نرم افزارحسابداری صدگان

تغییر فرآیند ارتقای مدیران از تیرماه

0 534

حسابداراپ

افراد مستعد مدیریت باید قبل از انتصاب در پست‌های مدیریتی دوره‌های آموزشی مرتبط را طی كنند .

.
پس از گذشت یک سال از ابلاغ مصوبه شورای عالی اداری درباره نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای در دولت، رییس مركز آموزش مدیریت دولتی از تغییر فرآیند ارتقای شغلی همه كارمندان و مدیران دولتی از ابتدای تیرماه سال جاری خبرداد و گفت: براساس مصوبه شورای عالی اداری در خرداد ماه سال گذشته، انتصاب مدیران دولتی بر اساس شرایط پیش‌بینی شده در این تصویب نامه اعم از گذراندن دوره‌های آموزشی مدیریتی مرتبط است و لازم است مدیران فعلی و همچنین افراد مستعد مدیریت، قبل از انتصاب در پست‌های مدیریتی دوره‌های آموزشی مرتبط را طی كنند.

.

به گفته وی، ساعات آموزشی مدیران سیاسی ۱۲۰ساعت، مدیران عالی حرفه‌ای ۳۴۲ ساعت، مدیران میانی حرفه‌ای ۴۲۲ ساعت و مدیران پایه حرفه‌ای ۴۵۰ ساعت پیش‌بینی شده است.

.
اواخر خرداد ماه سال گذشته محمود احمدی‌نژاد، مصوبه شورای‌عالی اداری درباره نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای در دولت را برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه که در اجرای ماده ۵۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و برای تمامی عناوین پست‌های مدیریتی و سرپرستی دستگاه‌های اجرایی به استثنای سمت‌های مدیریت سیاسی به تصویب رسیده است، شرایط انتصاب مدیران حرفه‌ای شامل شرایط عمومی، شایستگی‌های تخصصی و صلاحیت‌های اخلاقی مشخص شده است. مصوبه ابلاغی رییس‌جمهور همچنین فرآیند انتخاب مدیران را از «شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات مدیران» تا «تایید نهایی و انتصاب» تعیین کرده است.

.
اینک اما موسی مهدوی، رییس مركز آموزش مدیریت دولتی در تشریح چگونگی اجرای این مصوبه به ایرنا گفت: از این پس، ارتقای هر كارمند دولتی به مدارج مدیریتی و ارتقای هر مدیر از یك سطح به سطح دیگر، منوط به گذراندن این دوره‌ها خواهد بود و چنانچه كارمندانی موفق به گذراندن این دوره‌ها نشوند، امكان ارتقای مدیریتی آنها میسر نیست. وی افزود: اجرای آموزش‌ها از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته در استان قم به عنوان استان پایلوت آغاز شد و از ابتدای تیر ماه اجرای این دستورالعمل در سراسر كشور عملیاتی می‌شود.

.
رییس مركز آموزش مدیریت دولتی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری در خصوص نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای همه عناوین پست‌های مدیریتی و سرپرستی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات كشوری با رعایت استثنائات ماده ۱۱۷ آن، به استثنای سمت‌های مدیریت سیاسی موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات كشوری و هم‌طرازان آنان، مدیران حرفه‌ای تلقی می‌شوند.

.
مهدوی افزود: همه مدیران حرفه‌ای دستگاه‌های دولتی مشمول این دسـتورالعمل در سه سطح مدیران حرفه‌ای ارشد، مدیران حرفه‌ای میانی و مدیران حرفه‌ای پایه طبقه‌بندی می‌شوند.

.
وی گفت: مدیران حرفه‌ای ارشد شامل مدیران عامل شركت‌ها، روسای سازمان‌ها، موسسات دولتی، مراكز مستقل و سمت‌های مدیریتی هم‌سطح هستند و مدیران حرفه‌ای میانی شامل مدیران كل و معاونین آنان، فرمانداران و معاونین آنان، معاونین شركت‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی و مراكز مستقل و سمت‌های مدیریتی هم‌سطح خواهند بود و مدیران حرفه‌ای پایه شامل روسای ادارات، سرپرستان، روسای گروه‌ها، بخشداران و معاونین آنها و سمت‌های مدیریتی هم‌سطح است.

پندار سیستم

.
رییس مركز آموزش مدیریت دولتی گفت: بر اساس تبصره‌ای از این مصوبه، هم‌سطح كردن هر یك از اعضای هیات مدیره در سطوح مدیران حرفه‌ای براساس درجه‌بندی شركت‌های دولتی و هم‌سطح كردن سمت‌های مدیریتی با هر یك از سطـوح سه‌گانه به عهده معاونت توسعه مدیریت و سرمـایه انسانی رییس‌جمهور خواهد بود.

