نرم افزارحسابداری صدگان

سكه آتي گران شد.

0 666

حسابداراپ

تحليلگران احتمال كاهش قيمت‌ها در روزهاي آينده را بعيد ‌مي‌دانند

قيمت سكه روز گذشته با افزايش ۵ درصدي روبه‌رو شد؛ در حالي كه احتمال كاهش محسوس قيمت‌ها با توجه به پارامترهاي موجود در روزهاي آينده كمرنگ شده است. 

.

مبادلات بازار آتي بورس كالاي ايران در شرايطي ديروز آغاز شد كه دامنه رشد قيمت سكه به ۵ درصد رسيد. تحليلگران دليل اصلي رشد قيمت‌ها را بيشتر ناشي از جو رواني اخبار رسمي و غير رسمي منتشر شده از مذاكرات بغداد ‌مي‌دانند.

.

اين در حالي است كه روايت‌ها از آينده بازار متفاوت است؛ در شرايطي كه برخي افزايش قيمت‌ها در آينده نزديك را تا تير ماه و قبل از نشست مسكو حتمي ‌مي‌دانند. بعضي تصميمات بانك مركزي در قبال بازار ارز و سكه‌هاي پيش فروش شده را عامل مهمي در تقليل التهابات بازار ‌مي‌دانند. 

.
فعالان بازار بر اين باورند شرايط در حال حاضر به گونه‌اي است كه تصور درست و روشني از آينده وجود ندارد و بيشتر تصميم‌ها نيز در همين چارچوب صورت ‌مي‌گيرد. اين در شرايطي است كه گزارش‌هاي رسمي و غير رسمي از وضعيت موجود حاكي از اين است كه نمي‌توان به كاهش موج التهاب‌ها در بازار اميدوار بود و بهتر است تا زمان نشست بعدي كه نزديك سه هفته ديگر در مسكو برگزار ‌مي‌شود، منتظر ماند.

.

البته برخي ديگر بر اين باورند بازار در شرايط كنوني تنها متاثر از جو رواني مذاكرات حركت ‌مي‌كند و عرضه و تقاضاها بر شرايط كنوني تاثير زيادي ندارد. اين در حالي است كه روز گذشته آخرين روز گرفتن اوراق سپرده به جاي سكه‌هاي پيش فروش شده بود و به نظر ‌مي‌آيد با توجه به اينكه موعد تحويل سكه‌هاي پيش فروش شده ۶ ماهه هنوز نرسيده به احتمال زياد بازار در روزهاي آينده شاهد تاثيرپذيري از شرايط و پارامترهاي موجود باشد.

.

فعالان صحبت‌هاي روز گذشته رييس بانك مركزي در قبال بازار ارز و سكه را نيز تاثيرگذار دانستند. بهمني در صحبتي اعلام كرده که التهاب بازار ارز و سكه تقليل يافته، اما هنوز به قيمت واقعي سكه نرسيده‌ايم. 

پندار سیستم

.
اين در حالي است كه وي در ادامه صحبت‌هايش به منابع بانك‌ها هم اشاره كرده و گفته بانك‌ها كل منابع خود را مصرف كرده‌اند. كارشناسان علاوه بر فاكتورهاي موجود، به وضعيت طلا در بازارهاي جهاني نيز اشاره ‌مي‌كنند و بر اين باورند که تازه‌ترين گزارش منتشر شده صندوق بين‌المللي پول در رابطه با آخرين آمار رسمي ذخاير طلاي بانك‌هاي مركزي جهان، نشان‌دهنده ادامه خريد طلا توسط بانك‌هاي مركزي است.

.

بر اساس اين گزارش، اگر روند ادامه داشته باشد، پيش‌بيني ‌مي‌شود افزايش ذخاير طلا در سال جاري ادامه پيدا كند. اين در حالي است كه با توجه به اينكه اين اطلاعات مربوط به كشورهايي است كه آمار ذخايرشان را منتشر ‌مي‌كنند، آمار واقعي حتي ‌مي‌تواند بيش از اين باشد. 

.
به نظر ‌مي‌رسد وضعيت بدهي‌ها در اروپا و گمانه زني‌ها بابت خروج يونان از منطقه يورو روي تغييرات ارزش يورو در برابر دلار و از سويي استفاده از طلا به عنوان دارايي جايگزين يكي از پارامترهاي اساسي در تعيين قيمت طلا در بازارهاي جهاني باشد. البته وضعيت دادوستدهاي طلا در هند و چين و كاهش سطح تقاضا روي مبادلات جهاني نيز تاثيرگذار بوده است.

.

اين در حالي است كه انتشار آمار جديد از شاخص‌هاي مختلف اقتصادي ايالات متحده به خصوص آمار اشتغال ‌مي‌تواند روي ارزش دلار و نوسانات طلا موثر باشد. البته بامداد ديروز در بازارهاي نيويورك قيمت طلا روي يك هزار و ۵۷۳ دلار و ۷۰ سنت به ازاي هر اونس بسته شد كه نسبت به ساعت شروع معاملات افزايش ۱۶ دلاري را تجربه كرد. اين در شرايطي است كه براي هفته جاري نيز انتظارات حاكي از تحركات مثبت قيمتي طلا دارد؛ اما براي افزايش يا كاهش قيمت در بازارها دلايل منطقي ارائه نشده است. 

.
روند دادوستدها در بازار آتی ديروز در ۱۵ دقيقه ابتدايي با نوسانات محسوسي دنبال شد، اما در ادامه، افزايش قيمت‌ها از سر گرفته شد و بازار پس از ايجاد موقعيت‌هاي خريد زياد، شاهد تشكيل صف‌هاي خريد نيز بود. البته رشد قيمت دلار بر افزايش قيمت سكه در بازار نقدي و متناسب با آن بازار آتي تاثير گذار بود. در مجموع روز گذشته بازار بيشتر با روند افزايشي رو‌به‌رو شد، اما از شدت آن كاسته شد.

.

قيمت سكه سررسيد خردادماه با ۶۶/۴ درصد افزايش در محدوده ۶۷۰ تا ۶۹۴ هزار تومان، سررسيد تير ماه با ۵ درصد افزايش در محدوده ۶۸۰ تا ۷۰۳ هزار تومان، سررسيد مرداد ماه با ۹/۴۴ درصد افزايش در محدوده ۷۰۵ تا ۷۲۵ هزار تومان و سررسيد شهريورماه با ۹۹/۴ درصد افزايش در محدوده ۷۲۲ تا ۷۳۶ هزار تومان قرار گرفت.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.