نرم افزارحسابداری صدگان

شكل جديد رفع سوءاثر از سوابق چك‌هاي برگشتي

1 1,327

حسابداراپ

پندار سیستم

بانك مركزي روش جديد رفع سوءاثر از سوابق چك‌هاي برگشتي را اعلام كرد.
.
به گزارش ايسنا، در دستورالعمل جديد بانك مركزي در مورد رفع سوءاثر از سوابق چك‌هاي برگشتي اشاره شده كه در صورت اقدام نكردن مشتري نسبت به رفع سوء اثر از چك برگشتي از طريق ساير روش‌ها، سابقه هر چك برگشتي صرفا پس از انقضاي مدت هفت سال از تاريخ صدور گواهي نامه عدم پرداخت آن، به صورت خودكار از سامانه اطلاعاتي بانك مركزي رفع سوء اثر مي‌شود.
.
طبق اين گزارش بانك مركزي، دستورالعمل جديد مربوط به چك‌هاي برگشتي موضوع مرور زمان جهت رفع سوء‌اثر از سوابق چك‌هاي برگشتي را سختگيرانه‌تر از دستورالعمل قبلي در دستور كار داشته است. به نحوي كه اگر شخصي حتي يك برگ چك برگشتي داشته باشد و نسبت به رفع سوء‌اثر از طريق ساير روش‌ها اقدام نكند، تا مدت هفت سال داراي سوء سابقه در سامانه اطلاعاتي بانك مركزي خواهد بود و محروميت‌هاي مربوط به‌ آن در خصوص شخص مزبور اعلام خواهد شد.
.
طبق اين دستورالعمل، محروميت‌هاي هر برگ چك برگشتي به طور مستقل مدنظر قرار خواهد گرفت و معيار محاسبه هفت سال توقف، از تاريخ آخرين چك، مورد محاسبه قرار مي‌گيرد.
.
در دستورالعمل‌هاي قبلي بانك مركزي، علاوه بر ساير شيوه‌هاي رفع سوء اثر از سوابق چك‌هاي برگشتي، اين امكان براي اشخاص حقيقي و حقوقي فراهم بود تا بدون ارائه مدرك مثبته و فقط بر مبناي مانده تعداد چك‌هاي برگشتي و با مرور زمان، از خدمات بانكي نظير افتتاح حساب جاري جديد و دريافت دسته چك جديد بهره‌مند شوند. طبق مفاد مقررات مزبور، مدت نگه‌داري سوابق افراد داراي سابقه يك چك برگشتي در بانك اطلاعاتي شش ماه، دو فقره چك به مدت يك سال، سه فقره چك به مدت دو سال، چهار تا ۱۲ فقره چك به مدت سه سال، ۱۳ تا ۲۰ فقره به مدت چهار سال، ۲۱ تا ۵۰ فقره به مدت هشت سال، ۵۱ تا ۱۰۰ فقره به مدت ۱۰ سال و ۱۰۱ فقره و بيشتر به مدت ۱۵ سال بود. اما در دستورالعمل جديد اين موضوع تغيير يافته است و محروميت‌هاي هر برگ چك برگشتي به طور مستقل مدنظر قرار خواهد گرفت و معيار محاسبه هفت سال توقف، از تاريخ آخرين چك، مورد محاسبه قرار مي‌گيرد.

 

.

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. ابراهیمی می گوید

    باسلام یک چک ۷۵۰۰۰ در تاریخ ۱۵/۷/۸۲ بانک ملی را به کسی دادم و بدلیل مسدود کردن حساب از سوی بانک امکان واریز وجه نبوده و چک رجوع شده به بانک را برگشت میزنند بدهی را نقداً پرداخت کردم حالا بانک این را بعنوان چک برگشتی در استعلامات خود از مراجع مختلف اعلام میکند. به شعبه مراجعه می کنم میگویند مربوط بانک مرکزی است. نمی دانم چکار کنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.