نرم افزارحسابداری صدگان

دلار در آرامش ، بازار سکه در انتظار

0 590

حسابداراپ

همه انتظار داشتند در صورت عدم حصول توافق قطعی در اجلاس بغداد روز شنبه بازار ارز و طلا کار خود را با جهش قیمت آغاز کند؛ ولی به نظر می رسد قیمت ها در نیمه اجلاس و در روز پنج شنبه جهش خود را انجام داده اند و دیگر تمایلی به پرواز مجدد و یا بلندتر ندارند.

.

با اعلام خبر ادامه پیدا کردن مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در روز پنج شنبه در واقع بازار ارز پالس افزایش را دریافت کرد طی یک روز قیمت هر دلار به مرز ۱۷۷۰ تومان افزایش پیدا کرد، جهش نزدیک به ۱۰۰ تومانی در یک روز؛ که البته برخی از رسانه ها و کارشناسان این افزایش را هیجانی و به دور از منطق ارزیابی کردند.

.

البته برخی نیز معتقد بودند قیمت ارز بیش از این رقم بالا خواهد رفت ولی در روز شنبه بازار انگار هنوز خواب باشد با نوسان حول نقطه صفر تقریبا روزی بدون تغییر را پشت سر گذاشت و در پایان روز دلار همان ۱۷۷۰ تومان باقی ماند.

.
این روند در بازار طلاهم تبعیت شد، هرسکه بهار آزادی که در روز پنج شنبه حدود ۲۶ هزار تومان افزایش به قیمتی معادل ۶۶۱ هزار تومان رسیده بود در روز شنبه با ۵ هزار تومان افزایش قیمت مواجه شده و به رقمی معادل ۶۶۶هزار تومان رسید.

پندار سیستم

.
اما این وضعیت فقط تا زمانی که عکس العمل بانک مرکزی در بازار مشخص شود ادامه پیدا خواهد کرد، بانک مرکزی در هفته گذشته خرید نقدی سکه را از دستور العمل سکه های پیش فروش حذف کرده و این موضوع به نوعی خبر از کمبود نقدینگی ریالی در سیستم بانکی دارد، در اینجا باید پرسید آیا بانک مرکزی با این خبر به دنبال افزایش جذب ریال از طریق پیش فروش گواهی سپرده به ازای سکه ها و یا فروش ارز بیشتر خواهد کرد؟

.

در چنین شرایطی می توان انتظار داشت در هفته جاری شاهد کاهش عرضه سکه و افزایش نسبی در عرضه دلار باشیم، یعنی ضمن افزایش اندک قیمت سکه در بازار آنهم به دلایل کاهش عرضه داخلی و نه بخاطر دنباله روی از روند کاهش قیمت جهانی؛ در بازار دلار نیز تا حدودی شاهد سیر نزولی خواهیم بود.

.
البته این پیش بینی تا قبل از موضع گیری های سیاسیون داخلی و بعضا اعضای ۱+۵ قابل اعتماد است، هرچند برای دیدن عکس العمل بازارهای جهانی نسبت به مذاکرات بغداد باید تا روز دو شنبه صبر کرد ولی به نظر نمی رسد این بازارها نیز عکس العمل جدی نسبت به این مذاکرات از خود نشان دهند.

.
معمولا بازار ارز در ایران زمانی با نوسان جدی مواجه می شود که یا تحولات سیاسی سرعت بگیرد ویا دولت در بازار حاضر شود، در مورد نخست که فضا به یک دوره تعلیق تازه وارد شده و در مورد دوم هم دولت با اغاز اجرای عملی بودجه است که در بازار حاضر می شود و هنوز تا این اتفاق هم چند روزی باید انتظار کشید.

 .

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.