نرم افزارحسابداری صدگان

فروش سهام بانک اصناف

0 762

حسابداراپ

فروش سهام بانک اصناف به زودی آغاز می‌شود و بالاخره بعد از ۵ سال که از طرح موضوع تاسیس اين بانک می‌گذرد، مجموع اصناف کشور می‌توانند از طریق شماره حسابی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، سهام بانک اصناف را خریداری کنند.

.
رییس شورای اصناف کشور ضمن اعلام این خبر گفت: بر اساس نامه‌ای که این شورا برای دبیرخانه هیات عالی نظارت در وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده، این دبیرخانه امروز، دوشنبه، نشستی ویژه تشکیل می‌دهد تا به موضوع صدور مجوز برای افتتاح یک حساب یک طرفه در بانک مرکزی با هدف جمع‌آوری سهام بانک اصناف رای مثبت دهد.

.

 بر این اساس، هر یک از دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد صنفی کشور، حداقل باید حدود ۲۰۰ هزار تومان در این حساب، سرمایه‌گذاری و خرید سهام کنند تا سرمایه اولیه حداقل ۴۰۰ ميليارد تومانی بانک اصناف تجمیع شود. به گفته قاسم نوده فراهانی، بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک اصناف را صادر کرده، اما نهایی شدن تاسیس این بانک، ضمن اینکه نیازمند تامین سرمایه اولیه است، در انتظار تصویب قانون نظام صنفی نیز است؛ چرا که این قانون تعیین‌کننده نحوه دقیق سرمایه‌گذاری در بانک اصناف خواهد بود.

.

بر اساس این گزارش، پیش‌نویس قانون جدید نظام صنفی از سال قبل در اختیار مجلس قرار گرفت، اما بررسی آن به عمر مجلس هشتم نرسید و قرار است در دستور کار بررسی مجلس آتی قرار گیرد. البته این اظهارات رییس شورای اصناف کشور در شرایطی است که بانک مرکزی، صرفا «تعلل شورای اصناف» را عامل تعویق چند ساله در تاسیس بانک اصناف می‌داند.
.
پذیره‌نویسی منتفی شد
سال ۱۳۸۶ بود که اساسنامه بانك اصناف کشور با سرمايه ۲۵ ميليارد تومان، تدوين و اعلام شد که قرار است بانك اصناف با هدف استفاده بهينه از توانمندي‌هاي بالقوه بخش خصوصي در جهت توسعه اقتصادي از طريق تجهيز پس‌اندازهاي كوچك و بزرگ و منابع مالي اصناف تشکیل شود. در اولين اساسنامه این بانک، قید شده بود كه ۵۱ درصد، سهم اصناف باشد و ۴۹ درصد مابقی از طریق پذيره‌نويسي انجام شود كه اين امر مورد قبول اصناف واقع نشد و نمايندگان اصناف خواستار كسب ۱۰۰ درصدي سهم اصناف در بانك اصناف بودند که در نهایت، ‌پس از تشكيل جلساتي مشترک میان نمايندگان اصناف و وزارت بازرگانی سابق، قرار شد ۹۵ درصد سهام بانک، سهم اصناف باشد و ۵ درصد مابقی با پذيره‌نويسي تامین شود.
.
۱۰۰ درصد سهام بانک، صنفی است
اما امروز رییس شورای اصناف کشور به صراحت این موضوع را رد و تصریح می‌کند که با پیگیری‌های صورت گرفته، قضیه پذیره‌نویسی برای بانک اصناف کلا منتفی شده و قرار است ۱۰۰ درصد سهام این بانک از طریق اصناف و واحدهای صنفی تامین شود.

پندار سیستم

.

 در عین حال، در اولين اساسنامه بانک اصناف، ميزان سرمايه اوليه، ۲۰ ميليارد تومان و در اصلاحيه، ۲۵ ميليارد تومان سهم تعیین شد؛ اما با توجه به تعویق چند ساله تشکیل این بانک، رقم سرمایه مورد نیاز در مقاطع زمانی مختلف، تا ۲۰۰ میلیارد تومان، ۲۵۰ میلیارد تومان و ۳۷۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و هم‌اکنون هم شورای اصناف کشور اعلام می‌کند که تاسیس بانک اصناف نیازمند حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه است. بر این اساس، نوده فراهانی اعلام کرد که اگر مراكز استان‏ها با پیشنهاد «تامین سرمایه اولیه بانك اصناف از واحدهای صنفی» موافقت كنند، مذاکره با بانك مركزی برای راه‌اندازی بانک اصناف به جریان خواهد افتاد.
.
هیات مدیره از اصناف می‌آید
البته با توجه به بالا رفتن رقم مورد نیاز برای تامین سرمایه اولیه تشکیل بانک اصناف، حتی پیشنهاد تامین بخشی از این سرمایه با خرید ۴۰ درصد از سهام بانك صادرات هم مطرح شد، اما صاحبان صنوف با این پیشنهاد موافقت نکردند؛ زیرا از ابتدای مطرح شدن موضوع تاسیس بانک اصناف، قرار بود این بانک، «مستقل» باشد و به تامين نیازهای مالی و حمایتی اصناف و واحدهای صنفی کشور بپردازد.

