نرم افزارحسابداری صدگان

توصيه‌هايي به دانشجويان (۱)

1 572

حسابداراپ

در اين نوشتار مي‌خواهم درباره نتيجه‌اي كه از بازديد از نمايشگاه كتاب، گرفتم صحبت كنم. البته نوشتار من در مورد خود نمايشگاه نيست، بلكه در مورد كتب حسابداري مالي، حسابداري صنعتي و حسابرسي و برخورد بعضي از خريداران اين نوع كتب است. به غرفه‌اي كه تخصص آن در كتب مذكور و متعلق به يكي از دوستانم بود، مراجعه كرده بودم و موارد زير را در آنجا مشاهده نمودم.

.

اكثر دانشجويان به دنبال كتبي براي آمادگي آزمون كارشناسي ارشد رشته حسابداري بودند. نكته‌اي كه توجه مرا جلب كرد اين بود كه اكثر آنها به دنبال كتبي به قطر يك جزوه ناقص بودند تا با مطالعه آنها (البته با صرف وقت بسيار اندك)، بتوانند در آزمون كارشناسي ارشد قبول شوند!

.

اكثر آنها از كتب قطور ترس و هراس بسيار داشته و مي‌گفتند كه مطالعه اين كتب نياز به وقت بسيار دارد و آنها فرصتي براي مطالعه ندارند! جاي تعجب بسيار است كه دانشجويي كه بايد تمام فكر و ذكرش به مطالعه كتب معتبر و تعمق در موضوعات درسي دانشگاهي باشد، وقت مطالعه ندارد!

.

پس براي چه منظوري به دانشگاه مي‌رويد و سپس قصد كسب عنوان كارشناسي ارشد و بعد از آن هم عنوان دكترا و بعد از آن هم بالاترين مدرك حرفه‌اي حسابداري ايران به نام «حسابدار رسمي» را دارید؟ اكثر كساني كه در آزمون جامعه حسابداران رسمي موفق نمي‌شوند، گلايه و شكايت از اين دارند كه مطالب آزمون مشكل بوده و تعداد قبولي‌ها هم بسيار كم است.

.

بايد به كليه اين افراد بگويم كه با مطالعه كتب جزوه‌اي و دو هفته‌اي (كه اخيرا هم راهنماي بسياري از آنها چاپ شده) پايه معلومات بعضي از آنها بسيار ضعيف گرديده است و هرگاه در يك آزمون جدي شركت مي‌كنند، با واقعيت‌هاي موضوعات حسابداري و موارد مرتبط روبرو مي‌شوند كه با مواردي كه ظاهرا آموخته اند و اكثرا هم نمرات عالي كسب كرده اند، تفاوت فاحش دارند.

.

بنابراين، من تقصير را به گردن آن كتب، مترجمين آنها و كساني مي‌اندازم كه چنين كتبي را براي راحتي كار خود به بعضي از دانشجويان پيشنهاد مي‌كنند. شايد اين نوشتار راهنمايي باشد براي آن كساني كه در حال حاضر كتب ساده را بعنوان كتب درسي مطالعه مي‌كنند و از اينكه مطالب حسابداري اينقدر ساده و پيش پا افتاده است، غرق در شادي هستند.

پندار سیستم

.

با چند نفر از آنها كه صحبت كردم، متوجه اين مطلب شدم كه آنها در زمان دانشجويي، كتب جزوه‌اي در سطح بسيار پايين مطالعه كرده بودند و حالا متوجه شده بودند كه با آن سطح معلومات بسيار پايين، نمي‌توانند به سوالات آزمون كارشناسي ارشد رشته حسابداري پاسخ دهند.

.

لذا حالا به دنبال كتب جامع ولي با قطر بسيار نازك بودند تا به وسيله آنها، جبران كمبود دانش خود را كه باید در دوران دانشگاهي و در طول تحصيل كسب مي‌كردند، بنمايند. بله، بعضي از دانشجويان از اينكه مدرس‌هاي آنها كتب (كتب جزوه اي) بسيار ساده براي دروس دانشگاهي آنها در طول دوران دانشگاه پيشنهاد مي‌نمايند بسيار راضي هستند.

.

اين دانشجويان نيز با مطالعه چند روزه اين كتب جزوه‌اي يا كتب دو هفته‌اي (كتبي كه توسط افراد غير متخصص در طول ۱۰ روز و حداكثر ۲ هفته ترجمه شده‌اند)، نمرات عالي در دروس خود كسب مي‌كنند و نهايتاً هم مدركي بعنوان كارشناسي كسب مي‌نمايند. مشكل موقعي پيش مي‌آيد كه اين دانشجويان مي‌خواهند براي آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه‌ها خود را آماده سازند.

.

به سوالات آزمون دوره‌هاي قبل مراجعه مي‌كنند و متوجه مي‌شوند كه اكثر مطالب آزمون‌ها براي آنها آشنا نيست و گويا مواردي در آن آزمون‌ها مطرح شده كه ارتباطي به رشته حسابداري ندارند. البته اين دانشجويان كاملا در اشتباه محض هستند.

.

مطالب آزمون‌ها كاملا مرتبط با رشته حسابداري بوده ولي آن مطالب در كتب جزوه‌اي يا كتب ۱۰ روزه يا دو هفته‌اي آنها نبوده و در سر كلاس‌هاي درس توسط بعضي از مدرسين به هيچ وجه مطرح نشده است. حالا بايد چكار كرد؟
دنباله مطلب در نوشتار بعدي………………..

.
گارو هوانسيان فر – عضو پيوسته انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. مرتضی جعفری می گوید

    درود
    عالی بود واقعا.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.