- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

نوسان شديد قيمت‌ها در فضای مثبت بازار

قبل از ظهر دیروز ابتدا قیمت‌ها در بازار تحت تاثیر انتشار خبری مبنی بر آمادگی ایران برای صدور مجوز بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از منطقه پارچین با افت مواجه شد. در واقع اخبار مثبت از غروب روز دوشنبه بازار ارز را به سوی کاهش قیمت‌ها سوق داد.

.

قبل از ظهر دیروز قیمت دلار ۱۷۹۰ بود که نسبت به نرخ حداکثری ۱۸۲۵ تومان قبل از ظهر دوشنبه، تقریبا ۳۵ تومان افت داشت. روند افت قیمت‌ها دیروز البته در ساعت ۵/۱ بعدازظهر دوباره بازگشت و نرخ ۱۸۰۲ تومان را برای دلار رقم زد. این شرایط مجددا در ساعت ۳ بعداز ظهر تغییر کرد و دلار را به ۱۷۹۶ تومان رساند.

.

قیمت‌ها البته ۴۰ دقیقه بعد بازهم دچار نوسان شد و نرخ ۱۸۰۰ تومانی را برای دلار آمریکا به ارمغان آورد. رسیدن نرخ دلار در این لحظه به ۱۸۰۰ تومان عملا ۱۰ تومان افت قیمت را نسبت به زمان مشابه روز دوشنبه برای آن ثبت کرده است. اما نسبت به بالاترین قیمت روز دوشنبه تقریبا ۲۵ تومان افت قیمت داشته است. ادامه نوسان قيمت‌ها در بازار تا ساعت ۶ غروب دلار را به ۱۷۹۰ تومان رساند.

.
دیروز دربازار ارز اغلب ارزها دچار کاهش قیمت بودند. یورو ۳۵ تومان، پوند انگلیس ۲۰تومان، دلار کانادا ۵۰ تومان و دلار استرالیا ۳۵ تومان از قیمت خود را از دست دادند. تجربه نشان داده که در چنین شرایطی ورود دلارهای ارزان نیز می‌تواند هم راستا با موج خوش‌بینی‌ها به افت قیمت در بازار ارز دامن بزند.

.
در بازار سکه دیروز نیز قیمت‌ها با اثرپذیری از افت قیمت دلار و نوسان مختصر قیمت جهانی طلا و البته خوشبینی به فضای مثبت مذاکرات پیش رو وارد فاز کاهشی شد. دیروز قیمت سکه با ۱۰هزار تومان کاهش به ۶۷۴ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم هم با ۱۹هزار تومان افت قیمت به نرخ ۶۷۶ هزار تومان رسید. نیم سکه ۳۰۰۰ تومان و ربع سکه ۲۰۰۰ تومان کاهش را پشت سر گذاشتند. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت از محدوده ۷۰ هزار تومان تا ۶۹ هزار و ۳۷۰ تومان افت کرد.

.
بازار ارز و سکه که در این روزها شرایطی مانند روزهای قبل از ۳ خرداد را می‌گذراند، هر آن در انتظار شنیدن اخبار مثبت یا منفی از روند مذاکرات پیش رو است. تاثیرپذیری بازار داخلی از تحولات منطقه که عمدتا ربطی به نماگرهای اقتصادی ندارد بر کسی پوشیده نیست. در واقع بازار به دنبال رفع نگرانی از فضای کلی کسب و کار کشور است.

.
غروب دوشنبه انتشار مصاحبه نماینده دائم ایران در آژانس با شبکه العالم که در آن از تدوین یک مدالیته جدید برای همکاری سخن به میان آمده بود، موجب به جریان افتادن موج مثبتی در بازار ارز و سکه شد.

.
خوشبيني بازار به تحولات
نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي تدوين مداليته ديگر در راستاي مداليته سابق براي پاسخ به تمام سوالات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خبر داد. علي اصغر سلطانيه يكشنبه شب در مصاحبه با شبكه خبري العالم اظهار کرد:

.

جمهوري اسلامي ايران پس از ۴ سال بار ديگر عزم سياسي خود را نشان داد و حاضر شديم كه چارچوب و مداليته ديگري را در راستاي مداليته سابق تدوين كنيم كه براساس اين مداليته مطابق ضوابطي كه تعيين مي كنيم، تمام اين سوالات و مطالبي را كه يوكيا آمانو مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش نوامبر خود مطرح كرده بود، يك بار براي هميشه حل كنيم و مطمئن بشويم كه اين پرونده براي هميشه بسته شود و مدارك ادعايي هم تحويل داده شود.

.
در بازار روز گذشته نیز خبری به نقل از اشتون، رییس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد که در آن به آمادگی ۱+۵ برای گفت‌وگو در مورد پیشنهاد‌های ۵گانه ایران در مسکو است. امثال این اخبار روز گذشته در خبر گزاری‌های داخلی و خارجی به نقل از دو طرف منتشر شد و فضای بدبینی روزهای اخیر را قدری تعدیل کرد.

.
امروز نیز وزیر خارجه روسیه به ایران می‌آید تا پیشاپیش برخی گفت‌وگو‌ها را با مقامات ایرانی انجام دهد. از این رو امکان درز کردن خبر‌های مثبت در بازار طی ساعات آینده محتمل است.

.
نوسان اندک قیمت طلا در بازارهای جهانی 
در بازارهای جهانی اما طلا تحت تاثیر نوسان ارزش یورو مرتبا بین ۱۵۸۰ تا ۱۵۹۰ یک نوسان ۱۰ دلاری را تکرار کرد. اما در بازار نيويورك با افزايش تقاضا براي خريد از ۱۶۰۰دلار گذشت. دیروز در پی اظهارات برخی از کارشناسان اروپایی مبنی بر اینکه کمک ۱۲۵ میلیارد دلاری به بانک‌های اسپانیا نیز دردی از بحران بانک‌های این کشور دوا نخواهد کرد و بحران بدهی در اروپا گسترده‌تر از آنی است که با این کمک‌ها به سرانجامی برسد، بازارهای مالی نگرانی‌های خود را دوباره بازیافتند.

.

قیمت طلا دوباره و تا ۱۵۸۶ دلار کاهش یافت. در عین حال در جریان برخی معاملات روزانه قیمت طلا دوباه تا محدوده ۱۵۹۰ دلار بالا آمد و تفاوت قیمت با بعدازظهر روز دوشنبه را به صفر رساند. اما در ادامه بازارهاي جهاني به ۱۶۰۲دلار رسيد. نگرانی از بابت نتایج همه پرسی یونان در ۲۸ خرداد و همچنین نتایج انتخابات دور دوم پارلمانی فرانسه سایه‌ای سنگین را بر سر بازار طلا پهن کرده است.

.

بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها فرانسه تقریبا در اختیار احزاب چپ و سوسیالیست‌ها قرار می‌گیرد و از این نظر امکان افت قیمت طلا با گسترده‌تر شدن چشم‌انداز کاهش نرخ رشد اقتصادی و کاهش شاخص‌های بورس محتمل‌تر است. در یونان دور دوم انتخابات در صورتی که احزاب مخالف برنامه‌های ریاضت اقتصادی پیروز شوند، فشار بیشتری بر قیمت طلا وارد خواهد شد و یورو و طلا همراستا باهم فصل جدیدی از افت قیمت را در برابر دلار آمریکا تجربه خواهند کرد.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.