.

در این بین، ‌هيات مديره‌اي هم به انتخاب بانك مركزي برای بانک اصناف مشخص شد كه البته توسط اصناف مقبول واقع نشد و بنابراین، قرار شد هيات مديره بانك اصناف با در نظر گرفتن معیارهای لازم از جمله برخورداری از ۵ سال سابقه در مديريت بانكي، پولي و مالي، از داخل اصناف، انتخاب و سپس براي تاييد به بانك مركزي معرفي شود.
.
۲/۲ میلیون نفر سهامدار بانک اصناف
به هر حال، آن طور که رییس شورای اصناف کشور می‌گوید، بالاخره با گذشت ۵ سال از مطرح شدن موضوع تاسیس بانکی مستقل برای اصناف تحت عنوان «بانک اصناف»، زمان فروش سهام این بانک فرا رسیده است. نوده فراهانی در توضیح علل به تعویق افتادن چند ساله تاسیس بانک اصناف می‌گوید: تاسیس بانک اصناف به دلیل گستردگی واحدهای صنفی و زمان‌بر بودن تامین سرمایه اولیه طولانی شد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که تاسیس بانک اصناف و تامین سرمایه اولیه آن توسط دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد صنفی از نظر زمانی، روند اجرایی شدن و نحوه عملیاتی کردن موضوع، تفاوت‌های اساسی با روند تاسیس بانک‌های دولتی یا خصوصی که توسط یک یا چند نفر تاسیس می‌شوند، دارد.

.

مشاور رییس‌جمهور در امور اصناف از تامین سرمایه حداقل ۴۰۰ میلیارد تومانی برای تاسیس بانک اصناف توسط واحدهای صنفی دارای پروانه کسب در سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد: برای تامین این سرمایه به مجامع امور صنفی سراسر کشور اجازه داده شده که با همکاری اتحادیه‌های تحت پوشش، این مبلغ را از واحدهای صنفی جمع‌آوری کنند.
.
سقف خرید سهام: ۱۰ سهم
نوده فراهانی همچنین با اعلام اینکه جمع‌آوری سرمایه اولیه بانک اصناف توسط مجامع امور صنفی از سال گذشته آغاز شده است، افزود: سهم هر استان از سرمایه اولیه بانک براساس تعداد واحدهای صنفی تعیین شده و هم‌اکنون برخی استان‌ها موفق شده‌اند سهم تعیین شده را به صورت صد درصد، برخی استان‌ها تا حدود ۶۰ درصد و نهایتا استان‌های ضعیف تا ۴۰ درصد مبلغ سهم خود را تامین کنند. رییس شورای اصناف کشور در عین حال با اعلام اینکه هر واحد صنفی دارای پروانه کسب می‌تواند یک تا ۱۰ سهم از مجموع سهام بانک اصناف را خریداری کند، تصریح کرد: ارزش هر سهم برای واحدهای صنفی صد هزار تومان تعیین شده و هر واحد صنفی می‌تواند تا ۱۰ سهم؛ یعنی تا سقف یک میلیون تومان از سهام بانک اصناف را خریداری کند.
.
تاسیس بانک اصناف برای اعطای وام کم‌بهره
در همین رابطه، رييس مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با اشاره به تشکیل یک کارگروه ویژه برای پیگیری امور تشکیل بانک اصناف در مرکز متبوع، تصریح کرد که دبيرخانه بانك اصناف به صورت جدي به دنبال نهایی کردن تشکیل این بانک است. بر اساس اعلام حسن رادمرد، هدف از تاسيس بانک اصناف اعطاي وام کم بهره براي اصناف است تا از این طریق، واحدهای صنفی در تامين ماشين آلات و زیرساخت‌های صنفی لازم با مشکل مواجه نشوند.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.