نرم افزارحسابداری صدگان

جهش ناگهاني طلاي جهاني

0 683

حسابداراپ

 اعلام گزارش مشاغل در آمریکا غروب دیروز روند کاهشی بازار طلا را معکوس کرد و قيمت طلا در یک جهش ناگهانی با بیش از ۵۰ دلار افزایش سطح ۱۶۰۰ دلار را پشت سر گذاشت.

.

کاهش قیمت طلا متاثر از افت قیمت جهانی نفت طی ماه گذشته در حالی ۱۰۰ دلار از قیمت طلا کاسته بود که اعلام آمار اشتغال در آمریکا به سرعت تاثیر نوسان قیمت نفت را خنثی کرد و موجب شد تا طلا در مسیر افزایشی قرار گیرد. در آمریکا با وجود انتظار برای ایجاد ۱۵۰ هزار شغل تنها ۶۹ هزار شغل جدید ایجاد شد و امکان تزریق پول به اقتصاد را برای بار سوم محتمل کرد.

.

جهش ناگهاني قيمت طلا
اعلام گزارش مشاغل آمریکا در ماه مه قیمت طلا را با یک جهش تقریبا ۵۰ دلاری از سطح ۱۶۰۰ دلار بالاتر برد. غروب دیروز به وقت تهران با شروع بازار معاملاتی نیویورک قیمت طلا به سرعت از سطح ۱۵۵۰ دلار در یک جهش آنی ابتدا تا ۱۵۸۰ دلار و دوباره تا ۱۶۰۰ دلار افزایش یافت و در ادامه انتظار برای افزایش از این سطح نیز وجود داشت.

.

تا رسیدن به نرخ ۱۶۰۰ دلار در لحظاتی از بازار نیویورک، قیمت طلا حداقل ۲/۳ درصد افزایش ثبت کرد. این در حالی است که نوسان قیمت همچنان تا زمان تنظیم این گزارش ادامه داشت.

.
دیروز دپارتمان مشاغل در آمریکا تعداد شغل‌های ایجاد شده در بخش‌های غیر‌کشاورزی آمریکا را ۶۹ هزار شغل اعلام کرد. با اینکه انتظار می‌رفت حداقل تعداد مشاغل ایجاد شده در این ماه ۱۵۰ هزار باشد؛ اما در ماه مه ایجاد این تعداد شغل که به مراتب کمتر از انتظار بوده و پایین‌ترین میزان شغل ایجاد شده در سال میلادی جاری گزارش شده، موجب شد تا نرخ بیکاری در این کشور از سطح ۱/۸ درصد به ۲/۸ درصد برسد.

.
با اعلام گزارش جدید مشاغل در آمریکا برای ماه مه که البته از مدت‌ها پیش کارشناسان از آن به عنوان نقطه عطف در تصمیم‌گیری مقامات فدرال رزرو در مورد در دستور کار قرار دادن دور سوم تزریق پول به اقتصاد این کشور یاد می‌کردند، بار دیگر گزینه تسهیل مقداری (quantative easing) را به روی میز خواهد کشاند. در این صورت با افت ارزش دلار آمریکا و بالارفتن نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری، قیمت طلا رو به افزایش خواهد نهاد که البته افق‌های دورتر آن از هم‌اکنون چندان روشن نخواهد بود.

.
دیروز بازارهای بورس‌ها در آمریکا هم دچار کاهش شد. نرخ برابری یورو در مقابل دلار که تا پیش از اعلام گزارش مشاغل ماه مه تا ۲۳۳/۱ افت کرده بود، تا ساعت ۵/۶ بعدازظهر به وقت تهران، دوباره قدري تقويت شد.

.
کارشناسان معتقدند که در شرایط جدید، افزایش نرخ بیکاری در آمریکا، تضعیف دلار، تداوم نگرانی از بحران بدهی‌ها در اروپا و همچنین افت نرخ رشد اقتصادی در چین شرایط تازه‌ای را برای افزایش تقاضای خرید طلا به عنوان مامن مطمئن سرمایه‌گذاری پدید آورده است که منحنی قیمت طلا را صعودی خواهد کرد.

.
در بازار داخلی قطعا افزایش قیمت جهانی طلا موجب بالا رفتن قیمت سکه و طلا می‌شود.
تا ساعاتی قبل از انتشار گزارش مشاغل آمریکا، قیمت طلا تحت‌فشار افت قیمت نفت و عوامل مترتب بر آن مرتبا در حال سقوط بود. 

.
قیمت نفت آمریکا که زمانی نه چندان دور به ۱۲۰ دلار نیز رسیده بود به زیر ۱۰۰ دلار کاهش یافته است. قیمت جهانی نفت اكنون در محدوده ۸۵ دلار است. همسویی قیمت نفت و طلا و همچنین یورو در مقابل دلار آمریکا معادله‌ای البته اثبات شده و درعین حال قابل تغییر نیز بوده است.

.
علی النعیمی، وزیر نفت عربستان در تازه‌ترین گفت‌وگو‌ها با روزنامه آدلاید استرالیا گفت که می‌خواسته نفت را در سطح ۱۰۰ دلار ببیند. این کشور با چنین رویکردی تولید نفت خود را در روزهای ماه مه افزایش بخشیده است. کشورهای تولیدکننده نفت(اوپك) در ماه مه امسال با ۲۰ هزار بشکه افزایش، سقف تولید خودرا تا ۳۱ میلیون و ۵۹۵ هزار بشکه افزایش داده‌اند که از سال ۲۰۰۸ بی‌سابقه بوده است.

