- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

رفت و برگشت دلار و سكه

بازار صعودي سرانجام نزولي شد

بازار هیجانی دیروز، قیمت دلار و سکه را تا ظهر به افزایش شدید واداشت، اما با گذشت ساعاتی از روز، قیمت‌ها دوباره سیر نزولی به خود گرفت و حتی از سطوح افزایش یافته نیز پایین‌تر افتاد، به طوری که تغییرات قیمت‌ها نسبت به روز پنج‌شنبه نیز منفی شد.

.

برهمين اساس، نرخ دلار تا ظهر از ۱۸۰۰ تومان هم گذشت، اما سرانجام به ۱۷۶۵ تومان بازگشت. سکه نیز تا ۶۷۵ هزار تومان بالا رفت و مجددا به ۶۶۴ هزار تومان سقوط کرد. به نظر می‌رسد سیاست کنترلی قیمت ارز در همان راستایی باشد که روز گذشته وزیر اقتصاد بر آن تاکید کرد.

.

رفت و برگشت قیمت‌ها در روز گذشته
نوسان کم سابقه در بازار ارز و سکه
قیمت‌ها در بازار دیروز در یک رفت و برگشت پرنوسان شرایط کاملا بی‌سابقه‌ای را در بازار رقم زد. تا ظهر دیروز قیمت دلار آمریکا مرز ۱۸۰۰ تومان را مانند غروب پنج‌شنبه رد کرد اما دوباره و به مرور ابتدا تا ساعت ۲ بعداز ظهر به ۱۷۸۵ تومان و تا ساعت ۴ بعداز ظهر به ۱۷۶۵ تومان رسید.

.
در بازار ارز قیمت سایر ارزها نیز همین نوسان را ثبت کرد. یورو تاظهر ۲۲۵۰ تومان بود که تا ۴ بعدازظهر تا ۲۲۴۰ تومان کاهش یافت. قیمت پوند انگلیس نیز که تا ۲۸۳۰ تومان افزایش یافته بود، تا ۲۸۰۰ تومان پایین آمد. با این وجود روند کلی قیمت‌ها در بازار ارز متاثر از شرایط و فضای موجود در بازار داخلی و شرایط منطقه‌ای روندی افزایشی است. 

بر اساس اطلاعات به دست آمده دلیل کاهش قیمت دلار و ارزهای وابسته، احتمالا فروش دلار ارزان‌تر در سایر مراکزغیر رسمی جز پاساژ افشار اعلام شده است.

.
روند افزایشی تا فراتر از ۱۸۰۰ تومان و بلافاصله کاهش تقریبا ۵۰ تومانی برای آن امری کم سابقه است. شنیده شده تزریق دلار در بازار برای کنترل قیمت در این روزها از دقت بیشتری برخوردار شده است. به طوری که برخی قیمت ۱۷۳۰ تا ۱۷۵۰ تومان را برای دلار تا ۳ هفته آینده که دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسکو تشکیل می‌شود، تخمین می‌زنند.

.

به گفته برخی دیگر از فعالان بازار افزایش یافتن قیمت دلار در بازار داخلی نشانه‌ای از بی‌ثباتی در بازار است که با وجود مثبت ارزیابی شدن نتایج گفت‌وگوهاي ایران با غرب، برخی در صدد ایجاد آن بوده تا از نوسان قیمت‌ها سودهای کلانی به جیب بزنند.

.
افزایش و کاهش قیمت دلار امروز بر نوسان قیمت سکه نیز تاثیرگذار بود. نرخ سکه تا ظهر به ۶۷۵ هزار تومان افزایش یافته بود که تا بعدازظهر به ۶۶۴ هزار تومان افت کرد. قیمت سکه طرح قدیم نیز ابتدا تا ۶۸۵ هزار تومان در بازار افزایش یافت.

.

اما در ادامه با ۱۵ هزار تومان کاهش از این سطح تا ۶۷۰ هزار تومان پایین آمد. قیمت نیم سکه هم از این قاعده مستثنا نماند و تا ساعات میانه بازار تا ۳۳۸ هزار تومان گران شد اما تا ساعت ۴ بعداز ظهر با ۵ هزار تومان کاهش از این سطح به ۳۳۳ هزار تومان رسید.

.
ربع سکه که قیمت ۱۸۷ هزار تومان را تا ساعات اولیه بازار به دست آورده بود، دوباره تا ۱۸۴ هزار تومان کاهش یافت. در بازار طلا هم قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار تا هنگام ظهر از ۲۹۸ هزار تومان هم فراتررفت که در ادامه تا ۲۹۵ هزار تومان تعدیل شد.