.
مهدوی افزود: بر اساس تبصره دیگری از این مصوبه، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در مواردی كه فرد انتخاب ‌شده برای پست‌های مدیریتی دارای توانمندی بالا بوده و شرایط لازم برای احراز سمت را دارا باشند و فقط از حداقل تجربه مورد نیاز برخوردار نباشد، شرط حداقل تجربه را با تایید شورای تحول اداری دستگاه برای مدیران پایه، تایید رییس دستگاه برای مدیران میانی و تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌‌جمهور برای مدیران ارشد، در مورد شخص مورد نظر حذف كنند.

.
وی گفت: آموزش‌های تربیت مدیران توسط مركز آموزش مدیریت دولتی و دفاتر آموزش و پژوهش استانداری‌ها با مجوز و هماهنگی مركز آموزش مدیریت دولتی و آموزش‌های حین انتصاب مدیران توسط مركز آموزش مدیریت دولتی و دفاتر آموزش و پژوهش استانداری‌ها، ‌دستگاه‌های اجرایی و مراكز و موسسات آموزشی تایید صلاحیت شده برگزار می‌شود.

.

رییس مركز آموزش مدیریت دولتی گفت: برنامه درسی آموزش‌ها، ‌مواد و محتوای آنها به صورت استاندارد توسط مركز آموزش مدیریت دولتی طراحی، ‌تدوین و ابلاغ خواهد شد.مهدوی گفت: ساعات آموزشی مدیران سیاسی ۱۲۰ساعت، مدیران عالی حرفه‌ای ۳۴۲ ساعت، مدیران میانی حرفه‌ای ۴۲۲ ساعت و مدیران پایه حرفه‌ای ۴۵۰ ساعت در سامانه و برنامه تربیت و آموزش مدیران پیش‌بینی شده است. وی افزود: بانك اطلاعات مدیران كشور بر مبنای تكلیف قانونی ماده ۵۵ قانون مدیریت خدمات كشوری در مركز آموزش مدیریت دولتی طراحی و اجرایی شده است و تاكنون ۱۸ هراز نفر در آن ثبت نام كرده‌اند. 

.
رییس مركز آموزش مدیریت دولتی گفت: كاركنان مستعد مدیریت و مدیرانی كه دوره‌های تربیت مدیر را طی كرده باشند، پس از موفقیت در آزمون، اطلاعات آموزشی آنان به عنوان حائزین شرایط مشاغل مدیریتی در این بانك ثبت می‌شود و اطلاعات مدیران هر استان در هر یك از استانداری‌ها برای بهره‌برداری در اختیار مدیران ارشد استانی قرار می‌گیرد.
.
مجازات ۹ هزار کارمند متخلف
دبیر هیات عالی نظارت بر تخلفات کارکنان دولت با اشاره به تخلف ۲۴ هزار کارمند در دو سال گذشته گفت: پس از بررسی این پرونده‌ها، ۹ هزار کارمند متخلف شناسایی و در احکامی جداگانه مجازات شدند، البته میزان تخلفات در سال ۹۰ کاهش خوبی داشته است.

.
احمد نجابت در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه در سال ۸۸ بیش از ۱۳ هزار و در سال ۸۹ بیش از ۱۱ هزار پرونده تخلف اداری کارکنان دولت در هیات‌های نظارت بر تخلفات اداری کارکنان دولت بررسی شده است، گفت: پس از بررسی ۲۴ هزار پرونده تخلفاتی، ۹ هزار کارمند متخلف شناسایی و در احکامی جداگانه اخراج، انفصال از خدمت، بازنشستگی پیش از موعد، تنزیل گروه و گروهی هم برای مجازات‌های بیشتر به قوه قضائیه ارجاع داده شدند.

.

وی افزود: هر مدیر و کارمندی که زیرمجموعه‌اش رشا و ارتشا داشته باشد ولی اطلاع ندهد معاون جرم تلقی شده و مجازات می‌شود. نجابت اظهار کرد: دو هزار و ۵۰۰ عضو هیات‌های نظارت بر تخلفات کارکنان دولت همگی عضو جامعه ایثارگری و از افراد دلسوز نظام هستند و زیر بار هیچ‌کس نمی‌روند و مستقل هستند.

.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مدیران و کارکنان دولت آشنا به قوانین و مجازات تخلفات اداری نیستند و همین مساله موجب بروز تخلفات می‌شود. دبیر هیات عالی نظارت بر تخلفات کارکنان دولت در مورد آمار تخلفات اداری در سال ۹۰ گفت: آمار ۹ ماهه سال ۹۰ نشان می‌دهد میزان پرونده تخلفات کارکنان دولت ۸ هزار پرونده بوده که نسبت به سال ۸۹ کاهش یافته است. نجابت گفت: علت این کاهش به دلیل آموزش‌های حین خدمت و برگزاری همایش‌های متعدد در سال گذشته بوده است که در سال ۹۱ هم این آموزش‌ها ادامه خواهد داشت.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.