- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

منتظر کاهش نرخ دلار باشید/نرخ تورم دو رقمی است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: افزایش قیمت دلار طی چند ماه گذشته معلول اتفاقات و عوامل متعددی بوده که با بر طرف شدن آنها باید منتظر کاهش قیمت دلار باشیم.

.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: نکته ظریفی که در مورد قیمت تمامی ارزها از جمله دلار باید مورد نظر باشد این است که در واقع قیمت ارزی مانند دلار در میان زنجیره ای از علل و عوامل قرار دارد و همزمان از مجموعه علل تأثیر می گیرد و بر مجموعه نیز تأثیر می گذارد.

.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: به این ترتیب تا زمانی که علل تأثیرگذار بر قیمت دلار به قوت خود باقی است نباید انتظار داشت روند حرکتی برابری دلار با ریال تغییر اساسی کند. مثلا انتظار داشته باشیم قیمت جهانی نفت بالا رود و قیمت کالاهای وارداتی اضافه شود ولی قیمت دلار به زیر قیمت ۱۱۵۰ تا ۱۲۲۶ تومان برسد. به همین اعتبار نیز نمی توان انتظار داشت مجموعه حوزه های تأثیر پذیر از قیمت ارز نیز تغییر شرایط دهند.

.

وی با اشاره به سخنان چندی قبل خود که طی آن رابطه ای میان قیمت دلار و قیمت سایر کالاها برقرار ساخته بود، گفت: توجه دوستان را به ظرافت‌هایی که در مباحث اقتصادی وجود دارد بیش از پیش جلب می کنم؛ من در واقع به این نکته اشاره کرده بودم که قیمت دلار نیز هم راستا با قیمت سایر کالاها افزایش پیدا کرده و نمی توان انتظار داشت در بازه زمانی که قیمت ها عمدتا در سطح داخلی و خارجی افزایش داشته قیمت دلار نیز از سوی بانک مرکزی همان نرخ پیشین تعیین شود.

.

وی گفت: به عبارت تخصصی تر، بانک مرکزی به این علت که سایر کالاها گرانتر شده، قیمت دلار را ناگزیر بالاتر از ۱۰۵۰ تومان سابق تعیین کرده نه اینکه خود بانک بنا به دلائلی علاقه‌مند باشد قیمت را بالا ببرد.

.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: میزان تقاضا برای ارز بالا رفته، محدودیت هایی در پی تحریم ها برایمان در نقل و انتقال ارز وجود دارد، قیمت ها در سطح جهانی بالا رفته و در داخل نیز همچنان شاهد تورم دو رقمی هستیم.

.

به گفته وی، در چنین شرایطی بدیهی و منطقی است که قیمت تعیین شده برای دلار باید بالاتر از رقم پیشین تعیین شود چرا که در غیر این صورت یارانه ارزی به واردات از حجم بالاتری برخوردار خواهد شد.

.

پیش بینی نرخ دلار و طلا توسط رييس كل بانك مركزی

رييس كل بانك مركزي در مورد وضعيت نرخ ارز و طلا با اشاره به نوسانات قيمت‌ آن‌ها طي چند روز اخير، پيش بيني كرد كه نرخ‌هاي دلار و طلا طي روزهاي آتي در بازار كاهش يابد. وي همچنين در مورد نرخ رسمي دلار تصريح كرد: حتما سياست تثبيت نرخ ارز را داريم اما مفهوم آن،‌اين نيست كه نرخ ارز را بر روي يك رقم قفل كنيم.

.

دكتر محمود بهمني، در مورد موضوع نرخ ارز در فاز دوم هدفمندي‌ يارانه‌ها به ایسنا عنوان كرد: موضوع نرخ ارز ارتباطي به هدفمندسازي يارانه‌ها ندارد.

.

وي ادامه داد: صحبت‌هايي در مورد پايين آوردن آن بود كه تسهيلات ارزي صادركنندگان را هم يك درصد پايين آورديم اما در شرايط فعلي تصور نمي‌كنيم آن را تغيير دهيم.

.

بهمني با تاكيد بر اينكه حتما سياست تثبيت نرخ ارز را داريم، در اين مورد توضيح داد: متنها مفهوم تثبيت نرخ ارز اين نيست كه بر روي يك رقم قفل كنيم. ثبات نرخ ارز يعني اين نرخ جهش‌هاي بالا و پايين را نداشته باشد. يعني روي يك روندي باشد.

.

بهمني در مورد تاثير مذاكرات بغداد بر روي بازار ارز ايران عنوان كرد: ‌مثلا روز شنبه هفته جاري نرخ دلار در بازار ۱۰۰ تومان افزايش يافت و سكه طلا هم ۵۰ هزار تومان افزايش قيمت داشت اما روز بعد آن، قيمت دلار و سكه كاهش يافت. اگر كسي بخواهد اين‌ها را بگويد اثر رواني ايجاد مي‌كند.

.

به گزارش تجارت پرس، رييس كل بانك مركزي تصريح كرد: مسائل سياسي و اثر رواني روي قيمت ذاتي اثر نمي‌گذارد. مثلا اگر كسي سكه طلا را بردارد و به آن طرف آب ببرد باز هم با همان ميزان قبلي از او آن سكه طلا را مي‌خرند و آن قيمت تغيير نكرده است. اين ها تماما ناشي از عوامل رواني، مسائل سياسي و اين كه مردم بخواهند وارد بازار شوند و طلا بخرند يا اينكه برعكس آن؛ يعني نگران باشند و طلاي خود را بفروشند است.

.

وي تصريح كرد: تصور من اين است كه باز هم بايد اين قيمت‌ها پايين بيايند.

.