.
طلا در بازارهای جهانی 
قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی در سطح ۱۵۷۴ دلار متوقف شد. طلا در روز‌های اخیر البته در همین محدوده در نوسان بوده اما برخی مسائل منطقه‌ای و اختلاف دیدگاه رهبران اروپا همین نوسان اندک را سبب شده است.
برابری یورو در مقابل دلار آمریکا در پایان معاملات بازار‌های جهانی به ۲۵۲۳/۱ رسیده است. این شرایط تضعیف یورو در مقابل دلار و سایر ارزهای عمده را در پی داشته است.

.
در بازارهای مالی جهان مواردی چون افزایش شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا و افزایش بهای نفت موجی از تقاضا را نهایتا متوجه بازار طلا کرد و قیمت آن را به بالا حرکت داد. از اروپا نیز خبرمی‌رسد که اختلاف بین رهبران اروپا بر سر موضوع اوراق قرضه مشترک بالا گرفته است.

.

البته ظاهرا اغلب کشورهای اروپایی در نشست بروکسل برسر انتشار اوراق قرضه مشترک نظر واحدی دارند که در این میان دولت آلمان به رهبری آنگلا مرکل از جمله مخالفان سرسخت این شرایط است. ماریو مونتی رییس‌جمهور ایتالیا خبر داد که اغلب کشورهای این اتحادیه از طرح انتشار اوراق قرضه مشترک حمایت کرده‌اند. وی خبرداد که به زودی اوراق قرضه یورویی منتشر خواهد شد. 

.
در این میان آلمان البته مخالف بوده و شنیده شده که آنگلا مرکل از نشست بروکسل خارج شده است. همچنین ادعا شده که برخی خبرهای منطقه‌ای نیز در افزایش قیمت نفت و در پی آن طلا موثر بوده است. شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا افزایش یافته است.

.

در هفته پیش رو احتمال انتشار گزارش مشاغل در آمریکا وجود دارد که در صورت نبود رضایت از آمار اعلام شده، احتمال تزریق بیشتر منابع نقدی به بازارافزایش خواهد یافت. گفته شده اوضاع نابسامان اقتصادی در سراسر جهان ممکن است که به غیر از فدرال رزرو آمریکا، بانک‌های مرکزی اروپا، چین، انگلیس و هندوستان را نیز مجبور به تزریق منابع مالی به بازار کند. 

.
بر اساس اطلاعات به دست آمده از بازارهای آمریکا، شاخص‌های اقتصادی مهمی در بازارهای این کشور در هفته جاری ارائه خواهد شد که می‌تواند تاثیر مثبتی بر بهای اونس جهانی طلا داشته باشد.

.
در نظرسنجی‌ای که کارشناسان کیتکو انجام داده‌اند از میان ۳۳ کارشناس، ۲۳ نفر شرکت کرده‌اند که در این میان ۱۵ نفر به افزایش، ۵ نفر به کاهش و ۳ نفر به عدم تغییر بهای اونس جهانی طلا در این هفته رای دادند.

.
برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که ماندگاری اونس جهانی طلا بالاتر از ۱۵۲۰ دلار، نشانه مثبتی در ادامه روند صعودی اونس جهانی طلا در هفته جاری به شمار خواهد آمد.
برخی کارشناسان بازارهای جهانی بر این عقیده‌اند که طلا با روندی که در روزهای اخیر داشته بسیاری از کارشناسان را نسبت به ادامه روند صعودی خود در این هفته امیدوار ساخته و احتمال افزایش اونس جهانی تا ۱۶۰۰ دلار وجود دارد.

.
یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سهام در روز جمعه هفته جاری در آمریکا اعلام خواهد شد. نرخ بیکاری همواره تاثیرات مستقیمی را بر بهای دلار و اونس جهانی طلا به دنبال داشته است. کاهش نرخ بیکاری در آمریکا به منزله کاهش شاخص‌های مهم اقتصادی در این کشور می‌باشد.

.

اگر رشد منفی اقتصادی در آمریکا در هفته جاری اعلام شود، اونس جهانی طلا با تقویت احتمال ارائه محرکه‌های اقتصادی جدید از سوی بانک مرکزی آمریکا با افزایش حمایت سرمایه داران رو‌به‌رو خواهد شد. بنابراین نتایج بررسی شاخص‌های اقتصادی آمریکا در این هفته نقش کلیدی را در ادامه روند صعودی یا نزولی بودن بهای اونس جهانی طلا اجرا خواهد کرد.

منبع : دنياي اقتصاد

.