- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

توقف رشد قيمت‌ها در بازار ارز و سکه

روند افزایشی قیمت‌ها دربازار ارز و سکه دیروز قدری تعدیل شد. با وجودی که در روزهای اخیر واکنش مثبتی به تحولات منطقه ای در بازار داخلی مشاهده نشده و روند قیمت‌ها عمدتا افزایشی بوده است، دیروز قیمت‌ها قدری از شرایط قبلی عقب‌نشینی کرده و ارزان تر شدند.

.

قیمت دلار در بازارهای داخلی روز گذشته با ۱۵ تومان کاهش تا ۱۸۱۰ تومان افت کرد. روز گذشته تا قبل از ظهر قیمت دلار بر تابلوي صرافان ۱۸۲۰ تومان و ۱۸۲۵ تومان بود. برخی دلالان در حوالی میدان فردوسی آن را به نرخ ۱۸۱۰ تومان می‌فروختند. برخی نیز در حاشیه خیابان فردوسی و پاساژ افشار نرخ ۱۸۱۵ تومان را به مشتری اعلام می‌کردند. 

.
در عین حال برخی از صرافان شناخته شده که معمولا قیمت‌های تابلوي آنها به مراتب از سایرین بیشتر است، نرخ ۱۸۲۵ تومان را هم بر انظار مردم نصب کرده بودند. این در حالی بود که تا بعدازظهر قیمت دلار از سوی برخی صرافی‌ها ۱۸۱۰ تومان هم اعلام شد.

.
در بازار سکه نیز قیمت‌ها تا ظهر در سطح نرخ‌های روز یکشنبه بود. اما بعد از ظهر نرخ ۶۹۰ هزارتومانی سکه با ۶۰۰۰ هزار تومان کاهش تا ۶۸۴ هزار تومان افت کرد. سکه طرح قدیم هم با ۵۰۰۰ تومان افت قیمت به نرخ ۶۹۵ هزار تومان رسید. از قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک ۱۰۰۰ تومان کاسته شد و به ترتیب ۳۴۴ هزار تومان و ۱۸۵ هزار تومان فروخته شدند.

.
در بازار دیروز قیمت سکه گرمی نیز تا ظهر ۱۱۰ هزار تومان اعلام شده که افزایشی حداقل ۱۰۰۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه داشت، اما در ادامه بازار تا ۱۰۷ هزار تومان تعدیل شد. قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار که تا پیش از ظهر ۳۰۳ هزار تومان بود، در بعداز ظهر ۳۰۰ تومان افت کرد و به ۳۰۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. از این رو قیمت گرم طلای ۱۸ عیار نیز با تقريبا ۱۸۰ تومان کاهش در بعداز ظهر به ۶۹ هزار و ۸۸۰ تومان رسید.

.
روز گذشته برخی از صرافان به شدت از افت تقاضا برای انجام خدمات مالی و صرافی گلایه‌مند بودند. به گفته این صرافان تعداد چند مشتری در روز که تنها معاملات نقدی و خرد انجام می‌دهند، نشان از افت میزان تقاضای واقعی ارز در بازار دارد. به گفته آنان تعداد مشتریان واقعی که صاحبان صنایع و بازرگانان هستند، با افت قابل توجهی روبه‌رو شده و به اصطلاح زنگ خور آنها کمتر شده است.

.

در این میان برخی از صرافان با بیان اینکه مشتری کم شده اما قیمت دلار مرتبا در حال نوسان و افزایش است، فروش اوراق مشارکت، تجمیع نقدی در قالب پیش‌فروش سکه و سخت‌تر شدن جریان وجوه و نقدینگی‌های جاری در شرکت‌ها و همچنین کاهش فعالیت کاری برخی شرکت‌های تجاری و خدماتی را دلیل این افت تقاضا بر شمردند. 