.

پندار سیستم

در همین حال آمریکا نیز، در هفته منتهی به ۲۵ ماه مه ۲۱/۲ میلیون بشکه نفت تولید كرد که از سال ۱۹۹۰ بی‌سابقه گزارش شده است. در عین حال استفاده از ذخایر استراتژیک نفت در این کشور افزایش یافته که در مجموع نگرانی این کشور به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام در دنیا را تا حدود زیادی برطرف کرده است.

.
در همین حال اعلام نرخ رشد اقتصادی در چین در ماه مه که طی ۶ ماه گذشته پاین‌ترین سطح گزاش شده، موجب افت تقاضا برای نفت و سایر کالاها شده است. در همین راستا وجود شرایط اقتصادی در اروپا و افزایش بدهی‌ها در اغلب کشورهای این قاره موجب افت تقاضا برای اعلام شده است. به علاوه با تداوم این شرایط در قاره سبز احتمال کاهش تقاضا و قیمت نفت نیز وجود دارد.

.
گسترش ناآرامی‌ها در واکنش به نسخه‌های صندوق بین‌المللی پول در اجرایی شدن طرح‌های ریاضتی در کشورهای اروپایی به تدریج ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد. انتخابات مجدد در یونان در اوایل هفته آینده برگزار می‌شود. رای به خروج از یورو بی‌شک نقطه عطف تحولات پرشتاب در این قاره خواهد بود. ازاین رهگذر پیش بینی شده تنها آلمانی‌ها ۸۰ میلیارد یورو زیان ببینند.

.

گفته شده یک چاپخانه در انگلیس آماده چاپ دراخمای جدید یونان است. ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و سایر کشورها طی ماه‌های اخیر توسط موسسات رتبه سنجی هشدار‌هایی در زمینه افت رتبه اعتباری بانک‌ها و موسسات مالی خود دریافت کرده‌اند. انگلیس و چک که از ابتدا وارد حوزه پولی یورو نشدند امروز نفس به مراتب راحت‌تری در خصوص این شرایط می‌کشند. از این رو تضعیف یورو هم منجر به نوسان ارزش طلا در بازارهای جهانی شده است.

.
فروش طلا پرتفوی دارایی‌های بانک‌ها و موسسات مالی و سرمایه‌گذاری در جهان مطابق یک سنت هر ساله تا اواخر تابستان با سررسید سال مالی وارد فاز جدیدی می‌شود که تا اواسط پاییز ادامه می‌یابد اين موضوع نيز قیمت طلا را به نوسان واخواهد داشت.

.
این شرایط البته در صورتی است که اتفاق خاصی در ماه‌های آینده بازارهای نفت و کالا را به طور غیرمنتظره با شوک جدیدی متلاطم نسازد. به عبارت بهتر چشم‌انداز تقاضا برای اقسام کالاها با توجه به افت نرخ رشد اقتصادی و بحران‌های مالی کاهنده است.

.
بازار داخلی 
در بازارداخلی اما قیمت سکه و ارز در روز پنج‌شنبه تغییرات محدودی داشت. قیمت دلار آمریکا بین ۱۷۶۳ تا ۱۷۷۰ تومان در نوسان بود. قیمت اعلام شده برای غروب پنج‌شنبه ۱۷۶۸ تومان بود که البته نسبت به قیمت روز چهارشنبه ۵ تومان افزایش داشت. قیمت یورو در بازار داخلی هم‌راستا با تداوم ضعف آن در بازارهای جهانی، با ۲۰ تومان کاهش تا ۲۲۳۰ تومان افت کرد.

.

با کاهش برابری آن در مقابل دلار، احتمال افت ارزش آن به زیر ۲۱۸۰ تومان تا زمان بازشدن قیمت‌ها پس از تعطیلات امکان پذیر است. در بازار سکه قیمت‌ها البته قدری متفاوت بود. سکه با ۱۰۰۰ تومان افزایش به ۶۶۳ هزار تومان رسید. نیم سکه اما ۲۰۰۰ تومان کاهش داشت و به ۳۳۳ هزار تومان فروخته شد. ربع سکه ۱۰۰۰ تومان افت کرد و ۱۸۴ هزار تومان فروخته شد. دربازار طلا قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار با ۱۰۰۰ تومان افزایش ۲۹۳ هزار تومان شد.

.
مقایسه هفتگی قیمت‌های داخلی
مقایسه قیمت انواع سکه، اونس جهانی طلا، دلار و یورو درروز پنج‌شنبه ۱۱ خرداد با پنج‌شنبه هفته قبل ازآن نشان می‌دهد که قیمت دلارآمریکا به طور متوسط تفاوت چندانی نداشته به طوری که قیمت دلار از ۱۷۷۰ تومان به ۱۷۶۸ تومان رسیده است.

.

یورو نیز در محدوده ۲۲۲۰ تا ۲۲۳۰ تومان در نوسان بود. در بازار سکه اما قیمت سکه با۵ هزار تومان کاهش تا ۶۶۳ هزار تومان پایین آمده است. سکه طرح قدیم ۱۰ هزار تومان، نیم سکه ۷ هزار تومان و ربع سکه ۲ هزار تومان کاهش داشته است. قیمت گرم طلای ۱۸ عیار با اندکی کاهش در سطح ۶۷ هزار تومان در نوسان است.

.
گراف سبز رنگ متعلق به جهش قيمت در غروب جمعه‌است

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.