نرم افزارحسابداری صدگان

سکه به دنبال طلا یا دلار؟

0 573

حسابداراپ

به دنبال افزایش ۲۰ دلاری قیمت جهانی طلا، نرخ سکه در بازار داخلی نیز رو به افزایش نهاد. دیروز قیمت طلا در بازارهای جهانی پس از نوسان بین ۱۶۲۲ تا ۱۶۳۸ دلار در بازار لندن در ساعت ۱۵ به وقت تهران به ۱۶۳۵ دلار رسید که نسبت به زمان مشابه روز قبل از آن، تقریبا ۲۰ دلار افزایش داشت.

.

روند افزایشی قیمت جهانی طلا بر قیمت انواع سکه در بازار داخلی در کنار سایر عوامل تاثیری افزایشی داشت.
قیمت سکه دیروز با ۵۰۰۰ تومان افزایش تا محدوده ۶۷۵ هزار تومان بالا رفت. سکه طرح قدیم نیز با ۲۰۰۰ تومان افزایش به ۶۸۲ هزارتومان رسید. نیم سکه ۳۰۰۰ تومان گران شد و به نرخ ۳۳۸ هزار تومان رسید. ربع سکه ۲ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۸۷ هزار تومان فروخته شد.

.

دیروز تا ظهر قیمت خرید سکه طرح جدید ۶۷۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۶۷۹ هزار تومان ، نیم سکه ۳۳۲ هزار تومان و ربع سکه ۱۸۲ هزار تومان اعلام شد که البته با توجه به نوسانی بودن قیمت‌ها و شرایط بازار، این قیمت‌ها ممکن است با نرخ‌های مطرح شده در سایر مناطق عرضه سکه به صورت محدود تفاوت داشته باشد. 

.
در بازار دیروز ارز هم، قیمت‌ها تغییر داشت، اما قیمت دلار و یورو کاهشی بود، افت قیمتی که البته برخی را راضی نکرد. دلار و یورو هر یک ۵ تومان افت داشتند و به نرخ ۱۷۶۵ تومان و ۲۲۳۵ تومان تا ۳ بعد از ظهر فروخته شدند. در مقابل پوند انگلیس با ۵ تومان افزایش قیمت ۲۷۸۵ تومان فروخته شد. در بازار با وجود کم بودن زمینه دلار آمریکا تقاضاهای اندک خرید نیز گاهی بزرگ جلوه می‌کند.

.

دیروز تعداد خریدار برای دلار تا حدودی بیشتر بود، اما این به معنی هجوم برای خرید دلار نیست. انتظار می‌رفت در این هفته قیمت دلار روند کاهشی را در بازار دنبال کند. انتظار برای کنترل قیمت از طریق وارد شدن دلار به بازار با توجه به تقویم رویدادهای منطقه‌ای و داخلی، در متن بازار انتظاری کاملا به‌جا ارزیابی شده است، با این حال از نظر برخی از فعالان، به میزانی که انتظار می‌رفت، قیمت دلار کاهش نیافته است.

.

برخی در بازار از هفته قبل انتظار داشتند در این روزها قیمت دلار تا ۱۷۲۰ تومان افت داشته باشد، اما قیمت‌ بعداز ظهر چهارشنبه دلار حداقل ۵۰ تومان بالاتر از پیش‌بینی‌ها و انتظارات بود. در شرایط فعلی در بازار قیمت دلار البته تحت کنترل است و با وجود برخی نگرانی‌ها و اعلام نرخ‌های جدید از تورم در کشور فروش دلار در سطح بازار نیز کمک چندانی به پایین آوردن قیمت دلار نکرده است. با این حال افزایش چندانی نیز در قیمت دلار از هفته گذشته تا به دیروز ثبت نشده که خود عاملی بازدارنده در مسیر افزایش بیشتر قیمت سکه بوده است.

.
وضعيت هفتگی از بازار ارز و سکه 
از چهارشنبه هفته قبل تا بعداز ظهر دیروز قیمت دلار از ۱۷۶۳ تومان به ۱۷۶۵ تومان رسید که به طور متوسط و فارغ از نوسان تا محدوده ۱۷۸۰ تومان روز شنبه، تنها يك دهم درصد افزایش داشته است. یورو در این مدت ۶ دهم درصد کاهش داشت. قیمت آن از ۲۲۵۰ تومان تا ۲۲۳۵ تومان افت داشت.