.
در این میان بالارفتن قیمت دلار هزینه‌های تولید و رقابت پذیری را برای برخی از کالاهای داخلی کاهش داده است. گفته شده برخی نیز در انتظار نتایج مذاکرات مسکو برای تزریق نقدینگی به تولید و فعالیت‌های خدماتی در انتظار تثبیت قیمت‌ها مانده‌اند.

.
طلا در بازارهای جهانی 
دربازارهای جهانی برخی از کارشناسان با توجه به داده های اقتصادی در چین و نیازهای مالی اسپانیا و قبرس عقیده دارند که در هفته آینده بازار طلا تحت تاثیر این عوامل قرار گیرد.

.
در همین راستا در ۱۷ ژوئن (۲۸ خرداد) انتخابات دور دوم پارلمان یونان نیز در راه است که انتخاب احزاب طرفدارماندن یونان درحوزه پولی یورو می‌تواند تقویت ارزش یورو و طلا را توامان در پی داشته باشد و بالعکس در صورتی که مردم به سوسیالیست‌های مخالف سیاست‌های پولی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول رای دهند، افت شتابان یورو قیمت طلا را نیز به پایین خواهد کشاند. گفته شده نتایج این انتخابات ممکن است که بازارها را به حالت تعلیق درآورد و فعالیت‌های تجاری را محدود کند.

.
در یک نظرسنجی از میان ۲۷ شرکت‌کننده از میان دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران بازارهای آتی، مدیران پولی و تحلیلگران تکنیکال ۱۳ نفر به افزایش قیمت طلا در هفته آینده رای داده‌اند. از این تعداد همچنین ۹ نفر به کاهش قیمت طلا نظر داده‌اند و ۵ نفر نیز نظر خنثی ارائه کرده‌اند.

.
در هفته گذشته اعلام نرخ بیکاری ۲/۸ درصدی بیکاری در آمریکا قیمت طلا را به شدت افزایش داد و تا ۱۶۳۰ دلار بالا برد اما پس از اینکه رییس فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد که کماکان نیازی به تزریق بیشتر منابع مالی به اقتصاد این کشور در قالب دور بعدی تسهیل مقداری وجود ندارد، قیمت طلا به شدت کاهش یافت و به ۱۵۶۰ دلار رسید. مجددا نتایج برخی تلاش‌ها در اروپا برای حمایت از بانک‌های ورشکسته اسپانیایی مجددا قیمت طلا را در مسیر افزایشی قرار داد. 

.
روز گذشته با باز شدن بازارهای جهانی طلا قیمت آن ابتدا با عبور از مرز ۱۶۰۰ دلار تا نزدیک ۱۶۱۰ دلار در بازارهای آسیایی افزایش یافت اما در بازار لندن دوباره به زیر ۱۶۰۰ دلار افتاد و تا ساعت ۴ بعداز ظهر به محدوده ۱۵۹۰ دلار نزدیک شد که نسبت به نرخ بسته شده پایان معاملات هفته گذشته تقریبا ۵ دلار کاهش نشان می‌دهد.

.
روز پنجشنبه چین نرخ بهره در این کشور را برای اولین بار از سال ۲۰۰۸ کاهش داد که بر افزایش قیمت جهانی طلا تاثیرگذار بود. افت پیش از پیش‌بینی کارشناسان در اقتصاد چین موجب شد تا به عنوان محرکی برای اقتصاد این کشور نرخ بهره کاهش داده شود. این کاهش نرخ بهره، قیمت کالاهای صنعتی را که نقش اصلی در افزایش رشد اقتصادی این کشور را دارا است، افزایش داده است.

.
بحران بانک‌ها در اسپانیا و همچنین قبرس که نیاز شدید مالی آنها محرز شده نیز شرایط یورو و طلا را تحت کنترل خود خواهد داشت. فارغ از بحران یونان شرایط نا امنی و کشتار افراد غیر نظامی در سوریه نیز به عنوان یکی از نگرانی‌های بازارجهانی طلا مورد توجه قرار گرفته است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.