- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دو دلیل معرفی ابزارهای جایگزین

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی جلوگیری از ضرر و زیان پیش خریداران سکه و ایجاد فرصت دوباره برای ورود پول افرادی که به اجبار وارد بازار سکه شده بودند به چرخه پولی رسمی و بانکی کشور را دو دلیل معرفی ابزارهای جایگزین تحویل سکه پیش فروشی اعلام کرد. 

.

پیمان قربانی در مورد زیان خریداران سکه‌های پیش‌فروش از بانک مرکزی با توجه به خواب سرمایه به مدت ۴ ماه گفت: بازار طلا ماهیتا دارای ریسک است، اما معرفی ابزارهای جایگزین توسط بانک مرکزی جهت جلوگیری از ضرر و زیان خریداران سکه‌های پیش فروشی بوده است.

.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه ابزارهای جایگزین تحویل سکه‌های پیش فروش متضمن ضرر برای پیش خریداران نبوده است، تصریح کرد: اگر پیش خریداران از این ابزارها استفاده کرده باشند، ضرری نکرده‌اند.

.

وی در مورد دلایل معرفی ابزارهای جایگزین توسط بانک مرکزی عنوان کرد: سال گذشته تلاطم بازار سکه افزایش یافته بود و از سوی دیگر نرخ‌های سود بانکی تعدیل نشده بود که در نهایت بانک مرکزی در اوایل بهمن ماه سال ۹۰ بسته سیاستی – نظارتی جدید را ابلاغ کرد.

.

قربانی با اشاره به پايین بودن نرخ سود بانکی قبل از اصلاح سیاست‌های پولی در بسته بانک مرکزی تصریح کرد: شاید در آن مقطع یکسری از افراد خواستار ورود به بازار سکه نبودند، اما به دلیل عدم جذابیت نرخ سود بانکی این افراد وارد بازار سکه شدند. این مقام مسوول در بانک مرکزی دو دلیل برای معرفی ابزارهای جایگزین تحویل سکه‌های پیش فروش بیان و عنوان کرد: اولین دلیل جلوگیری از ضرر و زیان افرادی بود که اقدام به خرید سکه پیش فروشی کرده بودند.

.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در بیان دومین دلیل اظهار داشت: با توجه به اینکه یکسری از پیش خریداران سکه افراد حرفه‌ای بازار طلا نبودند و علاقه‌ای هم به این بازار نداشتند؛ بنابراین بانک مرکزی فرصتی مجدد فراهم کرد که پول این افراد وارد چرخه پولی رسمی کشور و در اصل نظام بانکی شود تا از این طریق پول و سرمایه آنها در بخش تولید به گردش درآید.

.

قربانی با بیان اینکه پس از ابلاغ بسته جدید بانک مرکزی در ابتدا بازار سکه و طلا سقوط کرد و پس از آن ثبات را تجربه نمود، گفت: می‌توان گفت بسته در اهداف طراحی شده خود موفق بود. وی بیان کرد: بانک مرکزی از این طریق فرصتی فراهم کرد که افرادی که علاقمند هستند پول خود را در بانک سپرده‌گذاری کنند، زیرا نگهداری سکه در منزل از لحاظ اقتصادی عقلانی نیست.

.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ابزارهای جایگزین به نحوی طراحی شدند که جذاب باشند، افزود: فرضا افرادی سکه را با نرخ ۶۲۷ هزار تومان در زمان ثبت نام خریداری کردند و در زمان تحویل باید مبلغ ۳۱ هزار و ۳۵۰ تومان به عنوان مالیات بر ارزش افزوده می‌پرداختند؛ بنابراین کل مبلغ پرداختی برای این افراد برای خرید سکه طرح جدید بالغ بر ۶۵۸ هزار و ۳۵۰ تومان می‌شد.

.
وی ادامه داد: ضمن اینکه پول این افراد هم برای مدت زمان چند ماه در بانک به اصطلاح خوابیده بود، اگر هزینه – فرصت را لحاظ نکنیم باز هم ضرر کرده است. قربانی اظهاركرد: طی روزهای اخیر نرخ سکه به واسطه افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی بالا رفته است؛ اما در بسیاری از موارد قیمت خرید سکه در بازار کمتر از ۶۵۰ هزار تومان بوده است، اگر کسی خود را در این سناریو قرار دهد و سکه پیش فروش را تحویل گرفته و در خارج از بانک بفروشد، در بسیاری از روزها متضمن ضرر بوده است و البته این وضعیت ماهیت بازار طلا است.

.

وی با اشاره به اینکه بازارهایی مانند طلا و سکه دارای ریسک هستند و از بازارهای جهانی تاثیر می‌گیرند و تحت کنترل یک کشور خاص نیستند، گفت: همیشه ریسک به سمت بالا نیست و ممکن است به سمت پايین هم باشد. این مقام مسوول در بانک مرکزی گفته ريیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه خریداران سکه در طرح پیش فروش سکه را با نرخ ۶۳۰ هزار تومان خریداری کردند و با گذشت مدت زمانی حدود ۴ ماه مجبور می‌شوند که سکه را به قیمت ۶۵۰ هزار تومان در بازار بفروشند، تصدیق کرد و گفت: گرچه پیش خریداران در این سناریو ممکن است ضرر کنند، اما می‌توانستند از فرصت استفاده از ابزارهای جایگزین استفاده و از ضرر جلوگیری کنند.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.