نرم افزارحسابداری صدگان

ريال در برابر ديگر اسعار چقدر تضعيف شد؟

1 845

حسابداراپ

.

جدیدترین گزارش بانک مرکزی نشان مي‌دهد که قیمت ارزهای مختلف در بازار آزاد شهر تهران در دو مقطع شهریور ماه و دی ماه سال گذشته جهش قیمتی داشته است. ارقام ارائه شده از سوی بانک مرکزی به خوبی میزان تاثیرپذیری قیمت ارزها از یکدیگر و واکنش‌هاي بازار به قیمت‌ها را به تصویر مي‌کشد.

.

درصد افزایش قیمت انواع ارزها
بررسی روند تحولات قیمتی دلار در ۱۰ ماهه اول سال گذشته نشان از افزایش ۴۷ درصدی قیمت این ارز پرقدرت در بازار آزاد شهر تهران دارد. بنا بر آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در همین مدت قیمت یورو ۵/۳۴ درصد افزایش یافته و پوند انگلستان نیز نزدیک به ۳۴ درصد از فروردین تا دی ماه سال گذشته افزایش قیمت داشته است. بانک مرکزی همچنین گزارش داده که قیمت فرانک سوئیس در دی ماه سال گذشته نسبت به فروردین‌ماه ۷/۳۳ درصد و صد ین ژاپن بیش از ۴۵ درصد در این مدت افزایش یافته است.

.
دو مقطع جهش قیمتی دلار
بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی متوسط قیمت یک دلار آمریکا در بازار آزاد در نخستین ماه سال گذشته حدود هزار و ۴۶ تومان بوده؛ در دی ماه این رقم به حدود هزار و ۵۴۱ تومان رسیده است.
بنا بر آمار موجود بانک مرکزی که منحصر به ده ماه اول سال ۹۰ است؛ قیمت دلار آمریکا در ۵ ماه اول سال گذشته در کانال هزار تا هزار و ۱۰۰ تومانی حرکت کرده و جهش قیمتی اولیه دلار از شهریور ماه آغاز شده است. شهریور و مهر قیمت دلار در کانال هزار و ۲۰۰ تومانی بوده و در دو ماه باقیمانده پاییز سال ۹۰ به کانال هزار و ۳۰۰ تومانی وارد شده؛ اما در دی ماه قیمت دلار به یکباره نزدیک به ۱۷۰ تومان افزایش پیدا کرده و کانال هزار و ۵۰۰ تومانی را رد کرده است. بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش دلار در ماه‌هاي باقیمانده از سال ۹۰ را اعلام نکرده اما در اواخر بهمن‌ماه سال گذشته قیمت دلار به مرز دو هزار تومان نیز رسید.

پندار سیستم

.
در ماه‌هاي مختلف سال گذشته، تنها در تیرماه قیمت دلار روند کاهشی داشته و ۵/۳ درصد نسبت به خردادماه کاهش قیمت داشته است. با اینکه در تیرماه ۹۰ قیمت فروش دلار با نزدیک ۴۰ تومان کاهش نسبت به خرداد ماه به هزار و ۷۹ تومان رسید، اما همین قیمت نسبت به تیرماه ۸۹ نزدیک به ۵/۲ درصد افزایش نشان مي‌دهد. آمار بانک مرکزی نشان مي‌دهد که بیشترین تغییر قیمتی دلار در دو مقطع شهریور و دی ماه رخ داده است. در شهریور ماه سال گذشته قیمت دلار در بازار آزاد ۱/۱۳ درصد نسبت به خرداد ماه افزایش یافت. مقطع دوم تغییرات قیمتی ماهانه ، در دی ماه رخ داده که بالاترین میزان افزایش مطلق قیمت بوده و رشد ۴/۱۲ درصدي در یک ماه را به جاي گذاشت. این میزان تغییر قیمت دلار ، نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز رکورددار است؛ در دی ماه ۹۰ قیمت دلار ۵/۴۷ درصد نسبت به دی ماه ۸۹ افزایش یافته است.

.
روند قیمتی یورو
آمار بانک مرکزی نشان مي‌دهد که همزمان با جهش قیمتی دلار در شهریور ماه ، قیمت پول واحد اروپایی – یورو- نیز با افزایش ۸/۱۱ درصدی نسبت به ماه قبل و ۲۰ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل روبه‌رو شده است. این بالاترین میزان افزایش قیمت برای يورو طی ۱۰ ماه اول سال گذشته بوده است. قیمت یورو در این ده ماه، از هزار و ۴۹۲ تومان به بیش از ۲ هزار تومان نوسان داشته است. البته در تیرماه سال گذشته به مانند دلار، وقفه ای کوتاه در روند صعودی قیمت یورو ایجاد شده و قیمت این ارز ۱/۴ درصد نسبت به خرداد ماه کاهش پیدا کرده است. اما در ماه‌هاي بعدی بار دیگر منحنی قیمت‌ها برای یورو صعودی شده است. بالاترین میزان افزایش قیمت سالانه برای ارز یورو، در دی‌ماه رخ داده که ۴۱ درصد نسبت به دی‌ماه ۸۹ افزایش قیمت داشته است.

.
پوند انگلستان و دو مقطع کاهش قیمتی
بر خلاف دو ارز دیگر – دلار و یورو – قیمت پوند انگلستان در ده ماه اول سال گذشته، نوسان بیشتری داشته است. به نحوی که علاوه بر تیرماه ، در مهرماه سال گذشته نیز قیمت پوند انگلستان اندکی کاهشی بوده است. پوند انگلستان در فروردین ماه سال گذشته با قیمت هزار و ۸۳۱ تومان در بازار آزاد تهران فروخته شده که این قیمت تا مرداد ماه در کانال هزار و ۹۰۰ تومانی مانده؛ در تیرماه سال گذشته متوسط قیمت فروش این ارز ۱/۴ درصد نسبت به خرداد ماه کاهش پیدا کرده ؛ اما در شهریور ماه ، به دنبال جهش قیمتی دیگر ارزها، متوسط قیمت فروش پوند انگلستان نیز با ۳/۵ درصد افزایش ماهانه به دو هزار و ۱۰ تومان رسیده؛ هر چند در مهرماه با ۱/۱ درصد کاهش قیمت ماهانه بار دیگر قیمت فروش این ارز به کانال هزار و ۹۰۰ تومانی بازگشت اما در ماه‌هاي بعد باز هم قیمت پوند روند افزایشی داشت. اوج افزایش قیمت ماهانه پوند انگلستان در دی ماه بود که ۵/۱۳ درصد نسبت به آذرماه ۹۰ افزایش یافت. دی ماه ۹۰ برای پوند انگلستان بالاترین میزان افزایش قیمت سالانه نیز بود. چرا که در این ماه قیمت فروش این ارز ۸/۴۳ درصد نسبت به دی ماه ۸۹ افزایش یافت.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. مدیر سایت می گوید

    اسعار
    فرهنگ لغت معین

    ( اَ ) [ ع . ] جِ سِعر. ۱ – نرخ ها، قیمت ها. ۲ – ارزها (پول بیگانه ).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.