نرم افزارحسابداری صدگان

عوارض ۷۰درصدي صادرات سنگ آهن لغو شد.

0 709

حسابداراپ

اخذ عوارض صادرات ۷ دلار از هرتن محصول ۱۰دلاري دانه بندي شده سنگ آهني كه قرار بود از اول سال توسط گمرگ دريافت شود، لغو شد.

.

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، اواسط ارديبهشت سال جاري بود كه بعد از غائله بهره مالكانه ۳۰ درصدي سنگ آهني ها در سال گذشته كه هنوز به نتيجه نرسيده ، تصميم اخذ عوارض صادرات ۷ دلار از هرتن۱۰دلاري محصولات دانه بندي شده سنگ آهني، شركت هاي معدني و بورس را با حاشيه هايي تازه ايي مواجه كرد.

.

طبق آن تصميم شركت هاي صادركننده محصولات دانه بندي شده و خام مانند جلال آباد زرند، فولاد صبا نور، تهيه و توليد مواد معدني و سنگ آهن مركزي كه در سال حدود ۱۰ ميليون تن ماده خام و دانه بندي شده صادر مي كنند و تا سال پيش وجهي را براي صادرات پرداخت نمي كردند ،بايد براساس تصميم گمرگات كشور براي اين محصولات عوارض صادراتي آن هم از ابتداي سال جاري پرداخت مي كردند.

.

تصميم فوق از قرار معلوم يكي از برنامه هاي سال گذشته گمرگ و طبق مصوبه هيئت دولت بود، اما با مخالفت ايميدرو ، قرار بود اجرايي نشود ولي در جريان مراجعه برخي مديران براي صادرات محصولات به گمرگ اين تصميم اعلام شده بود. به اين ترتيب قرار بود قيمت كارشناسي هرتن اين نوع محصولات حدود ۱۰ دلار ( كه كمتر از قيمت واقعي است) تعيين شده و بابت هر تن ۷۰ درصد اين قيمت يعني ۷ دلار به عنوان عوارض صادرات دريافت شود.

..

اخذ عوارض ۷۰درصدي صادرات از سنگ آهني ها لغو شد.

حال بعد از گذشت چند هفته از اين تصميم پر چالش،محمد فاطميان مدير كل دفتر صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت از لغو عوارض ۷۰ درصدي صادرات سنگ هاي ساختماني فرآوري نشده خبر داده و اعلام كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت پيشنهاد لغو بخشنامه اخذ عوارض۷۰در صدي ازصادرات سنگ هاي  ساختماني فرآوري نشده را چندي پيش به هيئت دولت ارائه و اين هيئت نيز پس از بررسي مصوبه لغو عوارض ۷۰ درصدي صادرات سنگ هاي ساختماني فرآوري نشده را به گمركات ابلاغ كرد.

.

وي با بيان اينكه ايران از نظر ذخاير در منطقه جايگاه نخست و در جهان جايگاه سوم را دارد، افزود:ايران با برداشت ۱۴ ميليون تن سنگ در سال بعد از چين و هند رتبه سوم را به خود اختصاص داده و ايران در صادرات سنگ فرآوري شده رتبه ۱۴ جهان و در صادرات سنگ خام رتبه ۹ جهان از آن خود كرده است.

.

تصميمي كه مغاير قانون برنامه پنجم توسعه بود.

براساس اين گزارش،اين اقدام درحالي اعلام و سپس لغو شده كه اصولا” طبق بند ب ماده ۱۰۴ قانون برنامه پنجم توسعه ” اخذ هر گونه ماليات و عوراض صادراتي  غير نفي و خدمات در طول برنامه پنجم توسعه ممنوع” بود و هست.

پندار سیستم

.

صبانور عوارضي نداده است.

در اين رابطه يكي از مديران فعال در حوزه سنگ آهني ها به فارس گفت: در جريان لغو تصميم گمرگ نيستم اما از اين موضوع مطلع هستم كه ماه گذشته از محصولات صادراتي شركت فرابورسي فولاد صبا نور عوارضي بابت صادرات دريافت نشده است. بنابراين به نظر مي رسد به دليل مغايرت مصوبه سال گذشته هيئت دولت با قانون برنامه پنجم ، موضوع اخذ عوارض ۷۰ درصدي از هر تن ۱۰ دلاري منتفي شده باشد.

.

عوارض ۷۰درصدی صادرات سنگ‌آهن هم لغو شد.

 درحالی پیش از این لغو عوارض ۷۰درصدی صادرات سنگ ساختمانی اعلام شده بود که معاون گمرکی گمرک ایران گفت: مصوبه قبلی اخذ عوارض صادراتی سنگ آهن هم در هیئت دولت لغو شد.

.

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد عوارض ۷۰ درصدی صادرات سنگ آهن و سنگ ساختمانی گفت: در این زمینه مکاتبات وسیعی با مراجع ذیربط از جمله اداره کل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت و معاونت حقوقی رئیس جمهور انجام شد.

.

وی افزود: این امر در قانون بودجه ۹۱ نیز بررسی شده که مصوبه قبلی مبنی بر اخذ عوارض ۷۰ درصدی صادرات، توسط هیئت وزیران لغو و به گمرک ابلاغ شود.

.

معاون گمرکی گمرک ایران تأکید کرد: مصوبه قبلی وصول عوارض صادراتی از سنگ آهن از سوی اداره کل مقررات صادرات و واردات در وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاون حقوقی رئیس جمهور مصوبه نافذ اعلام شده و گمرک نیز آن را ادامه می‌داد، اما در بررسی مجلس مقرر شد، این مصوبه لغو شود که هنوز به صورت رسمی به گمرک ابلاغ نشده است.

.

نادری افزود: ظاهراً روز یکشنبه ۲۱ خرداد ۹۱ مصوبه هیئت دولت در مورد لغو اخذ عوارض صادراتی سنگ از دولت صادر شده، اما هنوز به  گمرک نرسیده و به محض اینکه به گمرک ابلاغ شود، مصوبه قبلی اصلاح خواهد شد.

.

پیش از این مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از لغو عوارض ۷۰ درصدی صادرات سنگ‌های ساختمانی فرآوری نشده خبر داده بود.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.