان شهريور ماه سال ۸۹ معاون پشتيباني و توسعه منابع انساني استانداري تهران گفت که ۸ هزار و ۵۹۵ نفر از متقاضيان دستگاه‌هاي دولتي واقع در تهران براي خروج اقدام کرده‌اند.

.
انتقاد از خروج عجولانه 
اگرچه به گفته مسوولان طرح تعداد متقاضيان خروج از تهران روز به روز در حال افزايش بود، اما برخي از مسوولان نيز با اين طرح مخالفت کردند؛ از جمله رييس ديوان عدالت اداري يکي از مخالفان اصلي طرح خروج کارکنان دولت از تهران بود که اين طرح را شکست خورده تلقي کرد.

.

محمدجعفر منتظري با اعلام اينکه انتقال عجولانه و بدون تدبير کارکنان دولت از تهران به جز «گسستگي خانواده‌ها» و افزايش شکايات از دولت بهره‌اي ندارد و به طور قطع شکست مي‌خورد، گفته بود: کارمندان در قراردادهاي استخدامي تعهدي مبني بر اجراي تمامي تصميمات دولت نداده‌اند.

.
اين مقام مسوول علت مخالفتش را «کارشناسي نشدن طرح» عنوان کرده و گفته بود: آيا دولت در مورد اشتغال همسر کارمند، وضعيت تحصيل يا ازدواج فرزندان، وضعيت تعهد خانواده نسبت به نگهداري از والدين سالمند، بيماري يا شغل دوم کارکنان دولت بررسي انجام داده است؟ حال آنکه با خروج دستگاه‌هاي دولتي از پايتخت، شيرازه و انسجام بسياري از خانواده‌هاي کارکنان دولت در معرض انحطاط قرار مي گيرد.

.
کمي پس از فروکش کردن هياهوي خروج کارمندان از تهران، فروزنده معاون سابق توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهور، خروج کارمندان از تهران را سياست دولت دانست که به طور جدي دنبال مي‌شود، اما بايد به صورت تدريجي انجام شود. 

.
بازگشت بی‌سرو صدا
اما ظاهرا انتقال کارمندان به شهرستان‌ها چندان موفقیت‌آمیز نبوده و برخی اخبار حکایت از بازگشت بی‌سر و صدای این کارمندان به تهران حکایت می‌کند. در این باره خبرگزاری فارس از شیراز که یکی از مکان‌های اصلی مورد توجه انتقال کارمندان و مراکز دولتی از پایتخت بود، گزارش داده است:

.

اخیرا پژوهشگاه باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی که در پروسه انتقال از تهران کار آن حتی به تحصن کارمندان آن مقابل مجلس نیز کشیده شده بود دوباره به تهران منتقل شده است و خبرهای دیگری حاکی است که پژوهشکده و معاونت میراث فرهنگی کشور که چندی قبل به شیراز منتقل شده بود، اکنون در حال انتقال از استان فارس به تهران است. همچنین شنیده شده است که از سوی مسوولان میراث فرهنگی کشور به کارمندان معاونت و پژوهشکده میراث فرهنگی حاضر در شیراز اعلام شده که باید کارت حضور خود را صبح سه‌شنبه در تهران ثبت کنند.

.
با دولت برخورد می‌کنیم 
در این زمینه، نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه همگی ما تعجب کردیم که چگونه دولت چنین تصمیمی را گرفته است، گفت: دولت با تبلیغات وسیع به بهانه کاهش جمعیت و تمرکززدایی، این سازمان‌ها را از تهران منتقل کرد و در حال حاضر چه شده که در سکوت خبری قرار است سازمان‌ها به تهران برگردند؟ جعفر قادری اضافه کرد: در صورتی که معاونت میراث فرهنگی و پژوهشکده میراث به تهران انتقال یابد از تمام توان خود استفاده می‌کنیم تا بحث تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه به نتیجه برسد.

.

