- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

روايت رسمي از نوسان بازار دلار ۹۰

دلار قيمت سكه را بالا برد

 بانک مرکزی تازه‌ترین آمار نوسان قیمتی در ارزهای عمده طی ۱۰ ماه اول سال گذشته را منتشر کرده که نشان از افزایش ۴۷ درصدی قیمت دلار از فروردین تا دی‌ماه سال گذشته دارد. این گزارش، دو مقطع جهش قیمتی دلار در شهریور و دی‌ماه را به تصویر کشیده و نشان می‌دهد چگونه قیمت این ارز پر قدرت افزایش یافته است. تجربه نشان داده که افزایش قیمت دلار بر بازار دیگر کالاها تاثیر گذاشته؛ چنانکه دیروز هم با وجود تعطیلی بازارهای جهانی، قیمت سکه طلا، تحت تاثیر افزایش قیمت دلار تا ۶۹۰ هزار تومان هم بالا رفت.

.

جهت بازار كماكان صعودي است
دلار آمریکا در مسیر افزایش قیمت، روز گذشته به ۱۸۲۵ تومان رسید. قیمت دلار در بازارداخلی در روزهای اخیر روند افزایشی خود را حفظ کرده است. افزایش قیمت دلار در بازار سکه نیز نقش محوری داشته تا جایی که نوسان قیمت طلای جهانی نیز در برابر نوسان قیمت دلار، کمرنگ شده است. 

.
تقریبا آخرین باری که قیمت دلار به ۱۸۰۰ تومان رسید، اوایل اردیبهشت‌ماه امسال بود. از آن زمان تا کنون قیمت دلار تحت کنترل تزریق دلار در بازار و برخی خوشبینی‌ها به توافق ایران با غرب و سبک‌تر شدن میزان تحریم‌ها، روند کاهشی داشت. پایین‌ترین قیمت برای آن در ماه‌های اخیر ۱۵۸۵ تومان بود. در این شرایط برخی تحت تاثیر سخنان مقامات اقتصادی کشور در بازار اعلام کردند که نرخ دلار راه به سوی ۱۲۲۶ تومان دارد.

.

این در حالی بود که همزمان در این سطح تقاضا برای خرید آن به شدت افزایش یافت. فاصله قیمت ۱۵۸۵ تومان تا ۱۶۵۰ تومان به سرعت در کمتر از ۳ روز طی شد. در این سطح در آستانه مذاکرات بغداد وسوسه خرید یا فروش بر بازار مستولی گشت. تا جایی که برخی با اظهار خوشبینی به نتایج مذاکرات بغداد، انتظار کاهش قیمت داشتند و برخی در مقابل با استناد به برخی سخنان و شواهد، قیمت بالاتری را برای دلار متصور بودند.

.

در این میان البته مقامات اقتصادی و بانکی کشوربه شدت هرگونه ارتباط بین قيمت‌ها در بازار ارز و حوادث منطقه را رد مي‌کردند. دلار به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و حتی در برخی شرایط جای جواهرآلات طلا را درپرتفوی سرمایه‌گذاری خانواده‌ها اشغال کرده است. به نحوی که در بازار طلا و جواهر تقاضا برای ساخت و ساز مصنوعات طلا تحت تاثیر سفته بازی‌ها در بازار دلار قرار گرفته است. براساس تازه‌ترین اطلاعات به دست آمده از کف بازار طلا سفارشات برای ساخت طلا و جواهر بخش عمده‌ای از رونق خود را از دست داده و سفارشات با تاخیرهای طولانی تولید مي‌شود. 

.
قیمت سکه نیز به شدت وابسته به قیمت دلار شده و عوامل تعیین‌کننده قیمت دلار سایه خود را بر سر سایر بازارهای موازی پراکنده‌اند. به عنوان مثال، بورس در دو روز گذشته با افت شدید شاخص مواجه بوده که گفته می‌شود از نوسان قیمت دلار تاثیر گرفته است.
همچنین مقامات مسوول در بازار طلا نیز بر محوریت نوسان قیمت دلار در تعیین قیمت سکه و طلا تاکید دارند.

.
گرانی دلار موجب افزایش قیمت سکه 
رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهرات با بيان اينكه درحال حاضر قيمت هر اونس طلا ۱۵۹۴ دلار است، به ايسنا اظهار كرد: در چند روز اخير مجددا ارزش دلار افزايش يافته و شاهد افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني و داخلي بوديم. محمد كشتي‌آراي اظهار كرد: تقريبا ۱۰ روز پيش ارزش دلار در بازارهاي جهاني به دليل بالا رفتن شاخص نرخ بيكاري در آمريكا كاهش يافت و قيمت طلا حدود ۵۰ دلار در هر اونس افزايش پيدا كرد. 

