نرم افزارحسابداری صدگان

لایحه مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه

0 655

حسابداراپ

به گفته برخی از اعضای کمیسیون عمران مجلس هشتم هنوز از لایحه مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه خبری نیست، این در حالیست که مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید می‌کند؛ اینکه هر دو طرف منتظر یکدیگر باشند هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد به خصوص آنکه توجه جدی از سوی مجلس در این‌باره نشده است.
.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، خانه‌های خالی از سکنه در تهران نمونه بارز سوداگری در بازار املاک مسکونی است که از یک‌سو عرضه واحدهای مصرفی را کاهش داده و از سوی دیگر باعث افزایش اجاره‌بها شده است. مسوولان بخش مسکن برای عرضه اجباری ملک مسکونی بدون استفاده در پایتخت، درخواست تصویب طرحی را داده بودند که در صورت اجرا، جرایم مربوط به تخلف احتکار را برای مالکان بیش از ۳ واحد خالی، به اجرا درمی‌آورد. اما هنوز در دولت یا مجلس مصوبه‌‌ای برای مقابله مالیاتی با خانه‌های خالی موجود، تدوین نشده است.

.

سال گذشته وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کرد که یک تا ۳ درصد مالیات به خانه‌های خالی از سکنه در نظر گرفته شود که این پیشنهاد نیز به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است، سازمان امور مالیاتی این پیشنهاد وزارت مسکن را بررسی و سپس به دولت برای تصویب ارائه خواهد کرد تا پس از تصویب در مجلس به قانون تبدیل شود؛ اما به گفته برخی از اعضای کمیسیون عمران مجلس هشتم  هنوز از این لایحه خبری نیست، این در حالیست که مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار می‌کند؛ اینکه هر دو طرف منتظر یکدیگر باشند هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد به خصوص آنکه توجه جدی از سوی مجلس در این‌باره نشده است.

.

طرح مالیات بر خانه های خالی ،اگرچه در ایران پس از مدتها مسکوت ماندن در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و شورای اسلامی شهر تهران نیز طرحی مشابه را برای تشدید عوارض واحدهای مسکونی خالی در دست بررسی دارد ،اما در بسیاری از کشورهای دنیا این طرح به شکل قانونی و مشخص سالهاست که اجرا می شود .

.

اخذ مالیات از  خانه‌های بدون سکنه فقط در حد شعار ماند.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم، می‌گوید: دولت هنوز لایحه‌ای درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه به مجلس ارایه نکرده واین موضع تنها در حد حرف و پیشنهاد باقی مانده است.

.

نصرالله کمالیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه ، اظهار داشت: این موضع تنها در حد حرف و پیشنهاد باقی مانده و دولت نیز هیچ طرح و یا لایحه‌ای به مجلس ارایه نکرده است.

.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس هشتم، افزود: این بحث نه در کمیسیون بررسی شده و نه در صحن مجلس، البته نمایندگان حمایت خود را همان زمان از این طرح و پیشنهاد اعلام کردند؛ اما هنوز به قانون تبدیل نشده است.

پندار سیستم

.

این عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم، با بیان اینکه نمایندگان موافق اجرای این طرح هستند و دولت باید لایحه‌ای به مجلس ارائه کند، تصریح کرد: به طور قطع این طرح در ایجاد تعادل در قیمت مسکن تاثیرگذار است. در واقع مالک ترجیح می‌دهد ملک خود را اجاره دهد تا اینکه مالیات پرداخت کند.

.

به گفته کمالیان، نگهداشتن مسکن مانند دیگر کالاهای مصرفی به معنی احتکار است و باید با مالیات‌های سنگین با کسانی که خانه‌های‌ خالی دارند برخورد شود. از سوی دیگر مجلس برنامه‌ریز نیست و دولت باید در این رابطه برنامه‌ریزی کند.

.

افزایش عرضه و  مبارزه با سوداگری؛۲ راه کنترل بازار مسکن

مقداد همتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، ۲ راه کنترل بازار مسکن را بحث افزایش عرضه و همچنین مبارزه با سوداگری خواند و اظهارداشت: از طریق بافت فرسوده و شهرهای جدید اطراف کلانشهرها می‌توانیم در بازار مسکن و میان عرض و تقاضا تعادل برقرار کنیم.

.

وی با تاکید بر لزوم ارتباط دولت و مجلس و بازنگری در قوانین مالیاتی افزود: وضع مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه، مالیات بر زمین‌های بایر و مالیات بر افزایش قیمت زمین و مسکن از جمله مباحثی هستند که باید با تعامل دولت و مجلس بازنگری شوند.

.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در واقع این بحث در تمامی دنیا رایج است؛ اما متاسفانه در کشور ما برخلاف تمام سوداگری‌هایی که رخ داده هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته است، ما در حال حاضر افزایش مالیات بر زمین‌های بایر را داریم اما آنقدر قیمت آن پایین است که هزینه‌ای برای کسی ایجاد نمی‌کند که زمین خود را عرضه کند.

.

به گفته همتی، با تعامل میان دولت و مجلس باید قوانین مبارزه با سوداگری و قوانین بازدارنده در بخش مسکن شکل بگیرد در غیر صورت تغییر جدی دراین‌باره نخواهیم دید.

.

وی همچنین در واکنش به اینکه مجلس منتظر لایحه‌ای از سوی دولت درمورد مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه هستند، گفت: اینکه هر دو طرف منتظر یکدیگر باشند هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد، بنابراین با یک تعامل درست باید سیاست‌های بازدارنده بر قوانین مالیاتی در بحث زمین و مسکن بازنگری جدی شود تا بتوان از سوداگری و افزایش قیمت در این بخش جلوگیری کرد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.