نماینده شیراز در مجلس با اشاره به اینکه طبق گفته مسوولان میراث کشور، کارمندان معاونت و پژوهشکده میراث فرهنگی حاضر در استان فارس باید صبح سه‌شنبه در تهران فعالیت خود را از سر بگیرند، ابراز داشت: به طور یقین با مسوولان انجام چنین کاری از طریق قانون برخورد می‌کنیم؛ چراکه دلیلی ندارد که بودجه کشور صرف بی‌برنامگی دولت شود.

پندار سیستم

.
تایید قطع ناگهانی حقوق کارمندان انتقالی 
از سوی دیگر، در حالی که برخی خبرگزاری‌ها پیش از این از قطع حقوق کارمندان انتقالی از تهران به کلانشهرها خبر داده بودند، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ريیس‌جمهور که اخیرا ابراهیم عزیزی سکان هدایت آن را به دست گرفته است در واکنش به این خبر، اصل موضوع را تایید و اعلام کرد: «در آینده نزدیک مشکل قطع حقوق برخی از کارمندان انتقالی از پایتخت از جمله استان فارس حل خواهد شد.»

.

معاونت توسعه مدیریت اعلام کرد: بند الف ماده ۶۵ قانون برنامه پنجم توسعه در حین اجرای مصوبه دولت مبنی بر انتقال کارکنان داوطلب تصویب و ابلاغ شد، در عین حال این معاونت ضمن استفاده از ظرفیت همان ماده قانونی و برای عدم مواجهه کارکنان انتقال یافته با عدم پرداخت حقوق، طی نامه‌های جداگانه‌ای برای هر کدام از این کارکنان، دستور پرداخت حقوق تا زمان ابلاغ نهایی تفاهم‌نامه مشترک میان معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی را داده است. البته، مشکل پیش آمده تاکنون فقط از استان فارس به این معاونت گزارش شده و تذکرهاي لازم برای حل مشکل نیز داده شده است. 
.
سایت توکلی: برگشتیم سر خانه اول؟
انتقال بخش‌هایی از سازمان میراث فرهنگی به شیراز در زمان خود نیز منتقدان فراوانی داشت به گونه‌ای که برخی از کارمندان آن را مجبور به تحصن در مقابل مجلس کرد؛ اما پاسخ بقایی رییس وقت سازمان را به دنبال داشت که «سازمان در هیچ کجای دنیا خودش را با کارمندانش هماهنگ نمی‌کند.» اما حالا با گذشت مدت زمانی از این رفت و برگشت و با وجود تغییر ریاست این سازمان به نظر می‌رسد که ادعاهای منتقدان به واقعیت نزدیک می‌شود. سایت الف منسوب به احمد توکلی نماینده مجلس نهم در یادداشتی ضمن انتقاد از بازگشت دوباره معاونت‌های منتقل شده به تهران با طرح چند سوال نوشت:

.

۱- اگر این جابه‌جایی‌های و طرح‌های تمرکززدایی با پيشينه یک کار کارشناسی و دقیق انجام شده است، بازگشت دوباره به سر خانه اول چیزی جز سلیقه‌ای عمل کردن متولیان این طرح را به ذهن متبادر نمی‌کند.

.

۲- از سوی دیگر مسوولان میراث فرهنگي هزینه‌های سربار این جابه‌جایی را با چه مجوزی بر دوش بیت‌المال سوار می‌كنند؟

.

۳- آیا کارمندانی که در این طرح قرار گرفتند و امتیازات بسیاری از سوی دولت و نهادهای استانی دریافت كردند، با این بازگشت به پاس همان امکانات دریافت شده تشویق مجدد می‌شوند؟

.

۴- چرا باید بودجه کشور هزینه بی‌برنامگی هر نهاد یا ارگانی شود؟

.

سايت الف در پایان از نمایندگان مجلس نهم درخواست کرده در اقدامی فوری تکلیف پاسخگویی این سازمان را مشخص کرده و آن را به وزارتخانه تبدیل کرده تا هر از چند گاهی شاهد این گونه اقدامات در آن نباشیم.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

—————————————————————————————————————

لينك مرتبط:

مجلس بند الف ماده ۶۵ برنامه پنجم توسعه را اصلاح می‌کند.(کارکنان انتقالی)

.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.