- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

روند نزولي سكه و دلار

ديروز قيمت‌ها در بازار داخلي و جهاني طلا نزولي بود. قيمت دلار نيز پس از يك نوسان ۵۰ توماني سرانجام با ۱۵ تومان افت، قيمت ۱۶۷۰ تومان را براي روز سه‌شنبه ثبت كرد. به‌دنبال كاهش ارزش دلار، قيمت سكه نيز در بازار با افت قيمت روبه‌رو شد.

.

هر قطعه سكه بهار آزادي با ۱۰ هزار تومان كاهش قيمت، در محدوده ۶۴۰ هزار تومان فروش رفت. در بازار جهاني، قيمت طلا در ابتداي كار از سطح ۱۵۹۰ به محدوده ۱۵۷۰ نزول كرد؛ اما در ادامه كار قيمت هر اونس ۱۵۸۰ دلار شد تا در مقايسه با قيمت بسته شده بامداد ديروز ۱۰ دلار افت را ثبت كرده باشد.

.

واکنش دیروز بازار ارز و سکه به دیدار مثبت ارزیابی شده دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور با رییس کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کاهش ۱۵ تومانی قیمت دلار و یورو و افت ۱۰ هزار تومانی قیمت سکه طرح جدید منجر شد. بازار ارز و سکه از زمان اجلاس استانبول تا روز دوشنبه این هفته مرتبا در انتظار نتایج دیدار مقامات کشور با غرب بوده است.

.
نتایج مثبت دیدار جلیلی با آمانو در روز دوشنبه موجی از خوشبینی را به بازار ارز و سکه آورد که افت قیمت‌ها را در پی داشته است. دیروز قیمت دلار در بازار تا ۱۶۴۰ تومان نیز افت کرد، اما تا ساعت ۴ بعدازظهر دوباره تا ۱۶۷۰ تومان بالارفت.

.

در این سطح البته نسبت به نرخ ۱۶۸۵ تومانی غروب دوشنبه ۱۵ تومان کاهش ثبت کرده است.یورو نیز دیروز تا بعداز ظهر به ۲۱۶۰ تومان رسید که در مقایسه با نرخ ۲۱۷۵ تومانی بعداز ظهر دوشنبه ۱۵ تومان کاهش ثبت کرد.

.

در بازار ارز البته قیمت سایر ارزها نیز با کاهش مشخصی همراه بود. پوند انگلیس و صد ین ژاپن نیز هر یک با ۲۰ تومان کاهش قیمت به ترتیب ۲۷۲۰ تومان و ۲۱۰۰ تومان فروخته شدند. درهم امارت و دلار کانادا هر یک ۵ تومان افت داشته و به ترتیب ۴۵۵ تومان و ۱۷۰۵ تومان فروخته شدند.

.
در بازار سکه قیمت سکه طرح جدید که غروب دوشنبه تا ۶۵۰ هزار تومان رسیده بود، دیروز به ۶۴۰ هزار تومان رسید. نرخ سکه طرح قدیم ۶۶۰ هزار تومان شد که آن هم با ۱۰ هزار تومان افت قیمت در روز گذشته روبه‌رو بوده است. نیم سکه و ربع سکه هم در بازار دیروز از قافله افت قیمت‌ها عقب نماندند.

.

نیم سکه ۱۲ هزار تومان و ربع سکه ۳۰۰۰ تومان کاهش قیمت داشته و به ترتیب ۳۲۳ هزار تومان و ۱۸۱ هزار تومان فروخته شدند. در بازار طلا هم قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۷۲۰۰ تومان افت به ۲۸۱ هزارتومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار خام هم با ۱۶۶۲ تومان کاهش قیمت ۶۴ هزار و ۸۶۹ تومان فروخته شد.

.

دیروز افت قیمت طلا از منظر برخی موجبات افت قیمت سکه را فراهم آورده بود. روند بازار و جریانات سیاسی داخلی و خارجی نشان می‌دهد که طی ماه‌های گذشته قیمت سکه به افت و خیز قیمت جهانی طلا واکنش کمتری داشته و اغلب از نوسان قیمت دلار در بازار داخلی و نگرانی های موجود تاثیر پذیرفته است. 

.
در بازارهای جهانی 
دیروز قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۱۰دلار کاهش به سطح ۱۵۸۰ دلار رسید. افت قیمت در بازارهای جهانی همراستا با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بوده است. گفته شده که اعلام نگرانی از کاهش نرخ رشد اقتصادی در اروپا موجب افت قیمت نفت و تضعیف یورو شده و در پی آن قیمت طلا نیز کاهش یافته است. 

.
نگرانی از اوضاع اقتصادی اروپا همچنان ادامه دارد و احتمال خروج یونان از حوزه پولی یورو که زمانی از آن تنها با بیان احتمالات سخن گفته می‌شد، در این روزها جای انکار ندارد. انتخابات ۱۷ ژوئن در یونان به زعم برخی نتیجه‌ای غیر از رای به خروج از پول واحد اروپایی ندارد هر چند برخی مردم به ماندن در این حوزه تمایل خود را نشان خواهند داد.

.
در بازارهای جهانی برخی نسبت به افت بیشتر قیمت طلا در بازارهای جهانی نظر دارند و در مقابل برخی تداوم نگرانی‌ها در مورد آینده اقتصادی اروپا را دلیلی برای افزایش آتی قیمت طلا عنوان می‌کنند. افت بیشتر ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا که در روزهای اخیر به زیر ۲۷/۱ نیز رسیده بود، بر نگرانی‌های بازارهای مالی دامن زده است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.