- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سكه باز هم در فكر صعود

مبادلات ديروز بازار آتي سكه با ركوردشكني محدوده قيمت‌ها و رد كردن مرز ۸۰۰ هزار تومان براي سررسيدهاي شهريورماه همراه شد.

.
افزايش قيمت سكه در بازار نقدي و به تبع آن، تحركات مثبت طلاي جهاني در ساعات پاياني مبادلات بامداد روز شنبه از مهم ترين دلايل افزايش قيمت‌ها در بازار آتي بوده است. تحليلگران با اشاره به مسائل سیاسی بر اين باورند که مبادلات ديروز ارز و سكه واكنشي به اين موضوعات است. اين در حالي است كه تحولات سوريه نيز روي دادوستدها تاثيرگذار بوده و نگراني‌ها بابت هر يك از اين قضايا به نوعي اثر خود را در بازار گذاشته است.

.

البته كارشناسان با بيان اينكه بازار به تبع از عوامل مختلفي در جريان است بر اين باورند وزنه اثرگذاري هر يك از اين پارامترها متفاوت بوده، اما افزايش قيمت دلار در بازار داخلي و رسيدن به مرز يك هزار و ۸۰۰ تومان، بازار آتي را در محدوده بالاي قيمتي نگه داشته است. اين در شرايطي است كه تحليلگران نسبت تاثيرگذاري هر يك از پارامترهاي موجود روي بازار داخلي را به تناسب موقعيت زماني متغير مي‌دانند.

.

به نظر مي‌رسد مهم‌ترين فاكتور تاثيرگذار بر مبادلات سال گذشته از اوايل سال تا اوايل مهرماه حركت قيمت اونس طلا در بازارهاي جهاني بوده، در شرايطي كه از اوايل دي ماه سال گذشته و در سه ماهه ابتدايي سال‌جاري بيشترين عامل تاثيرگذار در بازار، قيمت دلار داخلي است و هر گونه تغيير در روند مبادلات اين كالا كه با سطح تقاضاي بالاي اين مدت همراه بوده بازار نقدي و آتي سكه را با نوسان همراه كرده است. 

.
اعتقاد بر اين است در طول يك سال و نيم گذشته، روند مبادلات متاثر از پارامترهاي غيراقتصادي و بيشتر تحت تاثير ريسك‌هاي سيستماتيك حركت متفاوتي را پشت سر گذاشته است. البته گمانه زني‌ها از روند مبادلات در روزهاي پيش رو در حالي متغير است كه برخي با اشاره به روند حركت قيمت طلا در بازارهاي جهاني بر اين باورند افت طلا مي‌تواند شيب قيمت‌ها در بازار آتي را نزولي كند، اما نوسانات بازار ارز به خصوص دلار كه همواره به دليل سطح تقاضا و محدوديت‌هاي بين‌المللي که شرايط تامين نياز ارزي را چه به صورت خرد در بازار و چه به صورت كلان در مبادلات بين بانكي با مشكل روبه رو كرده از مهم‌ترين دلايل افزايش قيمت دلار در بازار و به تبع آن تاثيرگذار روي تحركات مثبت قيمتي در ديگر بازارها بوده است.

.

اين در حالي است كه روز گذشته رييس بانك مركزي با بيان اينكه همواره قیمت کالاها افزایش می‌یابد، در مورد نوسانات قیمت دلار گفته است نباید دلار را کالای پست (در ادبیات اقتصادی کالای پست، کالایی است که شیب منحنی تقاضا برایش صعودی است و با کاهش قیمت تقاضا برای آن کاهش می‌یابد) فرض کنیم و انتظار داشته باشیم قیمت بین يك هزار تا يك هزار و ۵۰ تومان ثابت بماند.

.

علاوه بر صحبت هاي محمود بهمني و وزير اقتصاد و دارايي پيرامون نوسانات ارز و چگونگي روند قيمت ها، بانك مركزي طي گزارشي اعلام كرد نرخ تورم ارديبهشت ماه ۲/۲۲ درصد بوده كه بررسي روند نرخ تورم طي يك سال و نيم گذشته نشان مي‌دهد روند حركتي نرخ تورم همواره افزايشي بوده و كارشناسان نسبت به اين موضوع اظهار نگراني كرده‌اند، اين در شرايطي است كه در صورت تداوم افزايش نرخ تورم و بالا باقي ماندن حجم نقدينگي هاي سرگردان، مي‌توان همچنان افزايش حجم مبادلات در بازار ارز و سكه را مشاهده كرد. 

.
معامله گران از افزايش موقعيت‌هاي خريد در بازار ارز و كاهش صف فروش در مبادلات چند روز گذشته خبر داده‌اند و معتقدند تغييرات بازار ارز تعيين كننده روند دادوستدها در بازار نقدي و آتي خواهد بود. بازار آتي روز گذشته شاهد مشكلاتي در سيستم معاملاتي بود كه با برطرف شدن اين موضوع، روند معاملات به حالت عادي برگشت.

.

از جمع‌بندي همه مسائل مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه سير حركتي بازار صعودي است و در صورتيكه اتفاق يا تصميمات جديدي از سوي بانك مركزي لحاظ نشود روند مبادلات به همين شكل بيشتر با گرفتن موقعيت‌هاي خريد در سررسيدهاي دور دنبال خواهد شد. دامنه نوسان مثبت قيمت‌ها در بازار ديروز در شرايطي به ۵/۳ درصد رسيد كه در مبادلات بعدازظهر در سررسيدهاي نزديك قيمت‌ها كاهش محسوسي را تجربه كرد، اما موقعيت هاي تعهدي باز در دو سررسيد خرداد و شهريورماه افزايشي و در دو سررسيد تير و مردادماه كاهشي بود. 

.
قيمت سكه سررسيد خردادماه با افزايش ۰۷/۱ درصد در مبادلات صبح و ۷۳/۰ درصد افت در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۶۹۰ تا ۷۰۲ هزار تومان، سررسيد تيرماه با ۳۰/۲ درصد افزايش در مبادلات صبح و ۰۵/۰ درصد افت در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۷۱۹ تا ۷۳۵ هزار تومان، سررسيد مردادماه با افزايش ۵۰/۲ درصدي در محدوده ۷۵۳ تا ۷۶۸ هزار تومان و سررسيد شهريورماه با افزايش ۴۴/۳ درصدي در محدوده ۷۸۸ تا ۸۱۲ هزار تومان قرار گرفت.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.