نرم افزارحسابداری صدگان

سردرگمي سكه و دلار

0 617

حسابداراپ

بازار داخلی سکه و ارز پس از چند روز تعطیلی، دیروز در حالی آغاز به کار کرد که علاوه بر تاثیر‌پذیری از نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی، باید به تقاضای انباشته چند روز اخیر پاسخ می‌داد؛ از این رو، قیمت‌ها از همان ساعات اولیه روز کاری صرافان، با نوسان همراه بود؛ از یک صرافی به صرافی دیگر تفاوت داشت و به نوعی از سردرگمی میان فروشندگان و خریداران حکایت داشت. به گونه‌ای که قیمت‌ها تا ساعات پایانی دیروز بارها کم و زیاد شد.

.

بعد از دو روز تعطیلی و همزمان با روند کاهشی قیمت جهانی طلا رخ داد
روز پرنوسان بازار
 پس از دو روز تعطیلی بازار غیررسمی ارز و سکه، روز گذشته، معاملات بازار با نوسان قیمت‌ها آغاز شد و تا آخرین ساعات فعالیت صرافی‌ها نیز نوسان قیمت‌ها ادامه داشت. دلالان بازار ارز و سکه روز سه‌شنبه را با قیمت‌های بالاتر از روز شنبه آغاز کردند.

.
در ساعات میانی دیروز قیمت‌ها کمی کاهش پیدا کرد و در آخرین ساعات معاملات در سطح پایین‌تری نسبت به روز شنبه تثبیت شد. نکته جالب توجه در معاملات دیروز بازار داخلی طلا و سکه، تفاوت قیمت از یک صرافی به صرافی دیگر بود. چنان که در برخی از موارد، قیمتی که صرافی‌ها برای فروش ارز یا سکه اعلام می‌کردند با یکدیگر تفاوت قابل ملاحظه‌اي داشت. 

.
بازار داخلی ارز و سکه، روز سه‌شنبه با تاثیر‌پذیری مستقیم از معاملات طلا در بازارهای جهانی، کار خود را با قیمت‌های رو به بالا آغاز کرد اما در میانه دیروز، قیمت‌ها کاهش اندکی داشت. پس از جهش ناگهانی طلا در بازارهای جهانی تا سطح هزار و ۶۲۰ دلار طی چند روز گذشته، اونس جهانی طلا روز گذشته را هم با نوسانات رو به بالا آغاز کرد، اما در آخرین ساعات معاملات بازارهای جهانی، اونس جهانی طلا با کاهش قیمت مواجه شد و تا سطح هزار و ۶۱۸ دلار نیز رسید.

.
انتشار اخباری مبنی بر برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا برای بررسی بحران اقتصادی اسپانیا تاثیر مستقیمی بر قیمت طلا در بازارهای مالی جهان دیروز داشت و موجب شد در ساعات پاياني ديروز قیمت هر اونس طلا به هزار و ۶۱۵ دلار نیز کاهش پیدا کند. اما با وجود اخبار ناامیدکننده برای اقتصاد اروپا، ارزش دلار در برابر یورو تضعیف شد؛ مجموعه این عوامل شرایطی را به وجود آورد که قیمت سکه و ارز در روز گذشته با کاهش مواجه شود.

.

پندار سیستم

هر چند که در مواردی بازار داخلی ارز با تحولات جهانی سازگاری نداشت . به طور مثال قیمت هر یورو در بازار دیروز از دو هزار و ۲۳۵ تا دو هزار و ۲۴۴ در نوسان بود. این قیمت‌ها بین ۵ تا ۱۰ تومان افزایش نسبت به معاملات روز شنبه بازار داشته است. ضمن اینکه قیمت دلار نیز در بازار دیروز نسبت به معاملات روز شنبه بازار داخلی، ۸ تومان کاهش پیدا کرد و هزار و ۷۷۰ تومان فروخته شد.

.

پوند انگلستان بیشترین میزان کاهش قیمت را تجربه کرد و نسبت به روز شنبه ۲۰ تومان ارزان تر فروخته شد. البته نوسان قیمت در ساعات میانی دیروز میان صرافی‌ها ادامه داشت و گفته می‌شود که «تقاضای بالا» برای ارز سطح این نوسان را در کانال قیمتی خاصی نگاه می‌دارد. هر چند که در بازار دیروز، کفه ترازو بیشتر به سمت کاهش قیمت ارزهای عمده سنگینی می‌کرد و نوسان قیمت‌ها رو به پایین بود.

.
از سوی دیگر با کاهش بهای اونس جهانی طلا، قیمت انواع سکه طلا در بازار دیروز با نوسان رو به پایین همراه شد ؛ اوج این کاهش قیمت در سکه تمام بهار طرح جدید بود که تا سطح ۱۰ هزار تومان نسبت به روز شنبه کاهش قیمت داشت. به نظر می‌رسد در صورت ادامه این روند کاهشی قیمت سکه در روزهای آینده و کاهش ۴ درصدی نرخ سود اوراق گواهی سپرده، استقبال از خرید این اوراق کاهش و میزان دریافت سکه‌های پیش‌‌فروشی افزایش پیدا کند. اتفاقی که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر بازار داخلی سکه داشته باشد. 

.
از سیزدهم ماه جاری، بنا به ابلاغیه بانک مرکزی، نرخ سود اوراق گواهی سپرده که به عنوان یکی از ابزارهای جایگزین سکه تحویلی به متقاضیان مورد استفاده قرار گرفت، از ۲۴ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. از ابتدای شروع واگذاری‌ سکه‌های پیش‌فروش شده، تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار سکه تحویل شده و بیش از ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار سکه به سایر ابزارهای جایگزین تبدیل شده که یک میلیون و ۸۳۰ هزار مورد آن مربوط به سکه‌های پیش‌فروش شده در مرحله اول و دوم است. از ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار سکه تبدیل شده نیز ۲ میلیون و ۹۲۰ هزار عدد در قالب اوراق گواهی سپرده بوده که سهم آن از ابزارهای جایگزین ۹۰ درصد بوده است.

.
مسوولان بانک مرکزی می‌گویند در مجموع مرحله اول و دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده، سه میلیون و ۲۵۰ هزار قطعه سکه تحویل و یک میلیون و ۸۳۰ هزار جایگزین شده و بر این اساس ۳/۸۴ درصد از تعهدات انجام شده و ۹۵۰ هزار سکه هم فاقد مراجعه بوده است.
بانک مرکزی امیدوار است با تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده، تقاضای موجود در بازار را تا حد زیادی کنترل کند. اتفاقی که این روزها با نوسان اندک قیمت‌ها و واکنش بازار داخلی همراه شده است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.