- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سبقت سكه از بازار جهاني

قیمت سکه برخلاف کاهش قابل‌توجه قیمت اونس جهانی طلا روز پنج‌شنبه با افزایش قابل ملاحظه‌اي مواجه شد؛ بر این اساس قیمت سکه در بعد از ظهر روز پنج‌شنبه با ۴۰ هزار تومان افزایش به سطح ۶۷۰ هزار تومان رسید؛ این جهش در قیمت سکه در حالی رخ داد که قیمت هر اونس طلای جهانی در طول هفته گذشته کاهش نسبتا زیادی داشت. به عقیده کارشناسان، عمده دلیل این رشد قیمت سکه در بازار داخل افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت دلار و برگشت هیجان به این بازار است.

.

همزمان با افزایش ارزش دلار در مقابل ارزهای عمده رخ داد
سبقت قیمت سکه از طلای جهانی

آخر هفته بازار سکه و ارز با نیم نگاهی به تحولات بین‌المللی قیمت طلا در بازارهای جهانی و تحت تاثیر عوامل روانی، با موجی از افزایش قیمت روبه‌رو شد. در  حالی که قیمت اونس جهانی طلا در بعدازظهر روز پنج‌شنبه دو دلار نسبت به آخرین قیمت طلا در عصر چهارشنبه کاهش پیدا کرده بود، قیمت سکه در بازار داخلی تا ۲۸ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

.
به گفته برخی کارشناسان افزایش نزدیک به ۱۰۰ تومانی قیمت هر دلار آمریکا و بازگشت هیجان به بازار از دلایل این رشد قیمت بوده است.محمد كشتي آراي، رييس اتحاديه طلا و جواهر در بيان دلايل سبقت قيمت سكه از طلا گفت: معاملات روز پنج‌شنبه در شرايط هيجاني انجام شد.

.
بازار جهاني طلا
در بازار نیویورک، قیمت هر اونس طلا تا ظهر پنج‌شنبه ۴ دلار و ۲۰ سنت کاهش یافت و به هزار و ۵۵۸ دلار و ۱۰ سنت رسید. در عین حال دلار آمریکا نیز ۱۸ صدم درصد در برابر یورو تقویت شد. به تناسب این تحولات، در بازار داخلی ارز، قیمت هر دلار آمریکا در مقایسه با بهای عصر روز چهارشنبه جهش قابل ملاحظه ای پیدا کرد: نزدیک به ۱۰۰ تومان در هر دلار.

.

بهای یورو و پوند انگلستان نیز همزمان با جهش قیمتی دلار آمریکا، بالاتر رفت و به ترتیب ۶۰ و ۴۰ تومان گران‌تر از روز چهارشنبه فروخته شد. روز پنج‌شنبه دلار آمریکا هزار و ۷۷۰ تومان، یورو دو هزار و ۲۲۰ تومان و پوند انگلستان دو هزار و ۷۶۰ تومان فروخته شد. قیمت‌هایی که محمد کشتی آرای رييس اتحادیه طلا و جواهر کشور آنها را «غیرواقعی» خوانده و معتقد است که «قیمت‌ها در روز پنج‌شنبه هیجانی بوده و قیمت واقعی روز شنبه مشخص می‌شود.»

.
افزایش قیمت طلا
بازار طلای تهران روز پنج‌شنبه را برخلاف قیمت‌های جهانی که با کاهش اندکی روبه‌رو بود، با افزایش قیمت‌ها آغاز کرد. به گونه‌ای که قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار روز پنج‌شنبه با بیش از سه هزار تومان افزایش به ۶۷ هزار و ۴۵۵ تومان رسید. هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز با ۱۴ هزار تومان افزایش، ۲۹۲ هزار تومان فروخته شد.

.

در حالی که فاز دوم واگذاری سکه‌های پیش‌فروش شده از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده و مسوولان بانک مرکزی امیدوارند روند واگذاری‌ها به کاهش قیمت‌ها در بازار بینجامد اما روز پنج‌شنبه، تحت تاثیر فضای روانی موجود در بازار ارز، قیمت انواع سکه با افزایش روبه‌رو شد؛ به نحوی که سکه طرح جدید تا ۲۸ هزار تومان نیز افزایش قیمت پیدا کرد؛ نیم سکه ۱۵ هزار تومان گران‌تر فروخته شد و ربع سکه نیز سه هزار تومان افزایش قیمت داشت. قیمت سکه طرح قدیم هم به نسبت روز چهارشنبه ۱۳ هزار تومان گران‌تر فروخته شد.

.
تحلیل کارشناسان اقتصادی «بلومبرگ» نشان می‌دهد که ادامه روند کنونی بحران مالی و بدهی منطقه یورو موجب خواهد شد تا قیمت طلا طی هفته‌های آینده نیز بین ۱۵۲۰ تا ۱۶۰۰ دلار در هر اونس در نوسان باشد. افزایش احتمال خروج یونان از منطقه یورو نیز تاثیر منفی زیادی بر ارزش یورو داشته است. قیمت طلا در بازار نیویورک، دیروز به هزار و ۵۶۸ دلار و ۱۰ سنت در هر اونس رسید. 

.
رقمی که در مقایسه با روز پنج‌شنبه ۱۶ دلار و ۴ سنت افزایش یافته است. سایت «بلومبرگ» دلیل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی را تقویت یورو در مقابل دلار عنوان کرده و توافق برای تقسیم بدهی‌های کشورهای اروپایی میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در این زمینه بی‌تاثیر ندانسته است.

.

تضعیف دلار در بازارهای جهانی روز گذشته تا آن جا ادامه یافت كه هر یورو در برابر ۲۵۸۶/۱دلار معامله می‌‌شد که به این ترتیب ارزش دلار در برابر یورو از ابتدای دیروز حدود نیم سنت کاهش داشت. کشورهای حوزه یورو امیدوارند با اقدامات اصلاحی و برنامه‌های ریاضت اقتصادی خود، بحران بدهی‌ها در این منطقه را کنترل کنند. 

.
یکی از ابزارهای کنترل این بحران نیز استفاده از «اوراق قرضه مشترک» است که به تازگی پیشنهاد شده است. اما در به کارگیری این اوراق هنوز اختلاف نظر وجود دارد و آلمان یکی از مخالفان استفاده از اوراق قرضه مشترک محسوب می‌شود. 

.
«ماریو مونتی»، نخست وزیر ایتالیا در این باره معتقد است که «بیشتر رهبران حوزه یورو اوراق قرضه مشترک میان کشورهای اتحادیه اروپا را به عنوان راهکار تاثیرگذار برای حل بحران بدهی منطقه یورو پذیرفته‌اند و قانع کردن آلمان برای انتشار اوراق قرضه مشترک نیز از این پس کار چندان سختی نیست.»

منبع : دنياي اقتصاد

.