نرم افزارحسابداری صدگان

با کاهش P/E؛ قیمت سهام شرکت های بورسی ارزان شد.

0 618

حسابداراپ

پندار سیستم

نسبت قیمت به درآمد شرکت های بورسی با ۲.۴ مرتبه کاهش به ۵.۸ مرتبه رسیده است که این امر نشان می دهد، قیمت سهام شرکت های بورسی نسبت به سال گذشته ارزان شده است.

.

اداره آمار و اطلاعات معاونت بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، آخرین گزارش نسبت قیمت به درآمد (P/E) شرکت های بورسی را منتشر کرد که آمارها حاکی از کاهش این نسبت می دهد.

.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، این متغیر مهم بورسی که تاثیر بسزایی در تصمیم گیری سرمایه گذاران دارد، خردادماه سال گذشته ۸.۲ مرتبه بود که با ۲.۴ مرتبه کاهش به ۵.۸ مرتبه رسیده است که این امر نشان می دهد قیمت سهام شرکت های بورسی ارزان شده است.

.

 بر اساس این گزارش، بررسی متوسط نسبت قیمت به درآمد (p/e ) صنایع بورسی نشان می دهد از بین ۳۶ صنعت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، شش صنعت متوسط قیمت به درآمدی کمتر از ۵ مرتبه دارند درحالیکه این نسبت برای شش صنعت، بیش از ۱۰ مرتبه است.

.

متوسط نسبت قیمت به درآمد صنعت دباغی چرم با یک شرکت، ۴۱۴ مرتبه است.  به جز این صنعت که p/e غیر منطقی دارد، صنعت پیمانکاری صنعتی با دارا بودن یک شرکت (صدرا ) با پیش بینی سود ۵۳ ریال، نسبت قیمت به درآمدی بالغ بر ۲۹ مرتبه دارد.

.

بر اساس این گزارش، در بین ۳۶ صنعت حاضر در بورس ، ۸ صنعت متوسط p/e بیش از ۸ دارند و ۱۴ صنعت بورسی نسبت قیمت به درآمدشان بین ۶ تا ۸ است.

.

۶ صنعت با متوسط p/e کمتر از ۵ مرتبه

کمترین p/e بازار متعلق به تنها شرکت حاضر در صنعت ساخت رادیو، تلویزیون و دستگاه ها و وسایل ارتباطی با ۳.۶۴ مرتبه است که صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۳۰ شرکت و ۳.۸۷ مرتبه و خدمات فنی و مهندسی با با۴.۳۸ مرتبه در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

.

همچنین سایر واسطه گری های مالی با ۴.۴۶ مرتبه، شرکت های چند رشته ای صنعتی با  ۴.۵۰ مرتبه و گروه بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با ۴.۷۶ مرتبه در مکان های چهارم تا ششم ، پایین ترین نسبت قیمت به درآمد بورس تهران جای دارند. 

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.