- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بانک‌ها ارز دولتی را در بازار فروختند / تنها یک‌سوم مابه‌التفاوت از حساب‌ها‌‌ برداشت شد

.

رئیس کل بانک مرکزی از تخلفات برخی بانکها در مصرف ارز دریافتی از بانک مرکزی خبر داد و گفت:‌ برداشت ۳۰ هزار میلیارد ریال از حساب بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز برای گشایش ال‌سی بوده است.

.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس‌،‌محمود بهمنی امروز در بیست و دومین همایش سیاست‌های پولی و بانکی به سوالی مبنی بر برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها گفت:‌ براساس مصوبه هیات دولت باید ۸۷ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال از حساب بانک‌ها بابت تفاوت ارز در اختیار قرار داده شده، برداشت می‌کردیم اما به نظر ما این قدر انحراف در شبکه بانکی نبود بنابراین یک سوم آن یعنی معادل ۳۰ هزار میلیارد ریال از حساب بانک‌ها توسط بانکی مرکزی برداشت شد.

.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در حال حاضر حدود ۸۰ بازرس به شبکه بانکی فرستاده شده که اگر میزان انحراف از برداشت بانک مرکزی بیشتر بود مقدار بیشتری برداشت می‌شود و اگر میزان انحراف کمتر بود مابه‌التفاوت پس داده می‌شود.

.

بهمنی افزود: ارز در اختیار بانک‌ها برای گشایش خطوط اعتباری ال‌سی بوده است که به عنوان مثال یک مورد از بانک‌ها ۱۴۹ میلیون دلار ارز دریافت کرده که با آن خط اعتباری باز کند، اما این کار را انجام نداده و آن را به عنوان افزایش موقعیت خود استفاده کرده و یا در موقعیت خاصی به صورت نرخ بازار آزاد فروخته است. حال بانک مرکزی این ارز را به نرخ ۱۳۵۰ و یا ۱۲۲۶ تومان محاسبه کند، بنابراین باید حتما مابه‌التفاوت نرخ آزاد و دولتی تا ان روز از بانک گرفته شود.

.

وی افزود: دولت با در اختیار قرار دادن ارز دنبال کنترل بازار بود تا نیاز مواد اولیه و واسطه بخش تولید فراهم شود اما متاسفانه بانک‌ها برای بالا بردن موقعیت خود این ارز را مصرف نکرده یا دراختیار صرافی‌های خود قرار دادند یا به موارد خاص اختصاص یافته و یا اینکه به نرخ آزاد ۱۷۰۰ تومانی در بازار عرضه شده؛ بنابراین امروز باید سند به سند بررسی شود و ما به‌التفاوت این نرخ ها گرفته شود.

.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نمی‌خواهم قضیه بیش از این باز شود، گفت: هر وقت نتیجه بازرسی‌ها در کل کشور به دست آمد و گزارش‌های مختلف از انحرافات شبکه بانکی در مورد ارز ارائه شد آنگاه مابه‌التفاوت تسویه می‌شود.

.

بهمنی افزود:‌ارزی که مربوط به ملت و در اختیار بانک مرکزی است قرار بود صرف واردات کالاهای اساسی  و واسطه‌ای شود اما متاسفانه توسط برخی از بانک‌ها به نرخ ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان در بازار فروش رفته است.

.

وی گفت: پس از بررسی بازرسان در مورد هر بانک و موسسه مالی و اعتباری به مردم اطلاع رسانی خواهد شد تا مشخص شود این انحراف از نرخ ارز نصیب عده خاصی شده و میلیاردها دلار از سرمایه ملت در مسیر مشخصی خرج شده است و در این زمینه پاسخ مجلس را هم خواهیم داد.

.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت:‌جزئیات بعدی در مورد این انحراف بعد از بررسی کامل به اطلاع خواهد رسید.

.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در پاسخ به این پرسش گفت: تا سال ۸۸ بانک مرکزی ارزی که ارائه می‌کرد کمتر از مصرف کشور بود و عمده مصرف ارزی از ارز صادرات غیرنفتی به دست می‌آمد، اما از سال ۹۰ بانک مرکزی به عرضه بیشتر ارز مبادرت کرد.

.

وزیر اقتصاد تاکید کرد:‌بخش عمده ای از منابع ارزی در بازار فرعی به نرخ بالا عرضه شده است و بانک مرکزی موظف شده حساب و کتاب ارزی بانک‌ها را بررسی کند و اگر انحرافی در آن مشاهده کرد با آن برخورد شود اما کسی که حسابش پاک است از محاسبه چه باک است.

.