پندار سیستم

.
در همین زمان، در بازارهای جهانی قیمت طلا دستخوش نوسان قیمت بود و از ۱۵۵۰ دلار در چهارشنبه هفته قبل تا ۱۶۳۵ دلار روز گذشته را پشت سر گذاشت که حداقل ۵/۵ درصد افزایش داشت. اگرچه همواره انتظار براین است که قیمت سکه در بازار داخلی متناسب با افزایش قیمت جهانی طلا، افزایش قیمت داشته باشد، اما محدودیت در نوسان قیمت دلاردر بازار داخلی را در این میان نمی‌توان نادیده گرفت.

.

از این رو قیمت سکه طرح جدید در این هفته تنها ۲ درصد افزایش داشته و از ۶۶۲ هزار تومان به ۶۷۵ هزار تومان رسیده است. قیمت سکه طرح قدیم نیز ۳ درصد رشد داشت و از ۶۶۳ هزار تومان به ۶۸۲ هزار تومان رسید. نیم سکه هم با ۹ دهم درصد افزایش از ۳۳۵ هزار تومان تا ۳۳۸ هزار تومان بالا رفت. در هفته مورد اشاره ربع سکه نیز نتوانست متناسب با رشد قیمت جهانی طلا گران شود و تنها با ۲ درصد رشد قیمت، از ۱۸۳ هزار تومان تا ۱۸۷ هزار تومان را یک هفته‌ای طی کرد. در بازار طلا نیز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت حداکثر ۵/۲ درصد افزایش داشت و از ۶۷ هزار و ۴۰۰ تومان به محدوده ۶۹ هزار تومان رسید.

.
در بازارهای جهانی در هفته‌ای که گذشت مهم‌ترین عامل افزایش قیمت طلا، اعلام نرخ بیکاری آمریکا برای ماه آوریل بود. در این ماه با وجود انتظار برای ایجاد ۱۵۰ هزار شغل جدید در عرصه‌های غیرکشاورزی، تنها ۶۹ هزار شغل ایجاد شد و نرخ بیکاری در این کشور از ۱/۸ درصد به ۲/۸ درصد رسید.

.
طلا در بازارهای جهانی 
در فدرال رزرو روز پنج‌شنبه ( امروز) قرار است برنانکه رییس فدرال رزرو سخنرانی کند. در صورتی که در این سخنرانی‌ها بحث تزریق منابع مالی به اقتصاد مطرح باشد، امکان افزایش شدید قیمت طلا و افت ارزش دلار فراهم می‌آید. افزایش بیکاری آمریکا در آمار ماه آوریل نشانه‌ای قابل طرح برای رایزنی برخی از کارشناسان در این زمینه فراهم کرده و بر اساس آن برخي از سرمایه‌گذاران به شرط بندی و نظرسنجی در مورد به اجرا گذاشته شدن دور سوم تسهیل مقداری توسط فدرال رزرو پرداخته‌اند.

.
حتی بحث رسیدن قیمت طلا به رکوردهای تاریخی خود از جمله نرخ‌های نزدیک به ۱۹۰۰ دلار و ۲۰۰۰ دلار را برای پایان سال ۲۰۱۲ بر سر زبان‌ها انداخته است. با این حال طلا همچنان متاثر از برخی از عوامل با صف خرید مواجه می‌شود و گاهی با فروش عمده و تقویت دلار ضعیف‌تر می‌شود.

.

افت نرخ رشد اقتصادی در سراسر جهان از جمله چین و بحران بدهی‌ها در اروپا شرایط را برای افت تقاضا برای نفت و سایر کالاها ایجاد کرده و طلا نیز دراین مسیر دست‌خوش افت قیمت شده است. در همین حال افزایش نگرانی‌های سیاسی در سطح جهان موجی از تقاضا را برای حفظ ریسک دارایی‌ها به صورت تقاضای سرمایه‌گذاری متوجه طلا کرده است. شرایطی که البته از هفته‌های آینده، نشانه‌های کامل‌تری از آن بروز خواهد کرد.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.