.
وي علت اصلي افزايش طلا در بازارهاي داخلي را افزايش قيمت ارز دانست و گفت: قيمت دلار در چند روز گذشته از ۱۷۷۵ به ۱۸۲۵ تومان افزايش يافته و همين امر باعث افزايش قيمت طلا در هر قطعه سكه به مبلغ ۱۰ هزار تومان و هر گرم طلا حدود ۱۰۰۰ تومان شد.
رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهرات در پايان گفت: از روز گذشته قيمت دلار افزايش يافته و با توجه به اينكه قيمت طلا و سكه تابعي از نرخ دلار و ارز و قيمت جهاني است، بنابراين همين موضوع باعث افزايش طلا و سكه شد. 

.
سایر قيمت‌ها در بازار داخلی 
قیمت دلار تا رسیدن به نرخ ۱۸۲۵ تومان دیروزعملا نسبت به نرخ بعداز ظهر شنبه تقریبا ۱۵ تومان افزایش کسب کرده است. یورو نیز با ۱۳ تومان افزایش قیمت در بازار داخلی به ۲۳۰۰ تومان رسید. پوند انگلیس و صد ین ژاپن هر یک با ۴۰ تومان افزایش روبه‌رو بودند. در بازار دیروز قیمت درهم هم با افزایش ۴ تومانی به مرز ۵۰۰ تومان نزدیک شد. در صورت رسیدن به این قیمت، دلار تا ۱۸۳۵ تومان هم پتانسیل افزایش قیمت دارد.

.
دلار استرالیا و دلار کانادا نیز دیروز شاهد افزایش قیمت بودند. دلاراسترالیا ۶۵ تومان افزایش داشت و به ۱۸۵۵ تومان رسید. دلار کانادا نیز با ۱۸ تومان افزایش نسبت به روز شنبه تا ۱۸۱۰ تومان بالا رفت. در بازار سکه هم افزایش قیمت شامل حال انواع سکه شد. سکه بهار آزادی با ۶۰۰۰ تومان افزایش تا ۶۹۰ هزار تومان بالا رفت. قيمت‌های نزدیک به این میزان برای سکه در سایر مناطق نرخ گذاری اعلام شده است. قیمت سکه طرح قدیم هم با ۱۲ هزار تومان افزایش تا ۷۰۰ هزار تومان بالا رفت. البته قیمت پایین‌تر هم برای آن از سوی برخی ذکر شده است. نیم سکه ۴۰۰۰ تومان و ربع سکه ۱۰۰۰ تومان افزایش داشت و به ترتیب ۳۴۵ هزار تومان و ۱۸۶ هزار تومان فروخته شدند.

.
در بازار قیمت سکه گرمی برای اولین بار تا ۱۰۹ هزار تومان بالا رفت. قیمت خرید آن نیز ۱۰۴ هزار تومان درج شده بود. در بازار طلا قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار نیز با ۲۲۰۰ تومان افزایش از ۳۰۳ هزار تومان گذشت. دراین رابطه نرخ گرم ۱۸ عیار به سطح ۷۰ هزار تومان سابق بازگشت.

.
طلا دربازارهای جهانی 
دیروز قیمت طلا در بازارهای جهانی در سطح ۱۵۹۵ دلار بسته مانده بود. در روزهای اخیر قیمت طلا به دلیل اعلام نرخ بیکاری در آمریکا افزایش یافت و به ۱۶۳۰ دلار نزدیک شد. پس از آن با اعلام انصراف فدرال رزرو آمریکا از اجرایی کردن دور سوم تسهیل مقداری قیمت طلا به شدت سقوط کرد و به محدوده ۱۵۶۰ دلار رسید. 

.
در ادامه در روزهای اخیر با اعلام برخی اظهارات در مورد نظر مساعد آلمان برای کمک به بانک‌های اسپانیایی قیمت طلا در مسیر افزایشی قرار گرفت و در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۵۹۵ دلار بسته شد. نگرانی‌های منطقه‌ای و برخی تحرکات سیاسی البته امکان افزایش قیمت را برای آن ممکن خواهد کرد. این در حالی است که افت تقاضا و قیمت نفت و همچنین کاهش تقاضا برای سایر کالاها در جهان به دلیل افت نرخ رشد اقتصادی اهرم کاهشی قیمت طلا است. در این هفته نتایج دور دوم انتخابات یونان را نباید از نظر دور داشت.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.